Affiliateblogger Woordenboek: Wat is een CTR?

Affiliateblogger Woordenboek

De afkorting CTR staat voor Click Through Rate of Click Through Ratio. Deze term staat voor het ratio dat doorklikt via een advertentie nadat ze deze hebben gezien, versus de mensen die alleen de advertentie hebben gezien en niet doorklikken naar de achterliggende website. Deze verhouding wordt CTR genoemd.

Het woord klikfrequentie wordt ook wel eens gebruikt om CTR aan te duiden. 

Binnen welke online marketing kanalen wordt CTR gebruikt?

De CTR komt in ieder online marketing kanaal voor. In ieder kanaal betreft het een advertentie die gezien kan worden door volgers of bezoekers en waarop zij kunnen doorklikken naar de website van de organisatie die in de advertentie uitgelicht wordt. 

Het ratio is voor ieder online marketing kanaal interessant omdat het een zekere match aangeeft. Ongeacht via welk online marketing kanaal de advertentie getoond wordt, als bezoekers of volgers de advertentie zien en doorklikken betekent dit dat zij interesse hebben in de organisatie, de producten of merken. Er wordt een interesse getoond en doordat zij doorklikken via de advertentie naar de website indiceert dit een match tussen volger of bezoeker en de adverteerder.

De CTR binnen affiliate marketing

Binnen affiliate marketing wordt meestal het aantal vertoningen van banners mee gemeten door affiliate netwerken. Deze zijn dan ook het makkelijkste te analyseren om tot een CTR te komen. Je kan als adverteerder learnings trekken uit de CTR door te kijken naar welke publishers welke banners plaatsen, met welke uitingen en welke formaten, en wat de bijbehorende CTR hiervan is. Dit kan inzicht geven in wat werkt en past bij hun bezoekers en volgers. Hier kun je mogelijk vaker op inspelen bij het laten opmaken en aanvragen van nieuwe bannermaterialen. 

Ook een publisher kan learnings trekken uit het analyseren van de bannermaterialen. Als je banners van meerdere adverteerders inzet, kun je in principe dezelfde vragen beantwoorden. Welke adverteerders leveren welke banners aan, welke uitingen bevatten deze en om welke formaten gaat het hierbij? Hoe zit het met de CTR? Zo kun je bepalen welke banners het beste bij jouw volgers en bezoekers passen en hierop inspelen voor optimaal resultaat.