corona crisis affiliate

Zo kom jij de Corona crisis door als publisher

Veel publishers hebben meerdere verdienmodellen. Zo kun je influencer zijn die normaal vooral leeft van fixed fee samenwerkingen, en een extraatje uit affiliate marketing haalt. Je kan ook juist je grootste bron aan inkomsten via affiliate marketing realiseren. Hoe jij ook geld verdiend, affiliate marketing kan nu juist een kans zijn om op in te spelen (een aantal quick wins om te starten vind je hier) of om verder uit te bouwen. 

Ondanks deze pittige tijd, is het belangrijk om een aantal do’s and dont’s in acht te nemen. Zo kun je sneller meer inkomsten realiseren om jezelf van salaris te voorzien, en ook na de crisis kun je hier meer inkomsten uit blijven halen.

Do: bewijs jezelf, en ga dan voor de upsell

Iets wat ik altijd adviseer, maar wat in deze tijd nog belangrijker is: wil je ook met fixed fee’s of op CPC basis werken met een adverteerder, en niet alleen op commissie basis? Bewijs jezelf. Consumenten shoppen nu meer online, ik zie dat in verschillende affiliate programma’s terug maar ook in mijn eigen commissie resultaat. Focus je nu op de promoties op commissie basis. Doe je sales? Benader dan de adverteerder dat je denkt hier meer uit te halen als je een betaalde samenwerking aan kunt gaan. Kies dan voor een hybride variant. Ga lager zitten met je fixed fee en koppel er een commissie vergoeding aan. Jij je zekerheid met een vast bedrag, de adverteerder betaalt geen hoog vast bedrag en kan het deels op performance afrekenen. Win – win!

Don’t: random promoties inzetten

Wat ik nu veel zie gebeuren is dat publishers random promoties aan het inzetten zijn. Bijna als ze proberen te redden wat er te redden valt. Blijf altijd achter de webshops staan waar je voorheen ook achter stond: ga nu niet halsoverkop promoties aanpassen naar andere webshops waar je minder achter staat of misschien zelfs helemaal niet. Als jouw volgers of bezoekers straks niet tevreden zijn over de shop waar ze hebben gekocht, heb jij wel commissie verdiend maar zal de consument je minder snel weer vertrouwen. 

Do: blijven testen

Dat gezegd hebbende, het is zeker een do om te blijven testen. Switchen van adverteerder is niet per se slecht, mits je achter de shop staat. Dit is iets wat ik ook zeker buiten de Corona crisis zou doen. Blijven testen. Juist om te weten te komen wat wel en wat niet werkt. Test niet alleen met verschillende shops, maar ook verschillende promotiematerialen, content insteek en data en tijden. 

Don’t: afwachten

Bij de pakken neer gaan zitten… daar is het nu juist niet het moment voor. De crisis is heftig, maar zorgt ook voor dat je met proactiviteit veel kunt bereiken. Juist door nu in te spelen op de tests, op affiliate marketing als inkomstenbron en op de relatie met adverteerders, bouw je aan de toekomst. En verdien je nu ook nog iets. Te afwachtend zijn naar adverteerders toe kan ervoor zorgen dat je promoties voorbereid die op korte termijn niet doorgaan en je de promotie focust op producten die nu minder goed verkopen. Volg de adverteerder hierin. Neemt deze je niet aan de hand mee door de Corona crisis heen? Neem het voortouw en neem contact met hen op.

Do: inspelen op het nieuws

Dit is je kans: met dagelijkse veranderingen in de maatschappij kun je dagelijks inspelen op het nieuws. Welke winkels sluiten er maar blijven wel leveren via hun webshop? Ga hen promoten, daar ligt ongetwijfeld meer behoefte van de consument. Wil je kleine ondernemers helpen? Focus op webshops die niet zo groot zijn, maar wel een affiliate programma hebben. Of maak een 1-op-1 afspraak met hen om zonder tussenkomst van een affiliate netwerk commissie te ontvangen.

Do: toon begrip naar adverteerders

Hoewel dit een inkoppertje lijkt, is het belangrijk voor de relatie met adverteerders om ook naar hen toe begripvol te zijn. Verwacht niet alleen begrip vanuit adverteerders, maar geef het hen ook. Zo kom je samen sterker uit de strijd en kun je je blik daarna op de toekomst leggen.

Door nu te investeren in de relatie, te bewijzen wat je kan en proactief te zijn, investeer je eigenlijk in de relatie met deze adverteerder voor de toekomst. Help elkaar in deze bizarre tijd. Wedden dat je er in de toekomst ook een fijne samenwerking aan over houd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *