zo kom je hoger in google

Zo kom je hoger in Google

Zoek en gij zult vinden; het is bijna een gebod, maar wel heel belangrijk om door de wirwar aan websites de juiste informatie te vinden. En met een goed zoekwoord (of combinatie daarvan), komen de websites die je zoekt hoger in Google te staan. Google is de grootste en meest gebruikte internet zoekmachine ter wereld. Als bedrijf wil je graag hogerop in de Google-ranglijst, want zo ben je zichtbaarder voor potentiële klanten. Maar hoe kom je hoger in Google te staan? Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

Steeds meer websites

In den beginne van het internet was het heel makkelijk om potentiële klanten naar je website te leiden. Dit kwam vooral doordat er nog niet zoveel websites waren die hetzelfde aanbieden als jij. Bovendien zat er veel minder techniek achter het bouwen van een website en kon je maar beperkte inhoud publiceren. Zoeken was simpel en met enkele woorden vond je snel de informatie die je nodig had. De afgelopen decennia zijn er echter steeds meer websites bijgekomen, zowel zakelijk als particulier. Want iedereen wil toch eigenlijk stiekem wel een eigen domein hebben waar je bijvoorbeeld het wel en wee van de dag op deelt. Door de grote hoeveelheid websites zijn zoekmachines als Google anders gaan kijken naar wat er gepubliceerd wordt. De ene website kwam hierdoor hoger in Google dan de andere, zelfs al was de inhoud nagenoeg hetzelfde.

Search Engine Optimalisation

Om een website hoger in Google te laten scoren, moest er dus iets nieuws worden verzonnen. Het aangeven van zoekwoorden in de code is namelijk niet voldoende om gezien te worden door een zoekmachine. En een pagina vol zetten met hetzelfde zoekwoord achter elkaar, ook niet. Google gooide het roer om en zette zijn zoekmachine in op inhoud en kwaliteit van de website. Om gevonden te worden, moet website geoptimaliseerd worden voor de zoekmachine: SEO (search engine optimalisation) was geboren. Maar je kan niet alleen afhankelijk zijn van SEO voor een hogere Google ranking. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Hoe werkt Google

Google is een zoekmachine die geautomatiseerde systemen loslaat op alle informatie die in de bibliotheek die ‘Internet’ heet te vinden is. Net als in een grote encyclopedie gaat Google op zoek naar belangrijke woorden in de omschrijving van een website om deze te kunnen indexeren. Daarna gaat het programma kijken wat de inhoud is van de pagina’s op de website. De belangrijkste woorden hieruit neemt de zoekmachine op in de index. En op die manier kun je dus hoger of lager in de ranking uitvallen. Daarnaast kijkt Google ook naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van je informatie. Bronvermelding bijvoorbeeld kan hierbij heel belangrijk zijn.

Links met andere sites

Hoger op de ranglijst van Google uitkomen kan ook op andere manieren. Afbeeldingen en video’s helpen mee om je vindbaarheid te vergroten, mits je deze van goede sleutelwoorden voorziet. Een andere mogelijkheid om hoger te scoren in Google is het gebruiken van opsommingen in een artikel. Geef je tussenkopjes eens nummers als in een opsomming. Deze opsommingen komen dan als een samenvatting in Google te staan, vaak nog boven de gewone zoekresultaten. En het opnemen van links naar andere sites. Integreer deze in je tekst met een belangrijk zoekwoord of plaats een bronvermelding aan het einde van een artikel. Zelfs linken binnen je eigen website geeft de zoekmachine meer om mee te werken.

Weet wat scoort

Staar je overigens niet blind op SEO-content. Onderzoek ook regelmatig of je gevonden wordt door middel van anonieme zoekopdrachten. Probeer combinaties uit waarop je gevonden wil worden en vul aan met creatieve synoniemen die je wellicht ook al op je website gebruikt. Door te onderzoeken hoe je ervoor staat in Google kun je het daar aanpassen waar nodig is. Met Google Analytics kun je via data vinden wat werkt en wat niet werkt voor je website. En word je daar zelf geen wijs uit, dan zijn er altijd data- en contentspecialisten die hier hun licht over kunnen schijnen.

Regelmatig bezoek

Hoger in Google komen is natuurlijk belangrijk om gevonden te worden. En via afbeeldingen, video’s en betrouwbare content voorzien van SEO moet dat lukken. Overigens zijn dit ook de onderdelen die een website aantrekkelijk maken voor de bezoeker om vaker bij je terug te komen en wellicht vaker iets bij je te kopen (als je een product verkoopt natuurlijk). Zorg dus voor een overzichtelijke website met goede content. Dan kom je zowel hoger in Google als aantrekkelijker voor je klant.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *