Als affiliate marketeer bij een adverteerder ben je druk bezig met het runnen van het affiliate programma. In sommige gevallen kies je ervoor om samen te werken met meerdere netwerken, in andere gevallen heeft jouw voorganger dit besloten. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze affiliate programma’s succesvol managet? Ik geef je 4 tips.

Ga onderlinge concurrentie uit de weg

De belangrijkste regel bij het runnen van een affiliate programma via meerdere affiliate netwerken is om onderlinge concurrentie uit de weg te gaan. Helemaal als je net een programma hebt overgenomen of als het langere tijd geleden eens is ingesteld en er sindsdien geen grote optimalisaties zijn gedaan, is het goed om dit eens na te lopen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de commissiestructuur, of bepaalde tracking opties als basket freezes en ontdubbeling. Als je als publisher aangemeld bent bij het programma bij meerdere netwerken en je ziet toevallig dat je bij de een meer commissie krijgt dan bij de ander, het ene programma wel ontdubbelt en de ander niet of dat er wel of geen sprake is van een basket freeze, kan dit de keuze beïnvloeden om via een bepaald netwerk te werken.

Dit brengt ons meteen bij de volgende tip.

Zorg voor consistentie

Door te zorgen voor consistentie komt het programma professioneler over bij een publisher en geef je het programma via de netwerken evenveel slagingskans. Naast het uit de weg gaan van concurrentie tussen de affiliate netwerken is het eerlijker als alle publishers, ongeacht via welk netwerk zij promoten, alles gelijk hebben. Dezelfde promotiematerialen krijgen, dezelfde updates over acties en kortingscodes, en dezelfde campagne updates. Zo voed je de publishers evenveel met input.

Als je de netwerk accountmanagers de input en acties laat delen met de publishers, zorg er dan voor dat je hen evenveel voorziet van informatie. Houd hierbij in de gaten dat de accountmanagers ook daadwerkelijk evenveel aandacht besteden aan het delen van de acties, zodat je de consistentie kunt waarborgen.

Meer is niet altijd beter

In sommige gevallen geldt dat waar je het woordje ‘meer’ voor kunt zetten, beter is. Denk aan meer verkeer, meer sales en meer relevantie. Maar niet altijd is meer beter. Meer affiliate netwerken en meer publishers hoeven niet per definitie te leiden tot een beter affiliate programma. Meer affiliate netwerken kost ook meer tijd, meer energie en wordt daardoor minder efficiënt. Meer publishers kan afbreuk doen aan de kwaliteit en relevantie die je wilt creëren, als je je puur op aantallen focust en deze richtlijnen niet in acht neemt.

Maak het jezelf niet te moeilijk

Bovenal: maak het jezelf niet te moeilijk. Werken met meerdere affiliate netwerken betekent dat je meerdere technologieën onder de knie moet hebben, je moet alles overal weten te vinden en dat kost natuurlijk tijd. Niet alleen in het beginstadium maar ook in het vervolg bij het runnen van de programma’s. Maak het niet te complex voor jezelf en houd ook een stukje gemak in het oog. Zo blijft het in ieder geval te doen en bovenal leuk om te managen!