corona crisis affiliate marketing

Zo kom jij de Corona crisis door als adverteerder

De Corona crisis zorgt ervoor dat organisaties als katten in het nauw gekke sprongen maken, in positieve en in minder positieve zin. Hoewel we al een paar weken op weg zijn in de crisis, verandert er op dagelijkse basis van alles binnen organisaties die effect hebben op de marketing activiteiten en daarmee ook op het affiliate programma. Waar in positieve zin de kortingscodes en verhoogde commissie structuren uit de grond worden gestapt, zie je aan de andere kant dat adverteerders programma’s on hold gooien, commissies verlagen en publishers vragen vooral niet te promoten. Maar wat is in deze tijd de juiste manier van anticiperen?

Laten we allereerst voorop stellen dat iedere organisatie uniek is. Geen enkele maatregel om een organisatie draaiende te houden zal makkelijk zijn geweest, en niet alle kansen, maatregelen en uitdagingen zijn zomaar op ieder programma te plotten. Toch zijn er een aantal punten waar jij als adverteerder op kunt letten om de crisis door te komen met jouw affiliate programma, zonder dat je na de crisis opnieuw kunt beginnen omdat je veel partners kwijt bent geraakt. Een aantal do’s and dont’s op een rij. 

Do: blijf communiceren

Gouden regel binnen affiliate marketing: wat je ook doet, blijf communiceren met je partners. Communicatie is in veel gevallen, en zo ook in dit scenario, key. Deel met je partners wat er gaande is. Er is echt wel begrip voor dat er maatregelen worden getroffen en aanpassingen worden gedaan in het programma, maar zonder communicatie komt dit rauw op het dak van de affiliate terecht. Begrip is dan geen optie meer, en concurrenten die het slimmer aanpakken staan bovenaan het lijstje om de promotie vervolgens aan toe te kennen. 

Don’t: het programma meteen on hold zetten

Ongeacht je situatie, zet je programma niet meteen on hold. Je dwingt op die manier partners links offline te halen om kapotte links te voorkomen. Dit is de snelste manier om partners weg te jagen. Wat je beter kunt doen in dit geval, is je commissie structuur aanpassen. Desnoods naar 0% commissie. Communiceer duidelijk over de wijziging en tot wanneer je verwacht dat deze duurt, zodat je publishers niet dwingt om over te stappen naar concurrenten. 

Natuurlijk wilt iedere publisher geld verdienen, helemaal in deze pittige tijd. Maar het on hold zetten van het programma is heftiger dan het commissie percentage op 0% zetten. Helemaal voor de zogenoemde slapende affiliates, die niet actief promoten maar bijvoorbeeld oudere blogartikelen live hebben staan. 

Do: voordeel halen uit de crisis

Merk je binnen de organisatie dat je een voordeel kunt halen uit de Corona crisis? Go for it! Denk outside of the box, wat kun je realiseren met je partners zodat de sales binnen blijven komen? Een extra kortingscode, een hogere commissie staffel, een uniek product, of misschien zelfs een rally. Door te kijken wat wel kan, kun je ervoor zorgen dat de sales binnen blijven komen. Zijn (offline) winkels gesloten? Juist de focus leggen op online waar dat kan! Heb je een enorme voorraad van een specifiek product? Knal die, in samenspraak met een aantal partners, extra de promotie in. Haal je voordeel uit deze crisis.

Don’t: niet vooruit durven kijken

Het werken aan een affiliate programma in een crisistijd als deze zorgt ervoor dat je het nu, het heden, los moet durven laten. Kijk vooruit: op welk moment verwacht je sowieso dat het weer relatief normaal is? Waar kun je nu vast op voorbereiden? Teken vast een marketingplan uit voor top momenten die volgen, al dan niet voor begin 2021. Neem partners hier vast in mee en houd de spirit vast. 

Do: blijf begripvol naar je partners

Hoe pittig deze tijd ook is, blijf altijd begripvol naar je affiliate partners. Zonder je partners heb je na de crisis een programma wat from scratch opnieuw opgebouwd moet worden. Blijf communiceren, houd begrip, geef duidelijke richtlijnen en denk dus vast met hen mee voor latere momenten waarin het waarschijnlijk weer op een normale rit is. Houd ze vast, houd ze gemotiveerd. Blijf investeren in de relatie. Check regelmatig in hoe het met hen gaat en hou de koppies omhoog. 

Dat de Corona crisis heftig is, dat weten we allemaal. Juist door rekening te houden met deze do’s and dont’s investeren we in de relaties en in de toekomst. Samen komen we hier door heen.

Wil je meer lezen over hoe adverteerders anticiperen op het Corona virus? Dat kan hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *