Begrippen

Wegwijs worden in affiliate marketing? Start met de begrippen en afkortingen.

Adverteerder – Een adverteerder is een organisatie die een affiliate campagne heeft binnen een affiliate netwerk.   Affiliate – Dit is een synoniem voor publisher.   Affiliate marketing – vanuit dit online marketing kanaal kun je als affiliate partner met jouw website geld verdienen doordat je adverteerders promoot die je hiervoor belonen.   Affiliate netwerk – Dit is de organisatie die het platform levert voor zowel de publisher als de adverteerder.   Banner – Een banner is een dynamische (bewegende) of statische afbeelding die je op jouw website kan plaatsen. De afbeelding staat hierbij centraal.   CLR – Verhouding tussen het aantal leads en het aantal bezoekers. Dit wordt vaak uitgedrukt in een percentage.   Cookie – Een tekstbestand met data dat door de bezochte website in de browser van de gebruiker wordt geplaatst. Dit kleine bestand bevat unieke identificatiegegevens over deze bezoekende gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan datum, tijd, bezochte pagina’s of bezochte producten.   Cookietijd – Dit is een periode dat de cookie gebruikt kan worden. Daarna komt deze te vervallen.   CPC – Cost per Click – een commissievergoeding die wordt uitgekeerd voor iedere klik die je aanlevert. Dit is een niet veel voorkomende manier van vergoeden binnen affiliate marketing, maar komt zeker voor.   CPL – Cost per Lead: een commissievergoeding die wordt uitgekeerd als je een lead aanlevert. Dit kan op verschillende manieren worden ingestoken; bijvoorbeeld bij een nieuwsbriefaanmelding of offerteaanvraag.   CPM – Een andere vorm van commissievergoeding die binnen affiliate marketing niet veel voor komt. Er wordt een bepaald bedrag afgesproken per 1000 vertoningen.   CTR – Click Through Rate – De CTR is het ratio tussen het aantal klikken dat je aanlevert ten opzichte van het aantal impressies. Dit wordt bijna altijd uitgedrukt in een percentage.   CPS – Cost per Sale: een commissievergoeding die je uitgekeerd krijgt als er een transactie gedaan wordt bij de adverteerder.   Deeplink – Dit is een link van een landingspagina die dieper in de flow van de website van een adverteerder ligt. Bijvoorbeeld een specifieke productpagina.   Google Trends – Wil je meer weten over Google Trends? Lees hier meer over Google Trends.   HTML advertorial – De HTML advertorial is een dynamische banner waarbij een functie daadwerkelijk uitgevoerd kan worden op de website van de publisher zelf. Denk bijvoorbeeld aan het aanmelden voor een nieuwsbrief, een zoekbox of een formulier die een totaalprijs voor je berekent.   Impressies – Een impressie is een view van bijvoorbeeld een banner die je op jouw website hebt staan   Merchant – Dit is een ander woord voor adverteerder   Publisher – Dit is de websitebeheerder die bereid is om organisaties (dus adverteerders) te promoten en hier een vergoeding voor te ontvangen.   Productfeed – Een soort promotiemateriaal waarbij je de producten van de adverteerder op je eigen website kan inladen. Hierbij wordt informatie over de producten gegeven, de prijzen, afbeeldingen en andere belangrijke punten.