fashionchick shopsuite odyssey attribution

Wat is het plan achter Shopsuite?

In het affiliate landschap vinden de laatste tijd weer mooie overnames plaats. Tussen netwerken, tussen publishers en tooling. Bij deze laatste wil ik graag even stil staan. Een bijzondere overname is namelijk van publisher Fashionchick door affiliate tool Shopsuite. Hierdoor lijkt een combinatie te ontstaan van branding, performance, data… en Fashionchick. Wat is de gedachte en het plan achter deze overname?

Fashionchick: van DPG Media naar Shopsuite

Onlangs werd bekend dat Fashionchick overgenomen is door Shopsuite. Deze mooie, maar bijzondere move vanuit de affiliate tool is een opvallende. Shopsuite stond bekend onder publishers als een tool waarbij je niet op commissiebasis, maar juist per klik vergoed werd door verschillende affiliate adverteerders. Een interessant model voor de upper funnel affiliates, maar ze kwamen echter pas in aanmerking vanaf de 10.000 unieke bezoekers. Groot genoeg zijn was daarvoor een must. 

Doordat Shopsuite veel met grote bloggers en content platformen werkte is de overname van het bekende modeplatform een stap die de markt voor hen in beweging zet. Hiervoor koos de tool allereerst om de regel voor het minimale aantal unieke bezoekers te stoppen en grootschalig met ook kleine content publishers te gaan samenwerken. 

Het cirkeltje is overigens verrassend genoeg rond: Shopsuite heeft in het verleden een investering vanuit de Fashionchick oprichters gehad. Nu DPG Media besloot te stoppen met Fashionchick zag het team van Shopsuite hier een mooie kans in. 

Odyssey eigenaar van Shopsuite

Fashionchick is dus overgenomen door Shopsuite. Shopsuite is daarentegen eind 2020 overgenomen door het attributie platform Odyssey. Door strategische keuzes, waaronder het afschaffen van de minimale aantal bezoekers regel, is Shopsuite in de eerste vier maanden van 2021 hard gegroeid. Het aantal adverteerders op het platform is verdubbeld. Daarnaast zijn de eerste stappen richting andere Europese landen gezet. Zo is Shopsuite (binnenkort) ook live in Duitsland, België en Frankrijk. 

Fashionchick + Shopsuite + Odyssey = een match made in heaven?

Is de combinatie tussen Fashionchick, Shopsuite en Odyssey een match made in heaven? Om daarachter te komen is het belangrijk om een stapje terug te zetten in deze combinatie. Odyssey is in 2016 opgericht met als doel het landschap van partner- en affiliate marketing te veranderen. De attributietool analyseert de rol van iedere publisher in de customer journey en door gebruik te maken van de technologie als adverteerder kan de daadwerkelijke waarde bepaalt worden van de publisher. Odyssey Attribution ziet dat dit vaak in het voordeel is van de contentmakers.

Hoewel er strategische keuzes zijn gemaakt voor Shopsuite is de visie nog altijd intact. Met Shopsuite kunnen contentmakers, zowel groot (Viva, Vogue, Girlscene) als klein, door middel van de shopping widgets producten in en om hun blogartikelen plaatsen en worden zij op basis van kliks vergoed. Hierdoor worden zij eerlijker beloond voor de exposure die zij geven, maar nog steeds met een performance laag. 

De afhankelijkheid van contentmakers ten opzichte van andere verdienmodellen is verminderd, ze hebben immers een ander verdienmodel naast commissie of samenwerkingen waar ze een vast bedrag voor krijgen. Met behulp van Odyssey Attribution kunnen vervolgens de merken weer eenvoudig analyseren wat de waarde van deze publishers zijn en welke rol zij spelen in het gehele salesproces. Er is in de praktijk dus een haakje tussen Odyssey Attribution en Shopsuite – maar beide kunnen ook afzonderlijk van elkaar worden ingezet.

Maar hoe verhoudt de overname van Fashionchick dan ten opzichte van de rol die Shopsuite en Odyssey Attribution in verlengde van elkaar spelen? Fashionchick is hierin meer bedoeld als zogenoemde ervaringspublisher. Het netwerk van Fashionchick is groot en door gebruik te maken van deze data in de vorm van cases kunnen de learnings vanuit Fashionchick een rol spelen in de verdere ontwikkeling van de platformen. Ook kunnen deze cases inzicht bieden in hoe andere publishers nog kansen laten liggen. Hierboven staat echter nog wel dat Fashionchick in stand blijft zoals het altijd is geweest: focus op kwalitatieve content met een team van contentmakers. 

Daarnaast is het ook een geval van practise what you preach. Als publisher binnen Shopsuite kunnen ze zelf ook merken vertonen. Daarmee kunnen ze eigenaren van de platformen de marktbeweging die ze al eerder in gang zette met Oddyssey Attribution en Shopsuite verder uitrollen. Het was de focus van de afgelopen jaren, maar ook de komende jaren: partnership- en affiliate marketing veranderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *