Hot topic in januari: goede voornemens. Eind december denken we massaal na over wat we in het nieuwe jaar willen bereiken. Zowel privé als zakelijke doelen en goede voornemens worden op tafel gegooid, de een nog concreter dan de ander. Als adverteerder en publisher wil je inspelen op dit moment: het moment dat consumenten tot aankoop overgaan van producten en diensten die ze nodig hebben om hun doelen en voornemens te behalen.

Hoe speel je hier zo goed mogelijk op in? En waar leg je jouw focus op?

Mindmap: welke goede voornemens zijn er?

Wat kun je allemaal bedenken dat als goed voornemen beschouwd kan worden? Schrijf het allemaal op en maak er een mindmap van. Ga vervolgens op zoek naar aanvullingen of uitbreidingen in jouw omgeving (vraag vrienden en familie), zoek op het internet, in boeken of in magazines. Verzamel zoveel mogelijk goede voornemens.

Maak er thema’s van

De verzamelde goede voornemens kun je categoriseren in thema’s. Denk bijvoorbeeld aan ‘beter voor mezelf zorgen’ als thema, en hang hier voornemens aan vast als ‘sporten’, ‘afvallen’, ‘gezonder eten’ en ‘vaker een dagje wellness’.

Door er thema’s van te maken kun je overkoepelend inschatten wat bij jou past en welke partners je hieraan kunt koppelen. Daarna kun je weer de diepte in gaan met de juiste promoties, producten en focus.

Welke thema’s passen bij jou?

De overkoepelende thema’s die je hebt gesteld passen bij jouw webshop of website, of juist niet. Probeer thema’s niet te forceren, en kijk realistisch naar wat bij jou past. Past het niet? Dan is er ongetwijfeld een ander thema die wel bij jou past.

Door hier realistisch mee om te gaan zorg je ervoor dat je focus legt op hetgeen wat een verkeer- en conversiedrijver kan worden. Iets wat bij jou en bij jouw doelgroep past. Het is zonde van je tijd en energie om te investeren in een thema die niet bij jou past, waarmee je jouw doelgroep niet bevredigd en waar je geen extra verkeer of omzet uithaalt.

Welke partners passen bij deze thema’s en bij jou? Wat verwacht je van hen?

Als je weet welke thema’s bij jou passen kun je de juiste adverteerders of publishers selecteren om hier focus mee te creëren op deze thema’s. Ga op zoek naar de juiste partners in deze niche zodat je de juiste doelgroep kunt bereiken of kunt aanspreken. Denk hierbij ook outside of the box: welke producten kun je nog meer (laten) promoten naast de standaard producten binnen dit thema?

Vraag je vervolgens ook af wat je van deze partners verwacht. Verwacht je als adverteerder van een publisher dat zij een kortingsactie pushen, content maken, producten vergelijken of een banner plaatsen? Voorzie hen van deze input zodat zij dit op hun best kunnen doen. Heb je bepaalde verwachtingen als publisher van een adverteerder, bijvoorbeeld specifieke promotiematerialen, een exclusieve kortingscode of extra budget? Deel dit met hen zodat zij jou hierin kunnen voorzien.

Afbeelding Copyright: © Vesna Cvorovic via 123RF.com