Mijn kijk op 2023: wat je kunt verwachten in de affiliate industrie

De wereld van affiliate marketing is continu in beweging. Het is continu aan het evolueren naar een nieuwe branche waarin verschillende vakgebieden samenkomen en elkaar blijven versterken. Het landschap van affiliate marketing zal in 2023 opnieuw veranderen en tegelijkertijd zal het op verschillende vlakken in een stijgende lijn blijven. Naarmate de technologie voortschrijdt en de kansen voor bedrijven toenemen, kunnen de veranderingen die naar verwachting in de komende jaren zullen plaatsvinden, een soort revolutie teweegbrengen in de manier waarop bedrijven hun promoties inrichten. Voor zowel adverteerders als publishers.

Er zijn verschillende ontwikkelingen die ik verwacht dat gaat plaats vinden en waar ik in geloof welke een mooie bijdrage kunnen leveren aan de markt. Dit artikel is dus niet alleen trend en ontwikkeling gerelateerd, maar dit artikel bevat input waar ik in geloof dat het verschil gaat maken én waar we echt in kunnen belanden in de Nederlandse markt.

Verandering is onvermijdelijk en zo ook binnen affiliate marketing. En toch blijven er ook focuspunten bestaan die in 2022 een rol speelden.

Affiliate marketing topics in 2022 dat een focus blijft in 2023

Ieder jaar blik ik vooruit en maakt mijn hoofd overuren: hoe zal volgend jaar eruit zien? Wat gaat er gebeuren in de USA en in de UK? Wat zal zijn effect hebben op de Nederlandse markt en wat verwacht ik komend jaar hier nog niet opkomend zal zijn. Puur op mijn eigen ervaring en op wat ik zie bewegen in de markt. Afgelopen jaar schreef ik meerdere blogartikelen over meerdere trends die ik zag opkomen. En de meeste van deze blijven een focus punt voor 2023.

Zo kom ik nog steeds in aanraking met Closed User Groups die ik nog niet ken, of Closed User Groups die nog niet aan affiliate marketing deden maar daar afgelopen jaar mee gestart zijn. Om me heen zie ik steeds meer adverteerders die hier mee testen, maar ook genoeg adverteerders die het bestaan nog niet kennen van deze groep publishers. Ik verwacht dat er nog genoeg adverteerders zijn die hier in 2023 pas klaar voor zijn om naar te kijken en dat hierom deze groep komend jaar nog populair blijft.

Ook blijft affiliate marketing in de vorm van partnerships verder evolueren. Grotere merken en daarmee adverteerders leggen samenwerkingen al onder een vergrootglas om deze tot next level te wanen. Komend jaar zullen voor zowel deze groep als voor de andere adverteerders – verwacht ik – nog meer ruimte komen om hier stappen mee te zetten. Het is wat mij betreft een bewezen strategie om affiliate marketing verder kwaliteit en waarde toe te brengen.

Verder terugblikkend op afgelopen jaar zijn influencers in combinatie met affiliate marketing ingezet en zie ik ook grotere influencers gebruik maken van affiliate marketing, voor merken waar ze echt fan van zijn. Het zal afgelopen jaar niet alleen in het op waarde beoordelen maar ook dat influencers – en sowieso content makers in het algemeen – affiliate marketing niet alleen zijn gaan zien als een optie maar als een extra verdienmodel. Wie zegt er dat je moet kiezen?

Tot slot, techniek en meetbaarheid blijft een dingetje. Steeds meer adverteerders verdiepen zich in server side measurement, first party cookies blijven belangrijk. Met Google die de maatregelen een jaar heeft uitgesteld, zal ook meetbaarheid een uitdaging blijven voor adverteerders in 2023.

Wat dat betreft is het een bijzondere markt: we bewegen gigantisch snel, maar toch ook iedere adverteerder en iedere publisher op zijn of haar eigen tempo. Hierdoor blijven trends en ontwikkelingen niet alleen belangrijk voor een specifiek jaar, maar juist ook voor de jaren erna. Maar dat neemt niet weg dat ik een beeld heb uitgekristalliseerd voor de wereld van affiliate marketing 2023.

De rol van affiliate marketing in de online marketing mix en het effect van deze

Ik vind dit een mooie om de trends van affiliate marketing 2023 mee af te trappen omdat de rol van affiliate marketing in de online marketing mix en hoe kanalen als SEO bijvoorbeeld zijn effect hebben op affiliate marketing voor zowel publishers als adverteerders op gaat.

De Death of the Cookie is iets dat in volle vaart vooruit gaat. Hoewel Google dus zijn update heeft vertraagd met een jaar, hebben andere browsers hier al stappen mee gezet. Hoewel in 2024 de Death of the Cookie vanuit Google in gang wordt gezet, worden in 2023 de strategieën hier alvast op voorbereid. Hoe past affiliate marketing binnen het online marketing landschap als dit volledig gefaciliteerd wordt? Adverteerders denken binnen affiliate marketing in 2023 vast vooruit: hoe ziet de toekomst eruit als er zero- en first party data beschikbaar is? Hoe past affiliate marketing in dit plaatje?

