Blaine Otte is Account Director bij TradeTracker Nederland. Met zijn bijna 5 jaar ervaring binnen affiliate marketing is het tijd om hem vijf vragen voor te leggen over onder andere het aangaan van samenwerkingen, zijn visie op influencer marketing binnen affiliate marketing en komende trends en ontwikkelingen.

“Mijn affiliate marketing droom? Ik heb er meerdere, haha! Uiteindelijk hoop ik dat affiliate marketing volledig geïntegreerd gaat worden in de totale online marketingactiviteiten van adverteerders en dat daar ook de ruimte voor wordt vrijgemaakt. Affiliate marketing is namelijk een enorm mooi kanaal om een stabiele bron aan traffic en sales te genereren tegen een relatief veilig afrekenmodel. Het vraagt enige effort van alle betrokken partijen om te zorgen voor een geoptimaliseerde campagne, maar als het staat dan staat het als een huis.”

Voordat ik Blaine de vragen voorleg, vraag ik hem om een introductie van het affiliate netwerk TradeTracker. “TradeTracker is een van oorsprong Nederlands netwerk dat nu 14 jaar actief is. Als netwerk hebben we de afgelopen jaren een enorme groei doorgemaakt en zijn we inmiddels wereldwijd actief in 24 landen and more yet to come!”, vertelt Blaine. “Wij geloven dat transparantie, techniek en betrouwbaarheid de belangrijkste pijlers zijn binnen affiliate marketing. Het merendeel van de samenwerkingen wordt namelijk ontplooit op basis van vertrouwen. Om die reden stellen wij alle benodigde data beschikbaar aan zowel publishers als adverteerders om de activiteiten te kunnen monitoren en te optimaliseren, waarbij we transparantie hoog in het vaandel hebben staan. Zo zijn wij bijvoorbeeld het eerste netwerk dat klikherkomsten inzichtelijk heeft gemaakt.”

Blaine vertelt verder: “Naast transparantie en betrouwbaarheid zijn wij ook altijd bezig met het professionaliseren van de markt door middel van slimme technologieën en features die we beschikbaar stellen. Als netwerk voelen wij die verantwoordelijkheid, de verantwoordelijkheid om de affiliate branche verder te ontwikkelen en te voorzien van nieuwe mogelijkheden om de performance te vergroten. Vorig jaar zijn we om deze reden begonnen met het aanbieden van conversiepad-attributie. We willen meer publishers de mogelijkheid bieden om inkomsten te genereren op basis van geleverde bijdrage. Uiteindelijk worden alle betrokken partijen daar beter van, dat is ons streven.”

Ik stel Blaine de volgende vijf vragen:
Vraag 1. TradeTracker is in Nederland voor veel publishers en adverteerders een belangrijke partner. Hoe zorgen jullie ervoor dat de samenwerkingen met deze partijen optimaal is?
Vraag 2. Hoe onderscheidt TradeTracker zich van andere affiliate netwerken?
Vraag 3. Welke trends & ontwikkelingen zie je momenteel in de markt waar jullie als affiliate netwerk op in spelen, maar waar je ook publishers en/of adverteerders aanraad op te letten?
Vraag 4. Geloof je in de combinatie tussen affiliate marketing en aanverwante vakgebieden als influencer marketing en PR, waarbij je ook met partners werkt?
Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. TradeTracker is in Nederland voor veel publishers en adverteerders een belangrijke partner. Hoe zorgen jullie ervoor dat de samenwerkingen met deze partijen optimaal is?

“Wij geloven dat door het beschikbaar stellen van relevante data aan zowel publishers als adverteerders we tot de meest optimale samenwerkingen kunnen komen. Informatievoorziening is key binnen affiliate marketing, daar sturen wij dan ook altijd op. Door elkaar goed te informeren en best practices te delen komen we met alle betrokken partijen tot het meest optimale rendement.”

“Als netwerk vertalen wij de wensen en behoeften van onze adverteerders richting publishers en vice versa. We rapporteren veel om lering te trekken uit gegenereerde performance en zetten dit in om concrete actiepunten richting adverteerders en publishers om deze performance te verbeteren. Wij fungeren echt als tussenpersoon tussen adverteerders en publishers op elke mogelijke wijze.”

“Daarnaast is onze interface zo ingericht dat deze voor iedereen gemakkelijk te gebruiken is. Op die manier kunnen zowel adverteerders als publishers eenvoudig promotiemateriaal ophalen, rapportages uitdraaien en alle verdere zaken raadplegen die komen kijken bij het ontplooien van affiliate marketingactiviteiten.”

We hebben onze interface zo ingericht dat alle tools eenvoudig in te zetten zijn en dat data op begrijpelijke wijze te interpreteren is. Het moet toegankelijk zijn voor iedereen.

