Bart van Zundert is ruim een jaar verantwoordelijk voor de affiliate klanten van Yonego. Tijdens dit interview sta ik met hem stil bij de voor- en nadelen van het uitbesteden van affiliate werkzaamheden als adverteerder, het inspelen op verschillende piekmomenten en zijn visie op affiliate marketing in 2019.

Mijn affiliate marketing droom is dat affiliate marketing een volwaardig kanaal wordt in de marketing funnel. Nog steeds zie je dat bedrijven affiliate marketing ‘erbij doen’ en het intern een ondergeschoven kindje is. In mijn ogen is affiliate marketing juist een heel krachtig kanaal dat onderschat wordt.

Ik vraag Bart om een introductie van Yonego, de organisatie waar hij werkzaam voor is. “Yonego is een online marketing bureau met vestigingen in Breda en Gent. Afgelopen juni hebben we het 15-jarig bestaan van het bedrijf gevierd. Yonego wilt graag de strategisch partner van haar klanten zijn. Dit betekent dat we naast het inzetten van verschillende online marketing kanalen graag met onze klanten, mede aan de hand van data, meedenken met aanverwante zaken. Denk hierbij aan marges en prijselasticiteit.”, vertelt Bart.

Ik stel Bart de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Welke voor- en nadelen zitten er aan het uitbesteden van de affiliate werkzaamheden als adverteerder?
Vraag 2. Hoe speel je in op de verschillende piekmomenten voor de verschillende affiliate programma’s die je managed? Wat is jouw tip om specifieke focusmomenten niet uit het oog te verliezen?
Vraag 3. Hoe belangrijk is content in combinatie met last click voor de affiliate programma’s?
Vraag 4. Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat is jouw visie op affiliate marketing in 2019?
Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Welke voor- en nadelen zitten er aan het uitbesteden van de affiliate werkzaamheden als adverteerder?

“Het grote voordeel is dat affiliate marketing bij ons geen ondergeschoven kindje is. Er zijn meerdere specialisten mee bezig waardoor het kennis niveau hoog ligt en je altijd met anderen kunt overleggen. Vaak zie je dat als affiliate bij bedrijven intern ligt dat er te weinig naar omgekeken wordt. Dat is zonde, want als je het kanaal niet goed inzet zie je het niet alleen terug in de potentie van je omzet of winst maar kan het zelfs je merk schade toebrengen.”

“Een nadeel kan zijn dat er meer schakels tussen zitten. Het kan langer duren voordat je promotiemateriaal hebt en soms heb je wat minder zicht op de acties die gaan komen. Daarom is het ook enorm belangrijk dat we goed contact hebben met onze klanten zodat we tijdig weten wat er aan zit te komen.”

“Vaak hebben we dan ook de marketingkalender in ons bezit maar er kunnen natuurlijk altijd last minute dingen veranderen. Dit gebeurt vooral in drukke periodes zoals het einde van het jaar. Al met al staat dit in mijn ogen niet in verhouding tot de voordelen die het uitbesteden van een affiliate programma met zich mee brengt. Bijvoorbeeld de volledige focus, het kennisniveau en de ervaring.”

Vaak zien wij een stijging in de omzet van de affiliate programma’s zodra ze bij ons in beheer komen.

Vraag 2. Hoe speel je in op de verschillende piekmomenten voor de verschillende affiliate programma’s die je managed? Wat is jouw tip om specifieke focusmomenten niet uit het oog te verliezen?

“Wat ik sowieso altijd aan raad is om een marketingkalender te maken voor het gehele jaar. Op deze manier heb je altijd inzichtelijk wanneer wat plaatsvindt en waar je piekmomenten zitten. Natuurlijk verandert er vaak nog het een en ander, maar zo zijn in ieder geval de grote lijnen duidelijk.”

“Helaas zie ik nog steeds gebeuren dat adverteerders het promotiemateriaal pas op de actiedag zelf aanleveren. Dit vind ik persoonlijk altijd erg jammer. Het materiaal is weliswaar zo toegevoegd aan het affiliate programma, maar voordat ook alle publishers op de hoogte en actief zijn kun je zo een aantal dagen verder zijn. Helemaal met korte acties of in drukke periodes haal je op deze manier niet alles uit je promotiemateriaal en acties.”

Mijn tip is dan ook om te zorgen voor een goede marketingkalender zodat de grote lijnen duidelijk zijn. Draag daarnaast zorg voor het tijdig afhebben van promotiemateriaal, zodat het op tijd richting publishers gecommuniceerd kan worden.

“Communicatie speelt een belangrijke rol. Het goed communiceren van de acties richting de publishers en accountmanagers van het netwerk, ook al is het promotiemateriaal nog niet beschikbaar, maakt het verschil. Denk bijvoorbeeld aan communicatie over de waarschijnlijke beschikbaarheid van het materiaal zodat zij hier rekening mee kunnen houden.”

Vraag 3. Hoe belangrijk is content in combinatie met last click voor de affiliate programma’s?

“Helaas zie je anno 2018 nog steeds dat heel veel programma’s op basis van last click werken. Als we met z’n allen willen dat affiliate en volwaardig kanaal in de marketingfunnel gaat worden, moeten we in mijn ogen echt af van dit achterhaalde attributiemodel.”

“Je ziet bijvoorbeeld ook dat Google in zijn kanalen van deze vorm van attributie af wilt omdat het niet eerlijk is. Vooral content publishers worden door last click niet op waarde geschat en dat in een tijd waarin content steeds belangrijker aan het worden is!”

“Gelukkig zie je nu dat veel netwerken met eerlijkere attributiemodellen komen, waaronder conversie attributie van Daisycon en Real Attribution van TradeTracker. Hierbij krijgen publishers aan de hand van de bijdrage die ze aan een conversie leveren (een gedeelte van de) commissie. Ik denk ook dat dit de trend voor 2019 gaat worden en dat dit ook gaat helpen om van affiliate marketing een volwassener kanaal te maken.”

Vraag 4. Het nieuwe jaar staat voor de deur. Wat is jouw visie op affiliate marketing in 2019?

“Ik verwacht dat in het nieuwe jaar andere, eerlijkere attributiemodellen nog meer opgepakt gaan worden. Daardoor is mijn verwachting dat affiliate marketing een nog volwassener kanaal gaat worden.”

“Doordat commissies straks op een eerlijkere manier verdeelt gaan worden gaat affiliate marketing straks een meer full funnel kanaal worden. Content publishers gaan namelijk mee profiteren van bijvoorbeeld vergelijkers/actiecode websites, maar natuurlijk ook andersom. En dan gaat het allemaal écht interessant worden!”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Mijn geheim voor succesvol affiliate marketing loopt als een rode draad door dit interview heen. Zorg voor een marketingkalender, goede communicatie met je publishers en het netwerk, dat materiaal op tijd klaar is én een eerlijk attributiemodel.”

“Zodra je publishers over de gehele funnel hebt, bijvoorbeeld content publishers aan het begin van de funnel en actiecode websites aan het einde van de funnel, zorg er dan ook voor dat je andere boodschappen en content hebt voor de verschillende fases in de funnel. Beloon ze eerlijk voor hun bijdrage aan de uiteindelijke conversie.”