Als adverteerder wil je jouw publisher de best mogelijke beloning geven voor hun inspanningen en promoties ten behoeve van jouw webshop. Om dit te bewerkstelligen is de eerste stap het inrichten van het commissiemodel. Kies je hierbij dan voor een commissiepercentage of een commissiebedrag?

Het commissiepercentage

Het commissiepercentage is een percentage over de orderwaarde exclusief BTW, dat je geeft als beloning aan een publisher. Stel: er wordt een bestelling geplaatst binnen jouw webshop van €100,- exclusief BTW, en de bezoeker is via publisher website A bij jouw webshop uitgekomen.

Als je een publisher 10% commissie geeft, betekent dit dat de technologie van het affiliate netwerk uitrekent dat de publisher in dit geval €10,- toegekend moet krijgen voor het realiseren van deze sale. Afhankelijk van de orderwaarde en het commissiepercentage wordt er dus uitgerekend wat de publisher aan vergoeding dient te krijgen.

Het voordeel van het instellen van een commissiepercentage is dat er per sale gekeken wordt hoeveel een publisher verdiend. Hoe hoger de conversiewaarde, hoe meer de publisher kan verdienen. Het nadeel van een commissiepercentage is dat het in de oren van een publisher relatief laag kan klinken, en het niet inzetbaar is voor andere manieren van afrekenen. Als je bijvoorbeeld leads wilt realiseren en geen sales, dan is een commissiepercentage niet in te stellen. Je bepaalt dan de waarde van de lead. Daarnaast is een nadeel dat het fluctueert. Je weet niet wat je per sale kwijt zal zijn. Daarentegen is het commissiepercentage zo ingesteld dat je volgens je eigen berekeningen geen verlies kunt maken op de sale, dus het is wat dat betreft een gevoelskwestie.

Je kiest voor een commissiepercentage als je dus werkt met orderwaardes. Daarnaast is een commissiepercentage interessant als je de marges kent per productgroep en een publisher voor de productgroepen anders wilt belonen. Als je twee productgroepen hebt, en bij beide een apart commissiepercentage instelt vanwege je marges krijgt de publisher nog steeds naar ratio een deel van de gerealiseerde omzet.

Het commissiebedrag

Het commissiebedrag is een bedrag dat een publisher standaard krijgt, ongeacht wat en hoeveel er verkocht wordt. Het voordeel hiervan zit hem in het duidelijke overzicht voor de adverteerder, waarbij deze altijd weet wat er per sale betaald wordt, en een zekerheidje voor de publisher. Deze weet wat hij altijd per sale betaald wordt.

Het nadeel dat erbij komt kijken is dat het lastig is om over het kanaal heen een bedrag vast te stellen wat de sale waard is, vooral als je nog geen data hebt. Zonder data weet je niet wat de meest verkochte producten binnen affiliate marketing zijn, dit kan namelijk afwijken van de overall meest verkochte producten. Dus dan wordt het instellen van een vast bedrag als commissie een gok, wat je wilt voorkomen. Zo kan affiliate marketing namelijk een verlieslijdend kanaal worden voor jouw organisatie.

Een commissiebedrag is goed in te stellen als je met één productgroep werkt, de marges heel dicht bij elkaar liggen of een leadvergoeding wilt geven, bijvoorbeeld bij abonnementen.

De keuze: percentage of bedrag?

Hoewel je nu weet wat een commissiepercentage en een commissiebedrag is, en wat de voor- en nadelen zijn, kan het nog steeds lastig zijn om de keuze voor jouw affiliate programma te maken. Start bij het begin van het berekenen van het commissiemodel om de juiste keuze voor jouw affiliate programma te maken. Wat voor producten wil je laten promoten? Wat is de bijbehorende marge? En wat is het jou waard om als commissie weg te geven ter motivatie en beloning van de publisher?

Vanuit deze vragen kun je kijken naar de voor- en nadelen van het percentage of het vaste bedrag. Welke past het beste bij jouw organisatie? Wat spreekt je het meeste aan? En vanuit hier aan de slag met de inrichting van het commissiemodel en de berekeningen.

Veel succes!

 

Afbeelding Copyright: © Morganka via 123RF.com