Jurgen de Vriesjurgen de vries

Jurgen de Vries is Sales Manager Technology Benelux bij Tradedoubler en is inmiddels bijna anderhalf jaar actief in de affiliate marketing wereld. Jurgen neemt ons graag mee in de technologische ontwikkelingen wat de affiliate markt momenteel ondergaat. Tradedoubler speelt hier eigenhandig op in met nieuwe technologische producten.

Mijn ideale affiliate wereld zou een wereld zijn waarbij we inzichtelijk zouden hebben wat de bijdrage (in % of €) is van elke publisher in de gehele user journey. Ik denk dat we steeds dichterbij het moment komen waarop we zulke inzichten als netwerk kunnen geven.

Ik stel Jurgen de volgende 5 vragen:
Vraag 1: Waarin onderscheidt Tradedoubler zich van andere affiliate marketing netwerken?
Vraag 2: Merk je dat er veel publishers en adverteerders uit een bepaalde branche bij jullie aangesloten zitten?
Vraag 3: Jullie timmeren hard aan de weg met nieuwe technologieën. Wat is op dit moment hot & happening?
Vraag 4: Denken jullie bij de nieuwe technologieën zowel aan adverteerders als aan publishers?
Vraag 5: Wat verwacht jij dat de grootste trend wordt binnen affiliate marketing de komende periode?


 

Vraag 1: Waarin onderscheidt Tradedoubler zich van andere affiliate marketing netwerken?

Tradedoubler onderscheidt zich door innovatie, expertise en technology.

Innovatie
Innovatie staat hoog in het vaandel binnen Tradedoubler. Sinds de aanstelling van onze nieuwe CEO Mathias Stadelmeyer hebben we een innovatie roadmap gecreëerd wat ertoe heeft geleid dat we in de afgelopen periode de volgende tools/features hebben gelanceerd.
– Cross Device Tracking
– TD Engage (programmatic tool)
– App & In – App Tracking
– TD ADAPT (Cross Channel User Journey rapportage)
– Nieuwe publisher interface in Q4 (lancering beta versie voor TD Connect tijdens DMEXCO 2016)

Expertise
Met ruim 17 jaar in ruim 70 landen durf ik te zeggen dat we weten hoe de markt in elkaar zit en waar kansen liggen voor onze partners.

Onze (technische) account managers en publisher managers gebruiken tools zoals TD ADAPT om te zien waar in de user journey publisher hun bijdrage leveren zodat zij daarop de campagnes beter kunnen optimaliseren.
Wij verwachten een proactieve houding van onze account managers wat betekent dat zij met enige regelmaat contact onderhouden met onze partners om targets, doelstellingen en voortgang te bespreken.

Technology
Naast ons publiekelijk affiliate netwerk bieden we onze partners ook de mogelijkheid tot een hybride en/of een white label oplossing (TD Connect). Met een white label oplossing kan de adverteerder haar eigen affiliate netwerk opzetten en beheren zonder netwerkcommisie af te staan aan Tradedoubler.

Een eigen affiliate netwerk is interessant voor partijen die zelf hun affiliate campagnes willen gaan managen via hun top publishers om zodoende kosten te besparen. Er hoeft geen netwerk commissie te worden afgedragen.


 

Vraag 2: Merk je dat er veel publishers en adverteerders uit een bepaalde branche bij jullie aangesloten zitten?

De top publishers zijn overal aangesloten – het verschil zit hem in de ‘long tail publishers’ die wellicht niet aangesloten zijn bij netwerk A omdat netwerk B wellicht meer adverteerders ondersteunt in een zekere branche.

Als ik puur kijk naar de Tradedoubler Benelux dan zie ik een sterke bezetting in de consumer electronics (Microsoft Store – Philips – TomTom – Media Markt – HP), Travel (Landal – Traveltroef – Roompot – HotelSpecials – Accor Hotels- Booking.com – Disney) en Fashion (Wehkamp, Bonprix en o.a. Toms).


 

Vraag 3: Jullie timmeren hard aan de weg met nieuwe technologieën. Wat is op dit moment hot & happening?

Dat is zonder meer Cross Device Tracking & User Journey insights.

Als Tradedoubler zijn we op het punt gekomen dat we onze adverteerders inzicht geven waar bepaalde publishers zich bevinden in de gehele user journey en welk device daaraan gekoppeld is. Een volgende stap zou kunnen zijn dat we gaan kijken wat dit betekent voor het attributie model.


 

Vraag 4: Denken jullie bij de nieuwe technologieën zowel aan adverteerders als aan publishers?

Jazeker – als we kijken naar o.a. Cross Device Tracking dan is dit een tracking tool dat zowel voor de publisher als voor de adverteerder interessant is.

Publisher: Door middel van Cross Device Tracking kunnen we nog nauwkeuriger sales toewijzen aan publishers.

Adverteerder: Om beter inzicht te krijgen in je online sales moet je elke sale kunnen toewijzen aan een type device waarop het geconverteerd is. Zonder Cross Device Tracking word het erg lastig om je ROI te berekenen en om je campagnes op de juiste manier te optimaliseren.

Daarnaast werken we o.a. met Payoneer (publisher payment voor internationale publishers) en Curalate (clickable foto’s voor bloggers via o.a. Instagram).


 

Vraag 5: Wat verwacht jij dat de grootste trend wordt binnen affiliate marketing de komende periode?

Conversie attributie – een erg lastig onderwerp waar de meningen over verdeeld zijn.


 

Is er nog iets wat je graag met ons wil delen?

Jazeker – TD Engage is een product die ik graag extra wil uitlichten.
Van oudsher zijn en blijven wij een affiliate netwerk maar dit houdt niet in dat we niet verder kijken indien er vraag is vanuit onze partners.

Vanuit deze gedachte hebben we TD Engage gelanceerd – een programmatic tool waardoor we programmatic display, video en mobiele campagnes kunnen uitzetten voor onze partners.
Door middel van een connectie met verschillende partijen als o.a. AppNexus, Rubicon, Avazu en Doubleclick kopen we in op CPM en optimaliseren we naar CPS.

Daarnaast hebben we een eigen DMP met 17 jaar aan data dat we wellicht gaan combineren met de SSP & DSP’s om beter en scherper te kunnen targeten.

Onlangs hebben we een hele mooie ‘hyper local’ video campagne gedaan voor een vliegtuig maatschappij op en rondom verschillende vliegvelden waarop zij vliegen.


 

Bedankt voor dit fantastische kijkje in de keuken bij de technologische ontwikkelingen in de markt en bij Tradedoubler, Jurgen!

Wil je Jurgen vragen stellen of volgen? Voeg hem dan toe op LinkedIN.