Een mooie en gebruiksvriendelijke website met enkele euro’s aan omzet. Herkenbaar? Als affiliate marketing jouw verdienmodel is, kan het zijn dat je het niet goed inzet. Ik neem je mee in vijf redenen waarom affiliate marketing op dit moment op jouw website niet werkt en wat je eraan kunt doen om meer omzet via affiliate marketing te genereren.

De juiste partners

Het inzetten van affiliate marketing valt en staat met het promoten van de juiste partners. Heb je al eens gekeken naar welke adverteerders echt bij jouw website passen in plaats van te kijken naar andere factoren als een snelle toelating tot het programma en hoge commissies?

Doe eens een stapje terug en bekijk jouw website van een afstandje: welke data heb je tot je beschikking om te bepalen wat jouw doelgroep van jouw website verwacht? Welke pagina’s worden het meeste bezocht en waar gaan deze over? Kun je hier interessante en relevante adverteerders aan koppelen? Zo selecteer je de juiste partners voor jouw website!

Geen match tussen de promoties en de website

Heb je de juiste partners voor jouw website? Dan kan het zijn dat je een verkeerde selectie maakt in jouw promoties. Sommige adverteerders hebben een groot assortiment aan producten, waar je bijna in kunt verdwalen. Stel jezelf opnieuw de vraag wat je bezoekers van jouw verwachten, als je een overeenkomst hebt in de juiste partner dan liggen er mogelijk nog kansen bij de juiste promoties.

Waar gaat jouw content of jouw website over? Passen de promoties die je inzet voor specifieke producten of productgroepen hier goed bij? Kun je hier een test in doen door te veranderen van focus producten of productgroepen? Stel: je hebt een mama website en promoot met name babykleding, probeer eens accessoires voor de babykamer of positiemode te promoten. Door hiermee te testen kun je inschatten wat beter bij jouw doelgroep past, en kun je verder groeien en ontwikkelen.

De locatie van promotiematerialen

Heb je de juiste partners en de juiste producten gevonden? Misschien promoot je deze niet op de juiste plek op jouw website. Welke bannerposities heb je tot jouw beschikking en waar in jouw content kun je tekstlinks verwerken? Houd rekening met hoe men door jouw website heen navigeert en wat ze wel of juist niet zullen zien. Tekstlinks enkel aan het einde van een artikel vallen onvoldoende op om jouw bezoekers door te sturen naar de adverteerders website. Zet ook tekstlinks in aan het begin van een artikel, of in het midden. Of verwerk juist een rechthoekige 728x90 banner in jouw content! Wees creatief hierin.

Weet je niet hoe jouw bezoekers door jouw website navigeren? Maak gebruik van Google Analytics om dit inzichtelijk te krijgen of een tool als Hotjar.

Tracking werkt niet

Het lijkt een logische, maar weet je zeker dat jouw tracking goed werkt? Soms maken publishers zelf de trackinglinks aan, omdat ze weten hoe de tracking opgebouwd wordt voor een specifiek programma. Hierin zit altijd een risico dat de tracking niet naar behoren werkt. Loop de links na, klik op een aantal links en plaats eventueel (in overleg met het affiliate netwerk of de adverteerder zelf) een aantal testbestellingen om zeker te weten dat alles werkt zoals het hoort.

Onvoldoende verkeer

Tot slot: je hebt onvoldoende verkeer op jouw website. Er is geen vast gegeven dat je vanaf een bepaald aantal bezoekers geld gaat verdienen, maar over het algemeen stijgt jouw omzet met het aantal bezoekers mee. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans om geld te verdienen! Kijk dan ook naar jouw andere online marketing kanalen: wat kun je doen om deze verder te optimaliseren om zo meer verkeer te krijgen op jouw website?

Al met al liggen de kansen om affiliate marketing goed in te zetten voor je, maar moet je deze net zien om aan te kunnen grijpen. Start met deze vijf punten en kijk of je zo al meer omzet uit jouw affiliate marketing activiteiten kunt halen!

 

Afbeelding copyright: © georgejmclittle via 123RF.com