affiliate coronavirus

Hoe adverteerders anticiperen op het Coronavirus

Sinds de eerste maatregelen met betrekking tot het Coronavirus zie ik dat de ene adverteerder meer profiteert van deze crisistijd dan de andere. Webshops die handgel en boodschappen verkopen, hebben meer online bestellingen en zetten de zeilen bij. Waar de travel branche nu in het meest uitdagende vakgebied zit, nu er niet gereisd kan worden.

Sinds mid maart werken we waar mogelijk thuis en opvallend genoeg zie ik vanaf dat moment dat adverteerders maatregelen binnen hun affiliate programma’s aan het nemen zijn. De verschillende maatregelen die ik zie, zijn de volgende:

  • Affiliate programma’s worden on hold gezet
  • Commissiestructuren worden gewijzigd, zowel in positieve als negatieve zin
  • Publishers worden opgeroepen om minder fanatiek te promoten
  • CPC deals worden on hold gezet
  • Acties & kortingscodes worden stil gelegd, maar het programma blijft live en actief
  • De kraan wordt juist verder open gedraaid en publishers worden gevraagd meer te promoten

Je ziet, alle smaakjes zitten hier tussen. Van alles on hold naar een oproep om het maximale te realiseren. Ik denk dat we in deze tijd als publishers, die natuurlijk ook de klap voelen van deze maatregelen, vooral moeten kijken naar wat kunnen we nog wel promoten en adverteerders in hun waarde laten. Eenieder neemt een moeilijke beslissing om het beste voor het programma en het bedrijf te waarborgen. Natuurlijk is het in de travel branche een stuk uitdagender om te switchen van promoties, dan met een website als de mijne (welovewebshops.nl). Maar laten we ons dan vooral nu al gaan voorbereiden op de tijd na het Coronavirus. Laten we klaar staan om dan adverteerders weer zo goed mogelijk te promoten en hen weer snel op te laten bouwen.

Maar waarom kiezen adverteerders voor andere maatregelen?

Ik geloof dat hier verschillende redenen voor zijn. Het lijkt allereerst logisch om juist in deze tijd de kraan volledig open te willen draaien en te willen profiteren van de thuiswerkende consument die nu nog meer tijd heeft om online te shoppen. Niemand wil natuurlijk een klap ondervinden aan het Coronavirus, maar in een aantal gevallen ben je afhankelijk van een aantal zaken en ik zie dit vooral in specifieke branches gebeuren.

Reisbranche

De reisbranche heeft nu een grote klap door het Coronavirus. Hotels, vliegtuigmaatschappijen, vakanties, alles ligt tot nadere orde stil. Programma’s worden tijdelijk gesloten, en op dit moment de reisbranche promoten is een uitdaging. De consument denkt er nu niet aan om te gaan reizen in deze crisistijd en het wordt aan alle kanten tegengehouden. Hier spelen dus vooral de maatregelen een rol die genomen worden in Nederland, maar ook in de andere landen en waardoor we een impact zien binnen affiliate marketing.

Online boodschappen doen

Een andere branche waar je nu maatregelen in ziet, zijn bij de programma’s van supermarkten. In deze branche is een grote toename te zien in mensen die online boodschappen bestellen en de tijdsloten zitten gevuld. Hierom zie je in deze branche dat affiliate programma’s op pauze gezet worden om zo de aanwas van (nog) meer klanten tegen te gaan.

Fashion, beauty, living en meer

In deze branches lijkt het online het beste af te gaan binnen de affiliate programma maatregelen. Hier zie ik juist aanpassingen in het commissiemodel, soms ook met stijgingen, het stopzetten van acties en kortingscodes maar wel het door laten lopen van het programma en het juist opendraaien van de kraan om publishers te motiveren meer te promoten. Maar ook hier liggen er verschillen in de maatregelen: er zijn ook adverteerders die meer op de achtergrond blijven.

Laten we vooral ook niet vergeten dat waar het nu misschien nog met webshops in deze branches goed lijkt te gaan, hier ook nog klappen kunnen vallen als er uitdagingen komen met voorraden of met packaging.

De maatregelen: goed of fout?

Heel zwart/wit wordt er regelmatig gevraagd wat ik van dit soort maatregelen vind. Sommige branches ondervinden op dit moment enorme uitdagingen en ik snap volkomen dat zij keuzes maken. Hoewel wij natuurlijk alleen affiliate marketing zien, vallen er ook bij de andere online marketing kanalen klappen. We zijn onderdeel van een geheel en zijn niet het enige kanaal dat het bij adverteerders op dit moment uitdagend kunnen hebben.

Ik geloof in dit soort situaties niet in een goed of fout. We doen allemaal wat we denken dat het beste is voor de organisatie, de werkgelegenheid en de consument. Laten we vooral de maatregelen in de gaten houden, promoten wat we kunnen promoten en de maatregelen respecteren. Zo kunnen we de adverteerders supporten waar nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *