Twijfel je of je een ontdubbelingsbeleid moet inzetten voor jouw affiliate programma? Of ontdubbel je enkel tussen de affiliate netwerken onderling? Er zijn verschillende redenen waarom je een ontdubbelingsbeleid zou moeten inzetten voor jouw affiliate programma. Denk bijvoorbeeld aan het niet dubbel willen betalen voor een sale en het efficiënter inzetten van het affiliate budget.  

Waar er redenen zijn om iets wel te doen, zijn er ook altijd redenen om iets niet te doen. In dit blogartikel deel ik graag mijn visie met je waarom je geen ontdubbelingsbeleid zou moeten inzetten.

Wat is een ontdubbelingsbeleid?

Een ontdubbelingsbeleid is een script die achter de schermen ervoor zorgt dat specifieke sales niet geregistreerd worden. Dit kan zijn omdat je samenwerkt met verschillende affiliate netwerken en je niet wilt dat binnen ieder affiliate netwerk een sale wordt geregistreerd terwijl dit er maar één betreft. 

Je ziet ook regelmatig dat adverteerders ontdubbelen op betaalde online marketing kanalen. Hierbij neem je het analytics programma, bijvoorbeeld Google Analytics, als leidend en aan welk kanaal de sale wordt toegekend wordt gezien als waarheid. Wordt deze volgens het analytics programma niet toegekend aan affiliate marketing en volgens het affiliate netwerk wel, dan zorgt het script ervoor dat de sale niet geregistreerd wordt in het affiliate netwerk.

Waarom geen ontdubbelingsbeleid?

De voordelen van een ontdubbelingsbeleid zijn met name gericht op de adverteerder. Het kan een voordeel zijn voor een publisher als het affiliate budget echt anders wordt uitgegeven en kan resulteren in extra exposure aankopen. Dit is echter niet voor iedere publisher het geval dus niet iedere publisher in jouw publisher bestand kan hiervan profiteren. 

Maar waarom zou je dan kiezen voor de optie om geen ontdubbelingsbeleid in te zetten? Laten we hiervoor even teruggaan naar de basis van affiliate marketing: het inzetten van samenwerkingen om tot extra exposure, verkeer en sales te komen voor zowel adverteerders als publishers. Als je een ontdubbelingsbeleid inzet, verwacht je als adverteerder wel dat de publisher zijn kant van de samenwerking nakomt: het leveren van de exposure en het verkeer. Het moment dat de publisher dan een bijdrage levert aan de sale in plaats van de laatste klik realiseert zeggen we met een ontdubbelingsbeleid eigenlijk dat het niet goed genoeg is en de publisher dan ook geen sale en geen commissie toegekend krijgt. Hoe unfairis dat?

Dit is dan ook meteen de grootste reden om geen ontdubbelingsbeleid in te zetten: de inzet voor een publisher is hoger dan voor de adverteerder. Het is natuurlijk logisch dat je als adverteerder geen dubbele kosten wilt of kunt maken, maar uiteindelijk is de bijdrage van de publisher ook iets waard. Zonder de publisher bijdrage had de sale mogelijk niet plaats gevonden.

Dus niet ontdubbelen maar…?

Als je ervoor kiest om niet te ontdubbelen, maar ook niet dubbel wilt betalen voor sales is een attributiemodel een gulden middenweg. Als je jouw attributiemodel inricht op publisher niveau en daarbij ook de andere betaalde online marketing kanalen mee neemt, kun je publishers gaan belonen naar hun waarde en bijdrage aan de sale. 

Nog geen mogelijkheden tot een attributiemodel? Kijk naar de mogelijkheden om een factor mee te nemen in je commissiemodel en zet hier een ontdubbelingsbeleid bij in. Zo krijgt de publisher meer commissie per gerealiseerde sale, en kun je toch ontdubbelen op betaalde online marketing kanalen zodat je niet dubbel betaald voor de sale. Win win situatie!

  

Afbeelding copyright: © Gajus via 123RF.com