Dagelijks ben je als publisher bezig met iets dat je heel leuk vind: jouw website. Het opbouwen van een website uit het niets, de invulling bepalen en het onderhouden hiervan. Jouw kracht kan liggen bij het technische gedeelte of het creatieve gedeelte, uiteindelijk wil je als publisher hetzelfde als alle andere publishers: een succesvol platform neerzetten waar je geld mee kan verdienen.

Al snel denk je dat je meer geld kunt verdienen met jouw website door verschillende online marketing kanalen in te zetten, bijvoorbeeld affiliate marketing. Veel content creëren lijkt een logische stap om meer geld te verdienen. Meer van het een, resulteert in meer van het ander. Toch?

Kwantiteit staat niet garant aan kwaliteit

Helaas werkt het niet altijd zo. Veel content creëren zal resulteren in meer paginabezoeken op jouw website, maar niet per definitie in significant meer omzet. Meer content is een kwantitatief punt waar we ons als publisher op willen focussen: het is iets dat we zelf in de hand hebben. Binnen affiliate marketing draait het om de klik die gezet wordt naar de website van de adverteerder via jouw content of website, waar een sale uit voortkomt. Meer content maken staat dan niet garant aan meer klikken en sales. Het kan wel, maar het hoeft niet.

De kwaliteit is hetgeen dat het verschil kan maken voor je. Schrijf goed geoptimaliseerde content die goed gevonden wordt via de zoekmachines, speel in op wat jouw doelgroep wilt lezen of waar zij voor naar jou toekomen. Wat is de match made in heaven?

Afstemmen van de juiste doelgroep

Uiteindelijk begint meer geld verdienen met affiliate marketing als publisher bij het begin: het selecteren van de juiste adverteerders om content voor te realiseren. Deze adverteerders selecteer je op basis van jouw doelgroep. Andere factoren als naamsbekendheid van de adverteerder kunnen ook zeker een rol in conversieratio spelen, maar afhankelijk van jouw doelgroep zullen zij vertrouwen op wat jij als publisher met hen deelt. Ook als de adverteerder minder bekend is.

Wat is jouw doelgroep? Op wie focus jij je? Zelfs al kent jouw website een hele brede doelgroep, dan kun je alsnog een doelgroep definiëren. Heb je geen idee waar je het moet zoeken? Pak de statistieken erbij en kijk onder andere naar de gegevens als geslacht, leeftijd en locatie. Dat geeft je al meer richting bij het benoemen van een doelgroep.

Als jouw doelgroep gedefinieerd is, is de volgende vraag wat hun doel is tijdens het bezoeken van jouw website. Waarvoor komen ze bij jou terecht? Puur voor informatie, inspiratie, om te shoppen? En welke adverteerders passen hierbij?

De juiste doelgroep match

De juiste adverteerders selecteer je op basis van de juiste doelgroep. Helemaal in de beginfase van het inrichten van jouw website en het creeren van content is focus op de juiste doelgroep erg belangrijk, omdat die je richting geven. Welke kant wil je op en waar ligt op dit moment jouw prioriteit? Zo zal je zien dat je een aantal adverteerders die beter bij jouw doelgroep passen voorrang zal geven bij het plaatsen en promoten op de website dan bij andere adverteerders die mogelijk wel interessant zijn maar een minder goede match zouden kunnen blijken met jouw doelgroep.

Denk je de juiste doelgroep match te hebben gemaakt, maar levert dit nog niet de gewenste resultaten op? Ga een stapje verder en durf te testen: heb je specifieke producten gepromoot? Promoot eens andere producten en kijk of dit het verschil kan maken. Helemaal als je warehouse achtige adverteerders promoot die een groot assortiment hebben aan verschillende productgroepen, kan het interessant zijn om hier de verschillende groepen mee te testen. Zo kom je erachter wat werkt voor jouw website en wat juist niet.

Het begint allemaal bij de doelgroep

Door juist in te spelen op de doelgroep van jouw website, in combinatie met die van de adverteerder, kun je meer geld gaan verdienen met affiliate marketing. Durf buiten de comfort zone te treden, adverteerders een kans te geven en productgroepen te testen. Soms past er iets beter bij jouw doelgroep dan je in eerste instantie zou denken, maar ook andersom. Zo doe je nieuwe learnings op en kun je jouw omzet naar een hoger niveau tillen.

Foto credits: © Maryna Pleshkun via 123RF.com