Affiliate marketing 2022: de groei in populariteit van Closed User Groups

Affiliate marketing en daarmee partnerships worden anno 2022 full funnel ingezet. Hierin bestaat de upper funnel met name uit micro influencers, bloggers en content websites, de mid funnel uit review websites en comparison, en de lower funnel uit kortingscode en cashback platformen. Wind 2021 namen de Closed User Groups een toevlucht in populariteit. 

Wat zijn Closed User Groups?

First things first, wat zijn Closed User Groups (ook wel CUG’s) genoemd eigenlijk? Dit zijn afgeschermde omgevingen waarmee je middels een kortingscode een exclusieve doelgroep kunt bereiken. Je kan het zien als een combinatie tussen een kortingscode website en een cashback platform. Een kortingscode website pusht ook kortingscodes, en het liefst zo exclusief mogelijk. Een cashback platform is een community achter een inlog waarbij je als consument een stukje van jouw aankoopbedrag terug krijgt door via hun affiliate links te shoppen. Zij geven een stukje van hun commissie als ‘stukje aankoopbedrag’ terug aan de consument. Minder openbaar dan een kortingscode website, maar eenieder kan hier een account aanmaken en profiteren van de cashback. 

Een Closed User Group zit een kruising tussen beide. Een consument kan hier zelf geen account voor aanmaken. Je behoort tot deze community. Bijvoorbeeld een Closed User Group als Benify dat ingezet wordt als HRM tool waarin je ook loonstrookjes kunt vinden. Een organisatie besluit hiermee te werken en als medewerker/consument heb je hier toegang tot. Een ander mooi voorbeeld is de ING Rentepuntenwinkel, wat ook op affiliate basis kan middels een kortingscode. Om hier toegang tot te hebben en je punten in te wisselen ben je klant bij ING. 

Kort gezegd boor je dus een specifieke doelgroep aan via een CUG. Om hier wel interessant voor te zijn, is een kortingscode of een kortingsactie op een specifieke landingspagina (dat verschilt per CUG) vereist. 

Waarom meer vraag naar Closed User Groups?

Grote adverteerders die al jaren een affiliate programma runnen hebben inmiddels een goede basis aan partners opgebouwd door de hele funnel heen. Deze fundering van het programma zorgt ervoor dat de resultaten op peil blijven en dat er altijd een stroom aan partners is dat extra exposure inzet om het merk en haar producten te promoten. Tegelijkertijd willen deze grote adverteerders hun base continu uitbreiden met nieuwe partners om ervoor te zorgen dat het programma in beweging blijft en blijft groeien. 

Een groep partners die hierin vaak nog minimaal wordt aangeboord zijn de Closed User Groups. Door continu te willen innoveren binnen een programma is dit dus een mooie next step waarin je de learnings die je hebt opgedaan in de lower funnel mee kunt nemen. Ook adverteerders die niet werken met kortingscode en cashback websites zien vaak wel mogelijkheden in de CUG communities. Dit omdat alles achter een gesloten omgeving plaats vind, waarbij je als consument zelf weinig invloed hebt op hier toegang tot te hebben. De specifieke doelgroepen hierachter (het kan uiteenlopen van employee benefits tot een klanten base, tot op internationaal niveau specifieke branches zoals zorg personeel) maken het extra interessant. 

Kleinere adverteerders of webshops die net starten met affiliate marketing hebben nog veel potentieel binnen het bouwen van deze fundering, maar ook daar zijn Closed User Groups interessant. Er zijn echter wel een aantal voor en nadelen waar je als adverteerder rekening mee dient te houden, helemaal als kleinere adverteerder of adverteerder met weinig affiliate ervaring.

De voor- en nadelen

Het grootste voordeel van werken met een Closed User Group is al genoemd: het aanboren van een specifieke doelgroep die mogelijk goed matcht bij jouw merk of waarbij je maatschappelijk betrokken wilt zijn (zoals bijvoorbeeld het zorg personeel). Andere voordelen waar je van profiteert als je met hen samenwerkt in 2022: 

  • Grotere bescherming van het merk. We zien in de praktijk nog regelmatig dat adverteerders het spannend vinden om met een kortingscode website samen te werken omdat dit hen mogelijk weg kan zetten als minder kwalitatief (ze zien dan kortingscodes gelijk staan aan de kwaliteit van het product en het merk). Als alles achter ‘slot en grendel’ zit, wordt het merk meer beschermt en liggen kortingscodes niet voor het oprapen.
  • De mogelijkheid tot unieke kortingscodes. Je kan kiezen voor een algemene exclusieve kortingscode voor een CUG, maar je kunt ook batches aanleveren van tientallen duizenden vouchers om per individu uit te delen. Zo kun je het verspreiden van een dergelijke kortingscode ook voorkomen. (Sommige kortingscode partijen ondersteunen dit ook!)

Er zijn daarentegen ook enkele nadelen of uitdagingen waar je rekening mee dient te houden:

  • Op technisch vlak kan het per Closed User Group verschillen of hier extra implementaties voor nodig zijn. Een simpele variant die de bestelling op de website van de adverteerder laat doen, vereist over het algemeen geen extra implementatie. Partners als een ING waarbij er middels punten een voucher wordt gekocht ontvangen deze bijvoorbeeld direct in hun inbox. Ze worden dus niet geleid naar de website van de adverteerder middels een tracking link. Het is dus belangrijk dat je deze exclusieve codes meetbaar maakt zonder click en steeds meer affiliate netwerken ondersteunen dit technische gedeelte. Extra tip; zorg voor een identifier in de kortingscodes zodat je deze makkelijk kunt toevoegen aan de tracking, bijvoorbeeld dat een code voor ING standaard INGCODE bevat. 
  • Door het technische gedeelte maar ook door de informatie die een CUG nodig heeft om een samenwerking op te starten – en ook dit verschilt weer per CUG – is deze type partner niet plug and play zoals andere partners die je met één druk op de knop toelaat tot het programma en kan starten. Als je wilt werken met deze partners betekent het dat er een stukje workload in het management zit. Vooral iets om rekening mee te houden. 
  • Sommige Closed User Groups werken graag met een exclusiviteit, bijvoorbeeld op het gebied van studentenkortingen. Waar je een contract aangaat met een van deze partijen is het belangrijk om in acht te nemen dat er in een aantal gevallen voorwaarden verbonden zitten aan deze contracten. Lees daarom de kleine lettertjes goed. Dit zien we overigens vooral op internationaal niveau. Geen nadeel, vooral een keuze en een moment om alert te zijn. Punten waar je aan kunt denken in dit geval zijn opzegtermijnen (soms niet tussentijds opzegbaar en wordt automatisch verlengd) en een plekje in de footer van de webshop. 

Wat kan een Closed User Group mij opleveren als adverteerder?

Dat is het antwoord dat helaas – niet al iedere inschatting van resultaat – afhankelijk is van zoveel verschillende factoren. Het is onder andere afhankelijk van om welke Closed User Groups het gaat, in welke markten deze worden aangesloten, in welke branche de adverteerder zich bevindt en hoe hoog de kortingen zijn. 

In de praktijk zien wij dat een Closed User Group honderden tot duizenden euro’s per partner per maand extra kan opleveren binnen het partner programma van adverteerders. Vanuit Dept geven wij onze klanten ook een advies in met welke CUG’s te werken, welke tech implementaties hier nog bij komen kijken en welke kortingen het meest interessant zijn. Affiliate netwerken kunnen hier ook in helpen bij het selecteren van deze partners, en er zijn – ook vanuit de partners zelf – mediakits en succes cases beschikbaar.

Werk jij al met Closed User Groups? Of ga jij deze inzetten vanaf dit jaar? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

1 gedachte over “Affiliate marketing 2022: de groei in populariteit van Closed User Groups”

Plaats een reactie