Voor deze 5 vragen aan… spreek ik met Sang Bui. Hij is vier jaar actief binnen de affiliate marketing. Voorheen werkte hij bij affiliate netwerk Awin als Accountmanager en daarna als Publisher Manager. “Op juridisch gebied ben ik daar nauw gebtrokken geweest bij de aanvraag en het verkrijgen van een bemiddelingsvergunning in financiele producten van de Autoriteit Financiele Markten (AFM). Hierdoor konden zorg- en schadeverzekeringspublishers door blijven gaan met hun business.”, vertelt Sang.

Mijn affiliate marketing droom is een transparantere markt, om zo de kwaliteit en groei in affiliate marketing te bevorderen.

Sang vertelt verder: “Momenteel zit ik aan de adverteerderskant en ben als Partner Manager verantwoordelijk voor de partners & publishers van JuriDox en doe dat in-house. De publishers die JuriDox promoten zijn niet de standaard publishers die bij een netwerk te vinden zijn, aangezien JuriDox zich richt op de zakelijke markt. Bij netwerken vind je toch gauw publishers die zich focussen op de consument. Daarom is het erg leuk en interessant om een nieuw publisherlandschap te ontdekken en deze publishers warm te maken voor ons product en soms zelfs voor Affiliate Marketing.”

Ik stel Sang de volgende vijf vragen:

Vraag 1.Tegenwoordig wordt er veel van je verwacht als je als publisher of adverteerder actief bent. Je komt in aanraking met allerlei wet- en regelgeving. Wat zijn de belangrijkste waar je als publisher of adverteerder rekening mee dient te houden?

Vraag 2. Hoe zit het dan als je ook in het buitenland levert of een deel van je verkeer en klanten uit een ander land dan Nederland komt? Bijvoorbeeld België, Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk?

Vraag 3. Zit er veel verschil tussen de juridische documentatie in de verschillende landen als Nederland, België, Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk? Of kan het gewoonweg vertalen van de juridische stukken voldoende zijn?

Vraag 4. Hoe belangrijk is het om dit goed geregeld te hebben voor je buitenlandse bezoekers en klanten?

Vraag 5. Wat is jouw visie op juridische documentatie en affiliate marketing?



Voordat ik Sang’s antwoorden met je deel, eerst een korte introductie van JuriDox:

JuriDox is een juridisch warenhuis waarbij ondernemers en bedrijven voor een scherp en vast bedrag juridische documenten kunnen kopen. Denk daarbij aan (samenwerkings-)contracten, algemene voorwaarden en ook privacy documenten voor de AVG/GDPR-wetgeving.

Bij JuriDox maak je zelf de juridische documenten die je nodig hebt. Onze slimme wizards leiden je met duidelijke vragen en toelichting door alle relevante informatie, zodat je binnen enkele minuten een juridisch document ontvangt die voor jou op maat is gemaakt door onze software.

Om de kwaliteit van deze documenten te waarborgen, werkt JuriDox samen met gerenommeerde juridische kennispartners die ons voorziet van de content van deze juridische documenten.

Vraag 1. Tegenwoordig wordt er veel van je verwacht als je als publisher of adverteerder actief bent. Je komt in aanraking met allerlei wet- en regelgeving. Wat zijn de belangrijkste waar je als publisher of adverteerder rekening mee dient te houden?

“In de afgelopen 5 jaar zie je dat Affiliate Marketing steeds vaker in aanraking komt met overheidsinstanties die toezicht houden op naleving van de wet en regelgeving.”

“Denk aan de het kunnen weigeren van cookies, spam tegengaan met betrekking tot e-mail, het verhogen van de bedenktijd van retourneren naar 14 dagen. Zelfs zorg- en schadevergelijkers binnen de financiële sector en Telecom aanbieders zitten recentelijk onder toezicht van een toezichthouder (Autoriteit Financiële Markt). Dit jaar is de privacywetgeving AVG / GDPR een hot topic en hebben adverteerders en publishers de nodige maatregelen getroffen om aan deze wet- en regelgeving te voldoen.”

