Affiliate marketing 2022: het opnieuw uitvinden van Partnerships

Welkom in de nieuwe wereld van Partnerships anno 2022. Vergeet het partnerships kanaal zoals je het nu kent. We gaan het kanaal opnieuw uitvinden. Partnerships, affiliate marketing, partner marketing. Hoe je het vandaag de dag ook noemt, we gaan terug naar de basis in 2022. Het klinkt als een enorme challenge en mogelijk een beetje fluffy. Want dit klinkt als een enorm project, en tegelijkertijd ook weer niet. Want die basis, die staat toch wel goed?

Het ligt eraan wat je ziet als de basis van het programma. Wat mij betreft is die zogenoemde basis de samenwerkingen die je hebt met jouw partners én hoe het huidige programma is vorm gegeven. Hoe vaak stel jij jezelf de vraag of het programma nog aansluit bij jouw doelen? Net als met alles wat je wilt laten groeien is dit de grote vraag, tezamen met wat je moet doen om hier daadwerkelijk uit te komen.

Herken jij dit ook?

De markt en het programma zijn continu in beweging: je voegt met regelmaat nieuwe publishers toe, je updatet de promotiematerialen, je optimaliseert de meetbaarheid (je bent bijvoorbeeld van 3th party naar 1th party of server side gegaan) en het programma gaat een mooie groei door in volwassenheid. Het is niet meer het kleine programmaatje van een paar jaar geleden, maar het is uitgegroeid tot een gevestigd programma waar je flink wat tijd en geld aan kwijt bent.

Zie jij dit ook in de praktijk en herken je het to do lijstje? Mooi afgevinkt! Het is dan nu ook voor jou tijd om het programma opnieuw uit te vinden in 2022. Dat zou jouw focus moeten zijn, en dat wordt zeker weten onze focus binnen het Partnerships team bij Dept. Hoe? Let me tell you.

Leg samenwerkingen onder een vergrootglas

De kracht van partnerships zit hem in het daadwerkelijke relatie met de publishers. Inkoppertje? Maybe. Maar dit is en blijft de kern van affiliate marketing, influencer marketing en iedere andere vorm van partnerships. En jammer genoeg lijken we dat soms wel eens te zijn vergeten. Leg jouw samenwerkingen eens onder een vergrootglas. Hoe zag jouw top 10 partners er 3 jaar geleden uit die de meeste omzet binnen voor je sleepten? Ongetwijfeld staan er nu 8 van de 10 nog steeds in deze lijst. Waar het management, de techniek en de innovatie kant van het kanaal onderhevig is aan verandering, zo weinig verandering zit er in jouw top publisher lijst. Is dat erg? Zeker niet!

Maar durf je te zeggen dat je daadwerkelijk een goede relatie hebt met jouw top partners? Wij (ik en mijn Partnerships toppers bij Dept) durven hier onze handen in het vuur te steken dat we goede relaties hebben met onze top partners – op wereldwijd niveau. Deze partners leveren het meeste geld voor je op, op dagelijkse basis maar meestal ook als je kijkt naar de extra exposures die je inkoopt versus wat het oplevert. De kleine partners, ofwel de potentials, leveren ook zeker wat op (en die wil je niet missen!) maar de 80/20 regel blijft op zijn plek. De 20% zorgt voor 80% van de omzet. De overige 80% van de partners kun je zien als een incrementele toevoeging in de mix, maar 80% van jouw tijd en resources zou moeten gaan naar de 20% die de meeste omzet opleveren.

En begrijp me niet verkeerd, dit hoeft niet enkel de kortingscode en cashbackers te zijn, ook als je niet met deze groep samenwerkt gaat deze regel op.

De kracht zit hem in de samenwerking met de publishers, en niet in de samenwerking met een specifiek type publisher. Je focust in de basis op de groep die daadwerkelijk geld oplevert (en dat hoeft geen kortingscode of cashback partner te zijn) om zo een goede cost of sale (hetgeen wat je betaald per transactie, in de basis je commissie maar als je ook fixed fees inzet wijkt het cost of sale percentage af van je standaard commissiemodel) te realiseren. Dat geeft je weer speelruimte voor die overige 80% van de partners om eens een mooie test te draaien. Hallo, incrementele revenue uit de upper funnel!

Realiseer je hoe vaak en hoe goed je contact hebt met jouw partners

Om Partnerships opnieuw uit te vinden ligt de basis in de relatie met de publishers. Hoe vaak heb je contact met hen? Door hen goed te voeden met informatie en regelmatig te communiceren kun je ervoor zorgen dat zij die extra mile gaan in de samenwerking. En dat resulteert in extra exposure, in een mooi resultaat en in dat je wegblijft bij de publishers die vooral geld tegenwoordig naar binnen harken voor extra exposure maar dit eigenlijk niet opleveren. Laten we niet alle publishers over een kam scheren, maar het kaf van het koren scheiden is het beste wat je kan doen als adverteerder om je programma te voorzien van een mega goede fundering.

Deze goede fundering is altijd nodig om tot een succesvol partnerprogramma te komen. Zelfs als je jouw partners al op regelmatige basis spreekt, is het goed om ze eens onder een vergrootglas te leggen. Kunnen ze nog een stapje harder gaan, nog net iets meer doen? Het zal je verbazen hoeveel potentie hier nog in kan zitten door met hen te testen, te optimaliseren en vooral het gesprek aan te gaan.

Op dagelijkse basis optimaliseren wij de relaties met de top partners, en in 2022 gaan we de relatie nog verder onder een vergrootglas leggen. Organiseer jij al QBRP’s met jouw partners? Dat staat bijvoorbeeld op onze inspiratie lijst voor het komende jaar: een Quarterly Business Review Partnerships om de relatie naar een hoger niveau te tillen. Daarin bespreken we resultaten, kansen en uitdagingen vanuit de klanten maar helpen we partners ook het volgende niveau te bereiken met hun website. Wat kan beter en wat kan anders? Wat zouden we graag met hen willen testen? Samen kom je verder.

Loop eens in de zoveel tijd de basis na

In navolging van deze basis stap die je echt moet zetten in 2022 om een succesvol programma neer te zetten, is het nalopen van je programma settings. Afhankelijk van bij welk netwerk je draait zijn er verschillende zaken die je even kunt nalopen om zeker te weten of het programma niet outdated is.

Heb je bijvoorbeeld 100% scherp wat er in de voorwaarden staat van het programma? Mist hier niet iets? Als het programma door de jaren heen in beweging is geweest, zijn er ongetwijfeld zaken die je wilt toevoegen of wijzigen in deze voorwaarden. Informeer je publishers altijd (al dan niet via het netwerk) over de wijziging in de voorwaarden en laat hen indien nodig deze opnieuw accepteren. Loop ook je programmabeschrijving eens na, klopt dit nog met de huidige visie en missie van de organisatie en het programma? Bereken opnieuw het commissiemodel op basis van marges en de waarde van jouw partners (door bijvoorbeeld First Interaction Conversion of assisterende conversies hierin mee te nemen), neem de cookietijd onder de loop, overweeg een attributiemodel en zorg ervoor dat publishers altijd iets te promoten hebben.

Eens in de zoveel tijd – bij mijn voorkeur eens per jaar of per twee jaar, afhankelijk hoe snel de organisatie beweegt waar het programma voor draait – lopen wij dit grondig na om zeker te weten dat het altijd zo duidelijk mogelijk is voor een partner wat ze mogen verwachten en wat ze kunnen doen. Deze manier van verwachtingsmanagement is key. Je kan namelijk niet iets verwachten van een partner als ze niet weten wat jouw verwachtingen zijn. Ga het gesprek aan, deel het in de breedst mogelijke zin van het woord en upgrade jouw resultaten door even in te zoomen op de basis van het programma.

Partnerships zijn het fundament van jouw programma. Communiceer, deel, manage en evalueer. Doe het samen, werk samen, profiteer samen. Juist hierom is het goed dat we in 2022 een stapje zijwaarts maken, bekijk het fundament, optimaliseer waar mogelijk, implementeer gave ideeën en test volop. Dat is wat je nodig hebt om van zijwaarts weer volle vaart vooruit te gaan. Dat is waar 2022 om zal draaien. Dat en nog een aantal zaken die ik graag aan je toelicht in andere blogartikelen. To be continued…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *