Ben je webshopeigenaar en ben je op zoek naar nieuwe manieren om de groei van jouw webshop te
stimuleren? Dan zit je hier goed! Waarschijnlijk ben je er al wel bekend mee: affiliate marketing. Door gebruik te maken van affiliate marketing kan je het bereik van jouw producten enorm vergroten. Maar wat dacht je van internationale affiliate marketing? Met slechts 17 miljoen inwoners is de Nederlandse markt, in vergelijking tot de rest van de wereld, erg klein. Een simpele rekensom wijst dan al snel uit dat andere buitenlandse markten betreden met jouw product of dienst erg veel kansen biedt.

Combineer je Nederlandse en internationale affiliate marketing en pak je dit goed aan, dan zijn de groeimogelijkheden voor jouw webshop eindeloos!

Wat is affiliate marketing precies?

Affiliate marketing is een vorm internetmarketing waarbij producten en/of diensten aangeboden worden op andere websites door middel van affiliate netwerken. TradeTracker en Daisycon zijn voorbeelden van dergelijke affiliate netwerken. 

Binnen zo’n netwerk heb je twee partijen, namelijk publishers en adverteerders. Door je als adverteerder te registreren kunnen publishers jouw producten/diensten aanbieden op hun website. Als er dan een bezoeker op jouw product of dienst klikt op de publisher website, en tot aankoop overgaat, dan ontvangt de publisher hier een kleine vergoeding voor. Zo kan je dus voor relatief lage advertentiekosten een enorm bereik realiseren voor jouw webshop.

Stappenplan voor internationale affiliate marketing

Voordat je begint aan internationale affiliate marketing is het allereerst aan te raden om klein te beginnen, bijvoorbeeld in Nederland. Zo kan je eerst kennis maken met het systeem, zoals het kosten/baten-plaatje en de mogelijkheden, en duik je niet gelijk in het diepe door een buitenlandse markt te betreden. Eenmaal opgestart en draaiend in Nederland kan je naar internationale mogelijkheden gaan kijken. Maar hoe pak je dit nou precies aan?

1. Onderzoek het land waar jij naar wilt exporteren

Als webshopeigenaar wil je natuurlijk zo veel mogelijk groei realiseren in een zo kort mogelijke tijd. Het is immers je inkomstenbron. Het liefst betreed je naast de Nederlandse markt ook direct de Belgische, Duitse en Franse markt. Maar, voordat je grootse plannen smeedt, is het aan te raden om uitvoerig onderzoek te doen.

Stel, je bent eigenaar van een webshop in revolutionaire, natuurlijke verzorgingsproducten. Bepaalde middelen in jouw verzorgingsproducten zorgen voor verbluffende resultaten en je wilt dit graag delen met de rest van de wereld. Maar zijn de middelen in jouw verzorgingsproducten wel toegestaan in het land waar jij naar wilt exporteren? Of zijn de importheffingen extreem hoog door deze middelen? Of is er misschien al een andere hele grote speler waardoor de concurrentie niet te overkomen is?

Het is erg verleidelijk om direct allerlei ideeën op te zetten in buitenlandse markten. Maar als je te weinig aandacht besteed aan het vooronderzoek kan je voor problemen komen te staan. Maak daarom eerst een overzicht van landen waar jij mogelijk naar wilt exporteren en ga vervolgens op grondig onderzoek uit. Importheffingen, transportkosten, toegestane middelen vanuit het buitenland en ga zo maar door. Door dit van tevoren in kaart te brengen kom je niet voor verassingen en problemen te staan wanneer je daadwerkelijk ‘gaat beginnen’.

2. Test de vraag aan de hand van marketplaces

Je bent ongetwijfeld bekend met Amazon en eBay. Maar wist je dat deze marketplaces ook jou de mogelijkheid kunnen bieden om producten te verkopen zoals op Marktplaats? Sinds dit artikel over affiliate marketing gaat zullen we er niet te diep op in gaan, maar dergelijke marketplaces zijn een ideale manier om de vraag naar jouw product te testen. 

Stel, je wilt jouw unieke tuingereedschap op de Belgische markt gaan aanbieden. In Nederland is de vraag groot, maar dit zou bij onze zuiderburen heel anders kunnen zijn. Amazon biedt je de mogelijkheid om tegen een vast percentage per verkoop je producten aan te bieden. Zo kan je eerst de vraag naar jouw product testen, alvorens het opzetten van affiliate samenwerkingen. 

3. Ga eens in gesprek met een professioneel vertaalbureau

Nadat je de voor jou interessante markten hebt geanalyseerd en je producten succesvol getest hebt is het tijd om aan je website te werken. Met een Nederlandse website een internationale affiliate campagne opzetten wordt namelijk geen succes.

Stel, je hebt allerlei verschillende markten geanalyseerd en bent tot de conclusie gekomen dat de Duitse markt het meest interessant is voor jouw product. Je hebt getest of je producten aanslaan via marketplaces en bent klaar om een begin te maken aan je internationale affiliate campagne. Sinds publishers jouw producten op hun website opnemen maar ze zelf niet verkopen, komen de Duitse potentiële klanten na het klikken op jouw website terecht. Zodra zij op een Nederlandse website komen zullen ze je website weer verlaten, ze begrijpen de taal immers niet. Je zult daarom je teksten moeten gaan vertalen. En niet met Google Translate.

Sinds je veel tijd en moeite gestopt hebt in je Nederlandse teksten, wil je niet dat dit verloren gaat door een simpele vertaling. Het is daarom aan te raden om de vertaling van je website over te laten aan een professioneel vertaalbureau met native speakers.

Native speakers zorgen er namelijk voor dat jouw teksten 100% accuraat vertaald worden én dat de boodschap die jij over wou brengen met je Nederlandse teksten behouden wordt. Native speakers spelen slim in op de behoeften van de inwoners van het betreffende land door middel van woord-, taal-, kleur- en afbeeldingengebruik. Zij weten exact wat wel en niet zal werken bij jouw potentiële klanten.

Kies je ervoor om zelf of met Google Translate de teksten te vertalen, dan loop je het risico op incorrecte vertalingen en zinnen. Bij Google Translate wordt namelijk context niet meegenomen in de vertaling. Dit kan resulteren in slechtlopende zinnen en platte vertalingen. Iets wat, in tegenstelling tot correcte en professionele vertalingen, geen vertrouwen opwekt bij jouw doelgroep.

4. Publishers kiezen en benaderen

Met een professioneel vertaalde website is het dan nu tijd om de eerste stappen te zetten richting een buitenlandse markt. Te beginnen met het kiezen van een publisher. Dat Nederlanders eerst vergelijkingswebsites en het hele internet afstruinen naar informatie en de beste prijs, betekent niet dat mensen in andere landen dit ook doen.

Iedereen die op zoek is naar een product of dienst zoekt op zijn of haar manier. Wij Nederlanders zijn erg gefocust op de prijs, Duitsers en Belgen kijken op hun beurt juist weer naar andere dingen. Zoek dus eerst uit op welke wijze jouw potentiële klanten de sales funnel doorlopen voor jouw product en speel hier slim op in door selectief publishers uit te zoeken.

Eenmaal een selectie gemaakt van voor jou interessante websites is het noodzakelijk dat je ze proactief gaat benaderen. Zij zijn namelijk niet bekend met jouw webshop of product/dienst en zullen het dus niet direct op hun website willen opnemen. Probeer daarom op persoonlijke, informatieve en originele wijze de publishers te benaderen. Probeer daarbij om het voor de publishers aantrekkelijker te maken door middel van (staffel)kortingen, promoties en salestargets. Als het eenmaal loopt en het ook voor hun winstgevend is, zullen ze je behouden in hun netwerk.

Houd er wel rekening mee dat het voor jezelf ook winstgevend moet zijn. Naast de commissie die de publisher ontvangt moet je transportkosten en dergelijke niet vergeten in je prijsberekeningen. Bereken van tevoren dus goed de kostprijs en pas zo nodig je verkoopprijs aan om het te compenseren.

Ontdek de kracht van affiliate marketing en marketplaces

Affiliate marketing en marketplaces kunnen jouw webshop een enorme boost in omzet bezorgen. Zorg ervoor dat je eerst in Nederland succesvol bent, zowel met je webshop als met je affiliate campagne, voor je overweegt om een buitenlandse markt te betreden. Loopt dit eenmaal, dan kan je altijd nog kijken naar verdere internationalisering van jouw webshop. Ga ook vooral eens in gesprek met een professioneel vertaalbureau om de mogelijkheden te bespreken en om te kijken of zij mogelijk nog tips & tricks hebben om je op weg te helpen. Twijfel niet en begin vandaag nog aan de groei van jouw webshop van morgen!

 

Dit is een gastblog, geschreven door Rodney te Wierik van ForResult
Afbeelding copyright: Pixabay