Het mooie vanuit affiliate marketing is dat er met niche publishers gewerkt kan worden. Hoe weinig data er ook is, door te targeten op publisher niches weet je in ieder geval dat je genoemd wordt in content die consumenten aanspreekt die passen. Bijvoorbeeld een woonblogger, waarbij je dus weet dat je consumenten aanspreekt die interesse hebben in interieur. In het bouwen van de strategie om voor te blijven op wat gaat gebeuren wordt de publisher strategie ook steeds belangrijker. Met wie wil je samenwerken en met wie niet?

En waar publishers die zich nu op niches focussen en content maken door het last click model niet altijd beloond worden of gezien voelen, betekent dat zij de toekomst zullen worden van affiliate marketing. Nu is dus het moment om hierop in te spelen.

Tegelijkertijd wil ik onder deze noemer meteen doorpakken naar online marketing kanalen die voor een publisher belangrijk zijn om verkeer mee te realiseren, zoals e-mailmarketing, social media en SEO. Ik luisterde onlangs naar de podcast van De SEO-School over trends in 2023 op het gebied van SEO, en het lijkt erop dat Google zich gaat focussen op zogenoemd ‘zero click’. Oftewel: Google-gebruikers zo lang mogelijk binnen Google houden en nog meer inspelen op wat zij zoeken zodat ze niet meer door hoeven te klikken. Een lastige voor publishers die veel verkeer halen uit hun SEO-efforts, a la ikzelf met We Love Webshops. Het wordt nog belangrijker om bezoekers en daarmee consumenten te kunnen triggeren door te klikken door megaveel waarde te bieden.

Premium Partnerships: krijgt het een sleutelrol?

Het opbouwen van echte relaties en samenwerkingen binnen het affiliate programma kan haast niet met honderden publishers. Je hebt hier altijd een selectie in. Hoewel dit een onderdeel was van de trends die ik voorzag voor dit jaar, verwacht ik dat dit doorgetrokken zal worden naar 2023 met adverteerders die hier wel potentie in zagen maar nog onvoldoende hebben benut. De strategie hiervoor was bijvoorbeeld nog te onduidelijk, of de budgetten waren hier nog niet naar.

Door goed samen te werken zie je betere resultaten: je gunt elkaar meer waardoor er meer extra exposure mogelijk is tegen een beter rendement. Een win-win voor beide stakeholders omdat affiliate marketing – hoe cru ook in relatie tot de echte samenwerkingen – draait om geld verdienen. Ik verwacht in het kader van meer premium partnerships – echte, langdurige samenwerkingen aangaan met publishers – dat er ook meer budgetten worden vrijgespeeld voor affiliate marketing. De ROAS is positief en vaak positiever dan ten opzichte van andere online marketing kanalen als de strategie, de meetbaarheid en de focus kloppen. Dat geeft ruimte om meer te testen, meer te onderhandelen en meer uit te geven. Met het doel om betere samenwerkingen te realiseren en een gezondere markt waar men betaald voor wat de efforts waard zijn.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit: je hebt geen duizenden publishers om succesvol affiliate marketing te kunnen doen. Je hebt ook geen duizenden adverteerders nodig op jouw platform om succesvol te zijn. Hoe meer samenwerkingen je hebt, hoe meer je hebt te onderhouden. Onbewust heb je al een premium gedeelte binnen affiliate marketing waar je jouw tijd en energie aan besteed. Het wordt in 2023 tijd om hier echt een strategie aan te wijden.

Grotere budgetten en meer samenwerkingen binnen de upper-funnel

Als er grotere budgetten beschikbaar zijn en meer getest kan worden binnen affiliate marketing, dan is de upper-funnel automatisch een stuk interessanter. Om twee redenen: deze publishers hebben lang niet altijd geluk met het last click-model om commissie te verdienen terwijl ze wel een bijdrage (kunnen) leveren, én omdat deze groep des te interessanter is met de Death of the Cookie op de loer. Dat betekent ook dat het verstandig is om hier een duidelijke publisher strategie voor uit te stippelen én na te gaan of je hier niets in mist aan nieuwe potentials.

Naast dat bloggers binnen hun blogartikelen en op contentpagina’s affiliate links plaatsen, zijn micro-influencers mega interessant voor affiliate marketing. Vrijwel ieder social platform ondersteunt affiliate links en laat deze toe. Hoewel je misschien snel denkt aan fashion influencers, retail-gerelateerde influencers of Bekende Nederlanders, wordt educatie ook steeds belangrijker via social media. Business coaching is a thing. Deze e-commerce pro’s, CEO’s en online ondernemers delen graag kennis via social media en daar kun je ook in mee als adverteerder. Management boeken, favoriete planners, kantoor artikelen, tot aan mid-weekjes weg om aan het bedrijf te werken. Een must-look-into als je hier nog niet over na hebt gedacht voor 2023.

