Zet jouw eerste stap naar strategische affiliate marketing

Ik geloof in het succes van affiliate marketing efforts. Of je jouw efforts nu stopt in een affiliate programma of in een publisher website: je kunt succesvol zijn. Met nadruk op kunnen, want het is niet voor iedereen weggelegd. Voor affiliate marketing is een lange adem nodig en als je deze lange adem niet op kunt brengen dan zal je het succes ook niet bereiken. De tijd nemen is een van de sleutels tot succes, een ander belangrijk onderdeel is jouw strategie.

Van simpele strategie tot strategisch game plan

Ik zie een strategie namelijk niet alleen als focus of een setje doelstellingen, maar als jouw concrete plan van aanpak hoe je gaat bereiken waar je terecht wilt komen. Hoe je denkt over bepaalde zaken, met welke riemen je te roeien hebt, en wat je nog eens onder de loep moet nemen om uiteindelijk jouw grote doelstelling te bereiken.

Laat nu precies affiliate strategieën, voor zowel adverteerders als publishers, hetgeen zijn waar mijn hart sneller van gaat kloppen. En ik wil je graag helpen. Daarom heb ik een nieuwe whitepaper voor je gemaakt van ongeveer 30 pagina’s. Hierin deel ik mijn visie op affiliate marketing met je, waarom je echt een strategie nodig hebt om succesvol te zijn, maar neem ik je ook mee in de eerste concrete stap om tot jouw strategie te komen. Deze eerste stap is onderdeel van mijn eigen affiliate marketing strategie blueprint, die ik hoogover ook met je deel in deze whitepaper. Maar, first things first en dat is deze eerste stap. Ik ga je prikkelen in deze eerste stap om alles op tafel te leggen aan jouw verwachtingen en doelstellingen. Wat dat is waar we het aan het einde van de dag allemaal voor doen. Zin om meteen aan de slag te gaan? Je kunt hieronder vast mijn whitepaper downloaden.

Game plan = controle

Een goed affiliate game plan geeft controle. Je zou er een simpele logica aan kunnen verbinden. Als jouw strategie een concreet plan van aanpak is – ik noem het liever een game plan – dan geeft dat controle. Strategie = game plan = controle. Je weet immers jouw stip op de horizon, jouw doelstellingen en daarbij ook jouw verwachtingen, jouw visie en de concrete stappen die je moet zetten om daar te komen. Die stappen kunnen enorm uiteenlopen, van technologie tot aan interne draagvlak faciliteren. En het mooie maar ook het uitdagende hieraan is, is dat de bril die jij opzet en het rugzakje aan ervaring die jij met je mee draagt invloed heeft op jouw game plan. Als je ergens geen ervaring mee hebt, of iemand prikkelt je hier niet in, dan denk je er niet aan om dit hierin mee te nemen. Juist daarom is het fijn om met meerdere affiliate specialisten aan een programma of website te werken, om elkaar scherp te houden, of om iemand extern in te vliegen om eens te denken op strategisch niveau of als coach.

Wat verwacht jij nu echt?

Verwachtingen en doelstellingen zijn twee totaal verschillende dingen terwijl ze vaak in één adem genoemd worden. Een doelstelling is iets concreets wat je wilt bereiken, vaak SMART gemaakt waardoor het onder andere aan tijd gebonden wordt. Een verwachting is daarentegen meer een gevoel, een hoop, iets wat je heel graag wilt maar meer op emotioneel vlak. In deze whitepaper neem ik je mee in het realiseren van deze basis voor jouw affiliate marketing strategie. Zoals gezegd, ik ga je prikkelen om over doelstellingen en verwachtingen na te denken waar je zelf misschien niet zo snel op zou komen.

Ik ga je vast in één onderdeel meenemen op het gebied van verwachtingen en doelstellingen, en dat is kwaliteit. Hier komt meteen tot uiting dat je jouw rugzakje aan kennis en ervaring jouw verwachtingen en doelstellingen op dit vlak kan beïnvloeden. Gooi daarbij in de mix dat het begrip kwaliteit subjectief is en je hebt een mooie uitdaging aan het begin van jouw strategische affiliate game plan. Een aantal voorbeelden waar je kwaliteit aan kunt koppelen:

  • de toegevoegde waarde van een samenwerking met een partner (publisher/adverteerder)
  • de vloeiendheid en manieren van communiceren met een partner (publisher/adverteerder)
  • de promotiematerialen die aangeleverd worden door de adverteerder
  • de positie in de funnel van de publisher
  • de eCPC van een affiliate programma

Maar hier zijn nog wel honderden variaties op te bedenken. Wat triggert jou? Waar heb jij een beeld bij, of een verwachting of doelstelling? Hoe concreet kun je dit maken voor jezelf? Wat er in jouw rugzakje zit, of in die van jouw collega, zorgt ervoor dat je hier een bepaalde blik op werpt of een mening bij vormt. De minimale basis van jouw affiliate marketing strategie.

Ga jij het avontuur met mij aan en zet jij de eerste stap naar strategische affiliate marketing en jouw affiliate game plan?

2 gedachten over “Zet jouw eerste stap naar strategische affiliate marketing”

Plaats een reactie