Affiliateblogger Woordenboek: wat is een Technologie Partner?

Een Technologie Partner zorgt voor de technologie van het affiliate programma. Dit is soortgelijk aan een affiliate netwerk, maar dan zonder het accountmanagement gedeelte. Er is een support afdeling die je met vragen over de technologie kan helpen of voor vragen over de komende roadmap. Er is echter geen accountmanager die je helpt bij het contact met publishers, je ondersteunt bij het maken van deals of het uploaden van promotiematerialen.

Wat voor technologie biedt een Technologie Partner aan?

Net als het affiliate netwerk is de technologie van een Technologie Partner bedoeld als omgeving waar de adverteerder en publisher samen komen, promotiemateriaal wordt uitgewisseld en de statistieken worden bijgehouden.

Een Technologie Partner kan je voorzien van meer data inzichten, bijvoorbeeld door meer data beschikbaar te maken in de tooling en door dieper te kunnen ingaan op verschillende data. Ook kun je makkelijker promotiemateriaal inplannen en in sommige gevallen ook zelfs nieuwsbrieven voor publishers opmaken in de technologie. Vraag je daarom goed af wat voor jou een vereiste is binnen de affiliate technologie en laat dit meewegen in jouw keuze voor de juiste partner.

Wanneer zet je een Technologie Partner in?

In de meeste gevallen werk je met een Technologie Partner als je affiliate programma groot genoeg is en je minimaal twee FTE op affiliate marketing beschikbaar hebt. Dit heb je nodig om het accountmanagement werk goed op te vangen. Het kan ook als je alleen fulltime aan affiliate marketing werkt, maar dan is het uitdagender om het programma naar een hoger niveau te tillen en de dagelijkse werkzaamheden te managen. De definitie van een groot genoeg affiliate programma verschilt per adverteerder. Het draait met name om de kosten van een Technologie Partner. Dit kan eenzelfde soort regeling zijn als bij een publiek affiliate netwerk, waarbij je een commissie afdraagt, maar in de meeste gevallen moet er een specifiek bedrag minimaal aan omzet en commissies door het affiliate programma vloeien. Een andere manier van werken is door de Technologie Partner maandelijks een vast bedrag te geven voor het gebruik van de technologie. Als deze uit verhouding ligt met jouw affiliate programma, dan drijf je hiermee de kosten op en niet per definitie meteen de performance.