Interview Odyssey & Decathlon over lancering Odyssey Partnerships: een nieuw affiliate netwerk met multi-touch attributie

In dit interview spreek ik met Jesper Elders (Online Marketing Manager bij Decathlon Nederland) en Jelle Oskam (co-founder en CEO van Odyssey). Odyssey maakte vorige week bekend een nieuw affiliate netwerk op basis van multi-touch attributie te lanceren, Odyssey Partnerships, met Decathlon Nederland als launching customer. 

Heren, leuk om jullie te spreken. Jelle om eens bij jou te beginnen, we zien jou vaker voorbij komen in de affiliate wereld maar ik dacht dat jullie met Odyssey een attributie tool hebben gebouwd. 

Jelle vertelt: “Ja, dat klopt ook! In 2016 hebben we Odyssey Attribution gelanceerd in samenwerking met adidas. Sindsdien hebben we in binnen- en buitenland veel nieuwe klanten mogen verwelkomen waar Decathlon er één van is. De afgelopen maanden hebben we in een nauwe samenwerking met Decathlon ook een affiliate platform gebouwd.”

Waarom hebben jullie besloten om dat te doen?

“We zagen vanuit Odyssey Attribution dat klanten vooral op het affiliate kanaal veel interessante inzichten eruit halen. Waar het lastig werd was om de inzichten vanuit Odyssey door te voeren in het affiliate netwerk, aangezien die enkel op last-click uitbetalen.”

Jesper, hoe zie jij dit? Zijn dit uitdagingen waar jullie ook tegenaan liepen?

Jesper reageert: “Absoluut, het is ontzettend lastig om multi-touch attributie toe te passen op online marketing maar we zijn bij Decathlon wel gedreven om dit te doen. Een andere grote uitdaging van ons bij Decathlon was het samenwerken met kwaliteits publishers (content publishers) op basis van performance. Logischerwijs geven content publishers de voorkeur aan samenwerking met een fixed fee. Dankzij de mogelijkheid van Odyssey om de volledige customer journey uit te betalen, is het voor ons mogelijk geworden om performance based met content publishers te werken. Ook voor de publishers biedt dit veel voordelen.”

Jesper, hoe zie jij als adverteerder de rol van Odyssey Partnerships in het affiliate landschap?

“De affiliate industrie binnen en buiten Nederland is waanzinnig competitief met veel netwerken die strijden om zowel publishers als adverteerders. Odyssey Partnerships onderscheidt zich daarin erg sterk, voor het grootste deel omdat er gebruik wordt gemaakt van multi-touch attributie en er wordt gekeken naar incrementality. Doordat Odyssey het mogelijk maakt om publishers over de gehele customer journey te belonen, geloven we dat ons programma, dat gericht is op sportpublishers, hier goed op inhaakt.”, aldus Jesper.

Jelle, wat is nou het daadwerkelijke verschil tussen jullie platform en de andere platformen?

Jelle deelt: “Om het helemaal plat te slaan: multi-touch attributie. Alles wat in Odyssey Partnerships gebeurt is op basis van Odyssey Attribution. Dat betekent dat er niet op basis van last-click wordt uitbetaald, maar op basis van de volledige journey.” 

Kennen we zoiets niet al bij andere netwerken, bijvoorbeeld TradeTracker’s Real Attribution?

“Gedeeltelijk wel ja. TradeTracker heeft met Real Attribution zeker een goede stap gezet maar als je het mij vraagt is affiliate bij uitstek een kanaal wat goed samenwerkt met andere kanalen. Het heeft in mijn ogen daarom geen zin om enkel naar de klikken binnen het affiliate kanaal te kijken (wat Real Attribution doet).”

“Dat is ook de reden dat we met Odyssey werken op basis van Google Analytics data, op die manier hebben we de data van alle kanalen. Dit maakt overigens de implementatie voor adverteerders ook een stuk gemakkelijker aangezien het werkt op basis van tracking die al loopt.”

En Jesper, ik neem aan dat jullie ook al met publishers hebben gesproken over Odyssey. Hoe ervaren zij dit?

Jesper knikt en vertelt: “Dat klopt, we zijn eigenlijk al maanden met publishers in gesprek over uitbetalingen op basis van de volledige journey. Zoals altijd zijn er publishers die er beter uitkomen en publishers die er slechter uit komen. Maar in het algemeen zien we wel ontzettend positieve reacties vanuit publishers.”

“Nu werkten we bij Decathlon al niet met kortingscode of cashback publishers, van Jelle begreep ik dat dat de grootste ‘verliezers’ zijn van multi-touch attributie. Daar hebben wij dus geen last van.”

Bedankt voor al jullie open antwoorden over multi touch attributie. Dan rest mij enkel nog om te vragen naar jullie toekomstvisie, waar ik razend benieuwd naar ben. Hoe zien jullie de toekomst van affiliate marketing?

Jesper reageert als eerste op deze vraag: “Ik denk dat Odyssey Partnerships nog maar het begin is van de verandering van affiliate marketing, hoe zich dat precies zal ontwikkelen vind ik verder moeilijk in te schatten. Vanuit Decathlon Nederland zien wij affiliate in ieder geval als kanaal waarbij we zowel ons merk (brand) kunnen laten zien als de producten die we verkopen. Ik denk dat we dankzij affiliate marketing al onze 80 sporten beter toegankelijk kunnen maken door middel van samenwerkingen met sport publishers die ook als doel hebben mensen meer te laten sporten.”

Jelle haakt hierop in: “Allereerst sluit ik mij volledig aan bij Jesper. Als ik kijk naar de affiliate industrie ben ik nog wel erg benieuwd naar de bereidheid van affiliate managers (en hun leidinggevenden) om te pionieren met multi-touch affiliate marketing. Het is een grote verandering ten opzichte van van wat mensen gewend zijn en dus is het altijd spannend voor mensen. Jesper durft dit met Decathlon aan en ik verwacht dat meer bedrijven hen zullen volgen.”

“Op langere termijn zie ik affiliate een kanaal worden wat voor meer en meer bedrijven een steeds belangrijker kanaal kan worden. Maar daar heb ik zoveel ideeën over, daar moeten we denk ik maar een volgend interview voor inplannen”, vervolgt Jelle met een knipoog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *