Wat is Affiliate Marketing?

 

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een steeds meer voorkomend kanaal in de online marketing mix. Maar wat is affiliate marketing nu eigenlijk? Ik kan hier een definitie van een paar regels voor je uitschrijven en hopen dat je het begrijpt. Echter, het affiliate kanaal is niet in één of twee regels te omschrijven. Het vergt inzicht, het vergt gevoel. Daarom wil ik je graag vertellen wat affiliate marketing betekent in mijn ogen. Waarschijnlijk kun je het dan beter voor je zien.

Affiliate marketing vs andere online marketing kanalen

Voordat ik je meeneem in het affiliate marketing gedeelte, eerst een stapje terug. De online marketing mix bestaat uit meerdere kanalen, waaronder de meest voorkomende online marketing kanalen SEA, Social advertising, SEO en Display advertising zullen zijn. Affiliate marketing wordt steeds vaker aan dit rijtje toegevoegd, maar wat mij betreft is het een vreemde eend in de bijt. In de eerder genoemde kanalen (buiten affiliate marketing om) staat in mijn beleving centraal dat er altijd een ontvanger aan de andere kant van het kanaal zit, maar ook een systeem die jou verder helpt optimaliseren met voorgegenereerde tips. Tips op basis van de data die vergaard wordt met het systeem. Eigenlijk is dit feedback wat door het systeem gegenereerd wordt. Je ‘praat’ als het ware met de advertentiesystemen. Goede advertentiesystemen die online marketeers en organisaties verder brengen. Maar in feite stop je iets in deze systemen (geld, advertentieteksten, zoekwoorden, doelgroepen, etc.) en er komt iets uit (conversies, data). Binnen affiliate marketing ligt dit anders. Er komen ook zeker systemen (affiliate netwerken) aan te pas, maar er is ook een persoonlijk aspect. Ik vind dat affiliate marketing de perfecte balans is tussen het persoonlijk contact en data. Het analyseren van data en het communiceren met publishers en netwerk accountmanagers zorgt ervoor dat het optimalisatie proces niet alleen op basis van data gaat. Je kan het persoonlijke aspect ook in betrekken. Publishers en accountmanagers kunnen persoonlijk aangeven wat zij missen, waar zij behoeften aan hebben. Bij andere online marketing kanalen ‘praten’ de systemen tegen je terug. Data is hierbij alles wat je hebt en op basis daarvan trek je conclusies (en soms doe je zelfs aannames) en optimaliseer je. Binnen affiliate marketing kan je de data in het netwerk analyseren, maar aan het einde van de dag ben je als adverteerder afhankelijk van de publisher. Zij bepalen mede of je ook echt iets kan met de geanalyseerde data, met zo min mogelijk aannames. Daar kunnen de verklaringen voor een flinke daling of mooie stijging vandaan komen.

Affiliate marketing: hoe werkt het?

De adverteerder werkt met één of meerdere affiliate netwerken voor één of meerdere organisatielabels samen. In deze netwerken draaien affiliate campagnes. Voor een dergelijke campagne kan je jouw website als publisher aanmelden. In sommige gevallen keuren adverteerders alle nieuw aangemelde publishers goed, in de meeste gevallen wordt jouw website gekeurd door de adverteerder.
Wat gebeurt er na het goedkeuren?
Als je goedgekeurd wordt voor het affiliate programma, dan krijg je toegang tot de campagne met verschillende promotiematerialen, bijvoorbeeld banners en tekstlinkjes. Als publisher zet je achter iedere link of banner een tracking-url zodat het verkeer dat jij naar de adverteerder leid gemeten kan worden. Zo kan er ook gemeten worden of er conversies hebben plaatsgevonden. Hiervoor wordt vaak een cookietijd van 30 dagen gerekend. In de meeste gevallen krijg je een commissie over de conversiewaarde van de transactie. In enkele gevallen is er een andere manier van commissie uitkeren afgesproken, bijvoorbeeld CPC of CPL. Met de uitzonderingen daargelaten is dat de manier van werken binnen affiliate marketing. De publisher geeft exposure ruimte op zijn of haar website, in de vorm van banners, links en/of content. De gegevens worden bijgehouden voor de cookietijd periode en als er een sale valt dan keert de adverteerder (automatisch via het netwerk) een bedrag per conversie uit.

Dus wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is onder aan de streep dus een manier van online adverteren, waarbij je als adverteerder met een affiliate netwerk samenwerkt, om met de juiste publishers in aanraking te komen die jouw organisatie/website promoten. Hiervoor wordt een publisher beloond in commissie. De adverteerder krijgt hiervoor exposure, verkeer en conversies. Maak jezelf nog meer wegwijs in affiliate marketing. Bekijk hier de meest voorkomende begrippen binnen affiliate Nederland.