Affiliateblogger Woordenboek: wat is een eCPC vergoeding?

De afkorting eCPC staat voor effective cost per click en betekent letterlijk de verdiensten cost per click.

Bij een eCPC bereken je of je per klik genoeg commissie hebt verdiend.

Het is een CPC-benadering, terwijl je commissie ontvangt als publisher.

De formule

De formule om de eCPC te bereken is: commissie/klikken (verdiensten per klik)
Er is geen zwart / wit benadering van een juiste eCPC. Op basis van meerdere cases (kosten vs opbrengsten) kun je bepalen wat voor jou een rendabele eCPC zou zijn.

 

Je kan de eCPC op twee manieren benaderen. Je benadert het allereerst altijd als een analyse mogelijkheid: heeft iedere uitgaande klik naar een adverteerder genoeg commissie opgeleverd? Je kan daarnaast de eCPC ook gebruiken als afrekenmodel. Dit noemen we een eCPC garantie. Bij een dergelijke garantie maakt de adverteerder de belofte om je tekortgekomen eCPC te vergoeden tot een bepaald bedrag.

Een voorbeeld

Stel dat je als publisher een mailing uit wilt sturen naar je volledige base van 100.000 leden. Met de adverteerder spreek je een eCPC garantie af van €0,10. Je hebt een open ratio van 50% op je nieuwsbrief, waardoor uiteindelijk 50.000 leden de nieuwsbrief hebben gezien. Van deze 50.000 leden klikt 10% door naar de website van de adverteerder. Dit zijn 5000 leden.

Van deze 500 leden bestelt 10%, wat 50 leden zijn. Ze bestellen ieder iets, waarbij jouw commissie standaard €5,- is. Je hebt aan deze nieuwsbrief €250 aan commissie verdiend.

Nu ga je de kosten per click terugrekenen. Je hebt in totaal 5000 klikken gehad en €250 aan commissie verdiend. Door de €250 te delen door 5000 klikken, heb je een eCPC van €0,05. De adverteerder vult de eCPC van €0,05 aan tot €0,10. Er wordt dus nog extra €0,05 uitgekeerd per klik, wat je nog eens €250 oplevert. Dit wordt via een bonus payment in het affiliate netwerk ingeschoten of los gefactureerd. In totaal heeft deze mailing je dus €500 opgeleverd.

Dit concept is eerlijk voor de publisher, zij krijgen namelijk niet alleen voor de conversies betaalt maar ook voor het genereren van klikken.

Zijn er nadelen aan dit concept?

Er zit een nadeel aan dit concept, welke zich aan de adverteerderszijde bevindt. Als adverteerder weet je namelijk niet wat je op voorhand kwijt bent aan de mailing. Dit kan, zoals in bovenstaande voorbeeld, €250 bijbetalen zijn. Het kan ook in de duizenden euro’s oplopen als je grote e-mailbases inzet met een groot verschil tussen de behaalde eCPC en de gegarandeerde eCPC. Zo kun je dus over budget gaan. Om dit te voorkomen zou je geen eCPC garantie kunnen geven, maar een vast bedrag voor de mailing + commissie afspreken.