Yes, je hebt je keuze gemaakt. Je gaat nu echt beginnen aan je eigen website, waarbij je affiliate marketing wilt inzetten als (een van je) verdienmodel(len). De techniek en het bouwen van de website, dat ligt je en is jouw sterke kant. Maar het maken van content, dat is de uitdaging. Misschien vind je het maken van content niet leuk, of heb je het gevoel dat je dit veel minder ligt. Kun je dan wel affiliate marketing inzetten? 

De definitie van content

Affiliate marketing kun je op iedere website verwerken, al dan niet met een banner, productfeed of tekstlink. Of affiliate marketing ook kan zonder content, hangt af van jouw definitie van content.

Ik hanteer de volgende definitie van content:

Binnen affiliate marketing verstaan we onder content uitingen die gerealiseerd zijn ten behoeve van de doelgroep van de publisher website en daarmee direct en indirect ten behoeve van de adverteerder. Onder content verstaan we onder andere statische webpagina’s met geschreven teksten, blogartikelen, video’s en social media posts.

Onder content valt dus niet de korte stukjes tekst op een productpagina of een lijstje met productspecificaties. Ook vallen de verschillende promotiematerialen niet onder content, maar kunnen wel een hulpmiddel zijn om tot contentcreatie te komen.

Wat versta jij onder content?

Is affiliate marketing zonder content mogelijk?

Als we uitgaan van bovenstaande definitie, dan is affiliate marketing zonder content wel degelijk mogelijk. Je focust je dan bijvoorbeeld op geoptimaliseerde productpagina’s waar je affiliate productfeeds voor inzet, en zet daarbij vormen van content aan de kant.

Het voordeel van content creëren voor jouw website is echter wel dat je sneller niet betaald verkeer op jouw website zal realiseren. Door te optimaliseren op SEO, social media in te zetten en filmpjes te pushen over de producten die je op jouw website promoot, creëer je een completere website die beter vindbaar is voor je bezoekers en wie je makkelijker naar jouw website kunt ‘lokken’. Door niet in te zetten kun je de kracht van de niet betaalde online marketing kanalen mislopen.

Uiteraard kun je altijd bezoekers naar jouw website krijgen door in te zetten op betaalde online marketing kanalen, maar in een begin stadium van jouw website waarbij je nog veel leert over de doelgroep en je nog niet goed kunt inschatten wat de verdiensten aan jouw website kunnen zijn kan dit een spannend traject worden. Je investeert immers geld, naast jouw tijd en kunde. 

Content ligt mij niet, wat nu?

Start met een website die je wel ligt, dus bijvoorbeeld een website gedreven door goede techniek waarmee je een vergelijker opzet. Je focust je nog niet op de content, maar op het neerzetten van de juiste website en de juiste teksten rondom de producten. Met de juiste inzet kan dit je ook al verkeer naar jouw website opleveren. Als je het idee hebt dat jouw website er klaar voor is, kun je op zoek gaan naar gastbloggers. Zo geef je anderen een podium via jouw website, kunnen ze eventueel een linkje plaatsen naar hun eigen website en laat je content creëren door mensen die dit wel leuk vinden om te doen. 

Vergeet niet dat je in de meeste gevallen het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Je staat er niet alleen voor, zolang je de juiste samenwerkingen en partners vind voor jouw website.

 

Afbeelding copyright: © Ivan Kruk via 123RF.com