Tegelijkertijd wordt video content steeds belangrijker en zie ik dat zelf ook terug in de resultaten bij adverteerders. Content creators op TikTok converteren goed met affiliate links en dat maakt dat het interessant is om hier verder in te duiken als adverteerder, maar ook als publisher om te zien wat je hier nog mee kunt doen.

Tot slot een relatief nieuwe publisher groep die je aan jouw recruitment strategie kunt toevoegen: podcasters. Hoe makkelijker het wordt om zaken meetbaar te maken zoals kortingscodes, hoe makkelijker je deze kunt verspreiden. Kortingscodes blijven toch een beetje een vies woord, het wordt al snel geassocieerd met weinig toegevoegde waarde. Maar wat als je een kortingscode kunt laten noemen in een podcast onder een doelgroep dat goed matcht maar die je nog niet bereikt? Is het dan nog steeds weinig toegevoegde waarde?

Commercie blijft belangrijk

Commercie en daarmee conversie blijven belangrijk. Affiliate marketing valt of staat met het realiseren van bestellingen, boekingen of leads. Dat zie je ook terug in mijn vorige voorbeeld om te onderzoeken of je meer kunt doen met kortingscodes in de upper-funnel. Een kortingscode noemen op een kortingscode website heeft toch een andere vibe en en een ander doel dan een kortingscode laten noemen in een podcast.

Zoals eerder geschetst gaat kwaliteit wel boven kwantiteit. Dus al die massa’s aan transacties die binnen komen via affiliate marketing worden gewaardeerd maar nog steeds fanatiek onder de loop gelegd. Waar komen ze vandaan? Wat koopt men? Is het van toegevoegde waarde? De hoeveelheid transacties valt in het niet bij de kwaliteit van deze transacties. Dit laatste kun je ook doorvertalen in een hogere gemiddelde order waarde, of minder retouren dan bij andere online marketing kanalen. En ook dat kun je beïnvloeden met een kortingscode. Het kán waardevol zijn mits er de juiste strategie en het juiste plan aangekoppeld wordt.

Onlangs is de mogelijkheid gelanceerd om een kortingscode te geven aan CSS-publishers, om zo de conversie via die weg verder te boosten. Ook dat duid op de belangrijkheid van conversie en de verschillende mogelijkheden om daar te komen. Deze mogelijkheid zal ongetwijfeld nog verder uitgediept worden in 2023.

Makkelijker, sneller en meer

Als laatste trend en ook ontwikkeling wil ik stil staan bij hoe graag we alles nog sneller willen laten gaan. Sneller groeien, sneller meters maken, sneller van a-naar-b komen. En dat zo efficient mogelijk. Je tijd, je energie en je resources zo goed mogelijk besteden om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen. Woorden als Artificial Intelligence en Automation spelen dan hierbij in de kijker en dit zal binnen affiliate marketing in 2023 alleen maar meer worden.

Adverteerders zullen steeds meer hun taken onder een vergrootglas leggen: wat kan er sneller en beter? Publishers automatiseren en daarmee professionaliseren hun websites verder om zo nog harder te kunnen groeien zonder meer tijd aan hun website te besteden. Ik zie dit niet als iets negatiefs, maar juist positiefs. Er zijn zoveel goede publishers in de Nederlandse markt die meerdere publisher-websites hebben. Hoe gaaf als ze adverteerders nog meer kunnen ondersteunen door meer websites uit te rollen?

AI, oftewel Artificial Intelligence, zal ook voor deze publishers een grote rol gaan spelen komend jaar. Tools die je helpen bij het schrijven van content, die je zelf alleen nog met afbeeldingen hoeft te verrijken en van een finishing touch hoeft te voorzien… het maakt het leven behoorlijk makkelijk 🙂

Tot slot

Afsluitend, we willen altijd allemaal sneller gaan, meer verdienen, makkelijker ondernemen of makkelijker een affiliate programma runnen. Soms is het juist ook goed om even stil te staan. Wat hebben we afgelopen jaar gedaan? Waar willen we komend jaar heen? Welke focus en welke strategie past daar bij? En vergeet niet ook even terug te blikken op de afgelopen jaren binnen het affiliate landschap. Want ik wil niet veel zeggen, maar wat zijn we gegroeid. Wat is de markt in beweging geweest en kijk waar we nu staan. Dat hadden we misschien wel gehoopt 5 jaar of 10 jaar geleden… we hebben het in ieder geval samen gedaan.

Op naar nog een fantastisch affiliate jaar en meer!

Plaats een reactie