Vraag 2. Hoe onderscheidt TradeTracker zich van andere affiliate netwerken?

“TradeTracker onderscheid zich door haar gebruiksvriendelijke software en technologieën, hierom worden we ook geroemd in de markt. Wij zijn tevens het enige netwerk dat conversiepad-attributie aanbiedt. Deze manier van vergoeden zorgt voor een totaal andere benadering van affiliate marketing en opent nieuwe deuren. Samenwerkingen die voorheen stukliepen op overschrijving vanwege het last click principe zijn we nu weer nieuw leven aan het inblazen. Veel content-publishers en blogs die om deze reden in het verleden zijn afgehaakt, hebben we nu weer kunnen activeren. Dat geeft enorme stimulans aan publishers en adverteerders zien dit terug in de gegenereerde traffic en sales. We zetten conversiepad-attributie met succes in voor grote organisaties als HEMA, Body & Fitshop, TUI, FonQ, en Otravo.”

“Steeds meer adverteerders en publishers raken enthousiast over conversiepad-attributie en de mogelijkheden die het biedt om campagnes naar een hoger plan te tillen. Na een jaar kunnen we echt wel concluderen dat conversiepad-attributie een positieve impact heeft op de performance van campagnes.”

“Verder zijn wij ervan overtuigd dat affiliate marketing toegankelijk moet zijn voor iedereen, of je nu een Twinkle 100 partij bent of startende webshop. Wij helpen iedereen graag verder. Dat heeft geresulteerd in een enorm groot netwerk aan publishers in alle bedenkbare segmenten. Naast de bekendere grote publishers scoren wij in de longtail echt enorm goed. Daar ligt ook echt onze kracht, de hoeveelheid niche publishers die actief zijn op onze campagnes.”

Vraag 3. Welke trends & ontwikkelingen zie je momenteel in de markt waar jullie als affiliate netwerk op in spelen, maar waar je ook publishers en/of adverteerders aanraad op te letten?

“We zien dat video/beeld een steeds prominentere rol aanneemt. Steeds meer consumenten laten zich graag informeren en inspireren door middel van beeld in plaats van tekst. Consumenten willen zich inleven en ergens een voorstelling van kunnen maken, daar lenen video’s en foto’s zich uitstekend voor.”

“Dit zien wij ook terug in het groeiende aantal publishers dat actief is via kanalen als YouTube en Instagram. Mijn verwachting is dat het aandeel van dit soort activiteiten en het aantal influencers via social media de aankomende jaren alleen maar zal toenemen.”

Vraag 4. Geloof je in de combinatie tussen affiliate marketing en aanverwante vakgebieden als influencer marketing en PR, waarbij je ook met partners werkt?

“Ja, ik geloof daar heel sterk in. We zien dat er tussen influencer marketing en affiliate marketing een hele dunne scheidingslijn zit. Veel publishers die bij ons netwerk zijn aangesloten, zijn dit ook bij influencer netwerken. Ook bij onze adverteerders zien we dat branding en affiliate marketing steeds vaker gecombineerd worden ingezet.”

“Ik geloof niet dat de activiteiten elkaar kunnen vervangen, maar dat ze elkaar wel degelijk kunnen versterken. Daar zit ook een grote verantwoordelijkheid voor ons als netwerk. Voor sommige influencers is affiliate marketing nog relatief onbekend. Als netwerk spelen wij hierin een belangrijke rol door het informeren en het uiteindelijke overtuigen van de mogelijkheden die affiliate marketing biedt.”

“We hebben daar ook al succesvolle voorbeelden van: influencers die nu ook performance based activiteiten ondernemen omdat ze zien dat het werkt. Naast de influencer activiteiten kunnen ze op deze manier een andere stroom aan inkomsten genereren. Op die manier lopen de activiteiten elkaar niet in de weg, maar versterken ze elkaar juist. Wij hopen aankomend jaar nog veel meer influencers op deze manier aan ons te binden.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Persoonlijk contact waarbij gestuurd wordt op een lange termijn samenwerking. Affiliate marketing is mensenwerk, dus is het belangrijk om sterke relaties op te bouwen met publishers en adverteerders. De gunfactor wordt soms echt onderschat, maar die heb je wel degelijk nodig. Door sterke relaties kom je naar mijn mening tot de beste resultaten met je campagne.”

“Het is naar mijn mening dus belangrijk dat alle betrokken partijen zich bewust zijn van de impact die een handeling kan hebben op de wederpartij in positieve en/of negatieve zin. Ga daarover het gesprek aan met elkaar, zo kom je samen tot de beste oplossing. En dat moeten we niet uit het oog verliezen, we doen het binnen affiliate marketing uiteindelijk allemaal samen.”