Het verwerken van affiliate links op jouw website is in de meeste gevallen een handmatige klus. Je kan een automatisering treffen hierin, door bijvoorbeeld productfeeds te gebruiken die aan de adverteerderzijde worden geüpdatet, of door tools als LinkPizza in te zetten om automatisch affiliate links te genereren en te updaten. Maar als je veelal werkt met handmatig ingezette affiliate links, is het belangrijk om deze goed bij te houden. Waarom? Ik deel drie redenen met je die je zullen overtuigen om vaker te kijken naar jouw affiliate links.

Loop geen commissie mis

Je zet affiliate links op jouw website omdat je graag iets wilt verdienen. Via affiliate marketing is dit een commissiepercentage als er via jouw website doorgeklikt wordt naar een adverteerders website en daar een aankoop wordt gedaan. Het moment dat affiliate links, om welke reden dan ook, niet meer werken kan er ook niets gemeten worden.

Dit kan onder andere gebeuren als een adverteerder zijn linkstructuur veranderd, producten uitverkocht zijn of uit het assortiment gehaald zijn, of het affiliate programma is verhuisd naar een ander affiliate netwerk.

Een groot deel van deze veranderingen kun je afvangen door de nieuwsbrief en communicatie van de adverteerder of het affiliate netwerk nauw te monitoren.

Behoud overzicht

Het controleren en eventueel wijzigen van affiliate links kost tijd maar creeert overzicht. Je hebt meer gevoel bij welke links waar gebruikt worden en zo kun je sneller wijzigingen treffen na een update. Helemaal bij een verhuizing van het affiliate programma is het fijn om dit overzicht te hebben, zodat je niet al jouw webpagina’s hoeft af te struinen.

Een goede manier om het overzicht te behouden, zonder dat je een bestandje bij hoeft te houden wat opnieuw veel tijd kost, is door met tags te werken. Geef als tag de adverteerder of meerdere adverteerders mee, zodat je in jouw backend kan filteren op de tag. Zo haal je makkelijk alle content naar boven waar deze specifieke adverteerder in staat. Even een werkje met voorgaande pagina’s, voor nieuwe content is het een kwestie van bijhouden!

Kansen om te optimaliseren

Als er links geupdatet moeten worden begin je met de best presterende links. Deze leveren je immers het meeste op. Als al je links werkend zijn, is dit jouw inzicht in welke links converteren. Staan deze best presterende links op de meest bezochte pagina’s? Kun je hier links aan toevoegen? Speel ook met soort gelijke adverteerders en producten op goed bezochte maar niet converterende pagina’s. Ga voor het beste resultaat!