life of a publisher: affiliate afhankelijkheid

Life of a publisher: affiliate afhankelijkheid

Afhankelijk zijn is crap. En al helemaal affiliate afhankelijkheid. There, I said it.

Het afgelopen jaar heb ik flink geïnvesteerd in We Love Webshops. Immers, naast een fulltimebaan en een gezin is het een enorme uitdaging om een website in omvang als deze in de lucht te houden. Hoewel ik van plannen hou heb ik een handje van mijn kostbare tijd te steken in wat ik leuk vind en niet per se wat iets oplevert.

Terug in de tijd

In het afgelopen jaar vond een grote Google update plaats. Een groot gedeelte van het verkeer van We Love Webshops was weg. Foetsie. Mijn SEO indexaties waren naar beneden gegaan en daardoor kreeg ik minder verkeer. Daar ging het harde werk. De volgende update ging ik veel beter voorbereid in en met een team aan freelancers – van website optimalisatie tot SEO en content schrijven – ging ik de volgende in. Dit keer zou het me niet gebeuren dat ik weer keihard onderuit ging. En dat gebeurde niet. Na de Google update zag ik juist een groei ingezet worden. Finally!

Screenshot sessies Google Analytics – 2021 so far We Love Webshops

Flash forward: de test

Zoals je misschien wel weet ben ik onlangs bevallen van baby nummer 2, Davey. Tijdens mijn zwangerschapsverlof zat ik na te denken. Ik ben wel heel erg afhankelijk van Google, als zo’n update dit kan bewerkstelligen (zowel groei als daling), moet ik hier dan niet iets op gaan verzinnen? Via Google komt 90% van de We Love Webshops bezoekers. Moet ik niet meer in gaan zetten op andere kanalen om mijn kansen te spreiden?

Ik ben een test gestart. Allereerst heb ik de KPI’s die voor mij belangrijk zijn bepaald: verkeer naar de website en conversies. Zonder verkeer immers geen bezoekers om op de affiliate links te klikken en hoe meer relevant verkeer hoe beter voor de betaalde samenwerkingen. De definitie van een conversie is voor mij verschillend: natuurlijk de affiliate conversie die daadwerkelijk geld oplevert, maar ook een clickout (want dat is te meten in Google Analytics) of een aanmelding van een betaalde positie als webshop.

Met deze KPI’s in mijn rugtas ben ik een test gaan draaien met social organic, SEA en emailmarketing. Tijdens deze weken durende test is mijn SEO-aandeel in mijn traffic mix gezakt naar 75% – yes, minder afhankelijkheid! En mijn conversie schoot omhoog! Hell yeah! Ik sprong een gat in de lucht. Het gaat om veel meer geld (in verhouding) dan hiervoor.

In het kader van affiliate afhankelijkheid een kleine zijsprong: dit jaar is ook een van mijn grootste adverteerders verdergegaan met een nieuw commissiemodel. Bye, bye commissies! Het grootste gedeelte verdween als sneeuw voor de zon. Again: afhankelijkheid is crap. Maar goed, voor je beeldvorming: ik ging van een tientje per dag naar nu tussen de 20 en 40 euro per dag. Dat is een bizarre groei en de commissies logen er niet om. De test moet wel succesvol zijn geweest, toch?

Duik de cijfers in

Toch dook ik verder de cijfers in. Cijfers zijn een musthave en de sleutel tot succes, ook in dit geval. Wat bleek? Terwijl ik mijn geld verbrandde voor traffic via SEA, posts voor social liet maken en zelf nieuwsbrieven in elkaar knutselden gingen mijn SEO resultaten juist beter. Voor mijn SEO optimalisaties en adviezen werk ik samen met Annemijn van Reposed, zij deelt ook iedere maand mijn SEO cijfers met me. De groei zag ik ook hierin terug (onlangs meer dan een miljoen maandelijkse vertoningen in Google gepasseerd!).

Screenshot jaaroverzicht Search Console – 2021 so far We Love Webshops
Screenshot september 2021 Search Console – We Love Webshops

Ook had ik voor de test mijn Google Analytics doelen ingesteld. Zo kon ik de clickouts klikken bijhouden per kanaal. Deze conversieratio’s omvatten een gemiddelde conversie van als een bezoeker op de website komt en doorklikt naar de website van de webshop. Dit zegt natuurlijk nog niets over de affiliate inkomsten, maar wel over de kans dat hier affiliate inkomsten uitkomen.

Zo komt in de testperiode 87% van de clickout conversies via SEO (terwijl dit dus nog maar 75% van het verkeer is). SEA realiseert 4.7% van de clickouts, social 0,36% en email 2.1%. De gemiddelde conversie ratio’s hiervoor zijn als volgt:

  • SEO: 47%
  • SEA: 19%
  • Social: 24%
  • Emailmarketing: 27%

SEO doet het dus verreweg het beste. De groei in mijn SEO-resultaat, de groei in commissies en de allerhoogste clickout ratio laten mij zien dat mijn test eigenlijk helemaal niet zo succesvol is. Juist het tegenovergestelde: ik heb tijd en geld geïnvesteerd in kanalen die minder succesvol zijn, terwijl ik daar ook nieuwe content voor had kunnen laten maken die het wel oplevert. SEA en Social zijn wat mij betreft voor nu in ieder geval afgeschreven. Emailmarketing zal ik voortzetten omdat deze 27% conversie nog vol potentie zit – én op dit moment enkel tijd kost en minimaal geld (alleen de software).

Ook heb ik vanuit deze test afgevraagd: heb ik geen langere adem nodig? Is een paar weken niet te kort? Misschien. Maar misschien past het ook gewoonweg niet bij mijn strategie. SEO is en blijft mijn hoofdfocus, evenals met regelmaat nieuwe content maken en plaatsen (mede dankzij Romy Veul, topper!) dus misschien hoort dit zo bij We Love Webshops. Misschien is afhankelijk zijn van SEO zo slecht nog niet.

Niet kanaalafhankelijk maar adverteerderafhankelijk

Afhankelijkheid kan je ook anders interpreteren. Wat ik eerder zei, ik zat nog maar op een tientje per dag toen een grote adverteerder zijn commissies terugschroefde. Ook dat is afhankelijk zijn.

Een paar maanden geleden had ik een stuk of 5 converterende adverteerders. Inmiddels minimaal 25 per maand. Je hoeft niet kanaal onafhankelijk te zijn, als je maar niet op een paard wed is mijn ervaring. Ik zoek de onafhankelijkheid op in focus op verschillende adverteerders. En die promoot ik via evergreen content. Daar in een volgende blog meer over.

Stay tuned for another publisher experience.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *