Speel jij al in op de toekomst van marketplaces? Voor dit ‘5 vragen aan…’ interview spreek ik met Tim van der Bilt. Hij is zo’n 2 jaar actief met marketplaces en werkt bij Maze-One. “Maze-One is het eerste bureau in Nederland dat zich helemaal toelegt op marktplaatsen als Bol.com en Amazon. Wij helpen merken om daar te starten met verkopen, hun sales te vergroten en gebruik te maken van de advertentiemodellen die Bol.com en Amazon aanbieden.”, vertelt Tim. “Dankzij onze samenwerking met affiliate netwerk Daisycon kunnen we dit ook via affiliate marketing mogelijk maken voor adverteerders.”

Ik stel Tim de volgende vijf vragen:
Vraag 1. De verwachting is dat Amazon zich binnenkort actief gaat maken in de Nederlandse markt. Hoe snel zouden adverteerders hierop in moeten spelen?
Vraag 2. Welke punten zouden adverteerders moeten overwegen voordat ze starten met Amazon? In hoeverre kunnen jullie als Maze-One hierbij ondersteuning bieden?
Vraag 3. Normaliter werkt Amazon met een biedingssysteem op CPC, maar dankzij jullie samenwerking met Daisycon kunnen jullie het voor adverteerders mogelijk maken op CPS basis op Amazon te adverteren. Wat zijn hier de voordelen van?
Vraag 4. Wat is jouw verwachting¬ aan impact op de Nederlandse E-commerce markt als Amazon doorzet in Nederland, advertentiemogelijkheden biedt en we als Nederlanders gaan shoppen via Amazon?
Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvolle marketing binnen Amazon?

Vraag 1. De verwachting is dat Amazon zich binnenkort actief gaat maken in de Nederlandse markt. Hoe snel zouden adverteerders hierop in moeten spelen?

“Gelukkig spelen de meeste adverteerders hier nu al op in. Amazon biedt hen een platform om gemakkelijk en goedkoop in andere landen te gaan verkopen. Met name Duitsland is erg populair onder Nederlandse merken om via Amazon in te verkopen. Het is dichtbij en Amazon is er reusachtig! Daarnaast biedt het merken een voorsprong voor het moment wanneer Amazon naar Nederland zal komen.”

“Amazon biedt zowel een marktplaats met miljoenen bezoekers als een distributie model om de spullen te leveren in heel Europa. De prijzen daarvan zijn net weer verlaagd: https://www.emerce.nl/nieuws/amazon-europa-verlaagt-fulfillmenttarieven. Merken kunnen dus zonder website of verzendproblemen hun spullen verkopen in het buitenland. Als ze dit nu nog niet doen laten ze geld liggen. Er is niks dat ze tegen houdt, ze zouden er direct mee moeten starten!”

Vraag 2. Welke punten zouden adverteerders moeten overwegen voordat ze starten met Amazon? In hoeverre kunnen jullie als Maze-One hierbij helpen?

“Starten op Amazon is een combinatie van technische set-up en administratie. Denk voor de technische set-up aan productfeeds, en voor de administratie aan de BTW en levering uitdagingen. Adverteerders zijn hier niet altijd bekend mee en Maze-One neemt dit proces volledig uit handen.”

“Het starten op Amazon is de eerste stap, maar dan heb je nog geen pepernoot verkocht. Het is net als met een webshop: je kan een webshop lanceren, maar op dat moment heb je nog geen bezoekers en daar moet je iets voor doen. Zo werkt Amazon ook. Na de starten zorgen wij met SEO optimalisaties dat onze klanten gevonden worden en verkeer naar hun producten krijgen. Ook zorgen wij, met het advertentie programma binnen Amazon, dat er direct sales gegenereerd worden.”

Vraag 3. Normaliter werkt Amazon met een biedingssysteem op CPC, maar dankzij jullie samenwerking met Daisycon kunnen jullie het voor adverteerders mogelijk maken om op CPS basis op Amazon te adverteren. Wat zijn de voordelen hiervan?

“Amazon is bij uitstek geschikt voor performance; consumenten komen er om iets te kopen. Als je zorgt dat je op de juiste keywords, ofwel zoekopdrachten van consumenten, gevonden wordt dan is een aankoop slechts 1 klik. Performance in optima forma!”

Het zijn met name de extra sales die men nu niet heeft. Daarom is Amazon zo interessant voor adverteerders.

Vraag 4. Wat is jouw verwachting aan impact op de Nederlandse E-commerce markt als Amazon doorzet in Nederland, advertentiemogelijkheden biedt en we als Nederlanders gaan shoppen via Amazon?

“De impact in de Nederlandse markt kan groots zijn. Kijkende naar Bol.com, die van 1 naar 2 miljard euro omzet is gegroeid in twee jaar tijd, en Coolblue (€1,7 miljard) zijn er al hele sterke lokale spelers. Ik verwacht niet dat Amazon daar veel van af zal halen, maar juist iets extra’s komt brengen.”

Amazon doet nu vanuit Nederland €250 miljoen. De verwachting is dat dit snel zal stijgen naar €1 miljard.

“Uit cijfers uit de USA en grote markten als Duitsland blijkt dat consumenten steeds vaker marktplaatsen gebruiken voor een aankoop en dit gaat ten koste van de webshops zelf. Logisch ook: want het gaat om vertrouwen en snelheid van leveren. Consumenten die gewend zijn via marktplaatsen te bestellen hebben dit vertrouwen al en geloven in de snelheid van leveren van deze platformen.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvolle marketing binnen Amazon?

“Ik geloof in de combinatie van goede techniek, ofwel een goede feedkoppeling, het organisch gevonden worden middels SEO en SEA. Deze driehoek aan factoren maakt het verschil of je succesvol bent op Amazon of niet.”