“De belangrijkste wetten en regelgeving waar adverteerders en publishers rekening mee moeten houden, kun je denken aan:

  • De Telecommunicatiewet voor het plaatsen van cookies, vertonen van banners en versturen van nieuwsbrieven.
  • De AVG/GDPR hoe er om moet worden gegaan met persoonsgegevens die worden verwerkt.
  • Het Consumentenrecht voor adverteerders
  • De wet op het Financieel Toezicht; Mocht je als Publisher of adverteerder het financiële of Telecom segment willen betreden, dan kan deze wet een rol spelen in jouw bedrijfsvoering. “

“Als je naar de kern kijkt waarom al deze wetten en regels in werking zijn getreden, kun je concluderen dat duidelijkheid en transparantie verschaffen aan de consument de belangrijkste regel is. Het maakt dan niet uit in welk segment je opereert.”  

Vraag 2. Hoe zit het dan als je ook in het buitenland levert of een deel van je verkeer en klanten uit een ander land dan Nederland komt? Bijvoorbeeld België, Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk?

“Dit is afhankelijk van de situatie. Een adverteerder of publisher kan in de algemene voorwaarden aangeven welk recht van toepassing is, bijvoorbeeld het Nederlands recht. Hierdoor valt de dienst of product die jij levert naar jouw buitenlandse bezoeker onder de wet- en regelgeving geregeld in Nederland.”

“Echter, is het goed mogelijk dat een buitenlandse bezoeker aanvullende consumentenbescherming geniet van de lidstaat waar degene woonachtig is. Hierdoor kan je als adverteerder of publisher wel eens de mist ingaan, mocht je ook naar desbetreffende landen leveren.”

“Vanuit mijn optiek is het daarom zeer belangrijk om juridisch goed na te gaan aan welke landen je levert en hoe deze landen het consumentenrecht hebben geregeld. Bieden zij meer bescherming aan consumenten dan in Nederland? Zo ja, wat is de reikwijdte en de verschillen ervan? Om op voorhand hier informatie in te winnen, kun je nadelige gevolgen voorkomen.”

“Kortgezegd, adverteerders of publishers die besluiten te gaan internationaliseren, kunnen nog steeds vanuit Nederland opereren. Er kan gewoonweg vanuit een Nederlands rechtsvorm worden gewerkt, zoals een BV en waarbij Nederlands recht van toepassing is. Maar let wel op de aanvullende regels uit de wet- en regelgeving vanuit het buitenland.”

“Zelf ben ik benieuwd wat de aankomende “GEO-blocking verordening” voor adverteerders en publishers teweeg gaat brengen. Kortgezegd mag je vanaf 3 december 2018, buitenlandse bezoekers die tot de EU-lidstaten behoren, niet meer de mogelijkheid ontnemen om bij jou een aankoop te doen van hun product of dienst af te nemen op basis van nationaliteit of woonplaats. Je kunt denken aan webshops die enkel producten verkopen aan klanten die of een Nederlands adres hebben of een Nederlands bankrekening en buitenlandse woonadressen of bankrekeningen weigeren.”

Vraag 3. Zit er veel verschil tussen de juridische documentatie in de verschillende landen als Nederland, België, Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk? Of kan het gewoonweg vertalen van de juridische stukken voldoende zijn?

“Goede vraag, EU-lidstaten hebben in hoofdlijnen veel overeenkomsten met elkaar aangezien de wet en regelgeving voortvloeit vanuit Europees recht. Echter, vaak wordt vanuit het Europees recht enkel richtlijnen gegeven in plaats van vaste regels. Elk Europees lidstaat dient dan zijn eigen invulling aan een bepaald richtlijn te geven. Hierdoor kunnen er grote en bijzondere verschillen ontstaan.”

“Een concreet voorbeeld waarmee adverteerders en publishers te maken hebben, zijn de Sale-periodes (Solden) in België. Het is in België wettelijk vastgelegd dat er slechts 2 vaste periodes zijn waarbij retailers hun producten in de uitverkoop mogen zetten. In Nederland is dat niet het geval, een retailer mag zelf bedenken wanneer de sale begint of eindigt.” 

“Een ander voorbeeld is dat er in Nederland slechts in een bepaalde tijdsperiode kan worden overgestapt van zorgverzekeraar (einde van het jaar). Dit is niet het geval in andere Europese landen.”

“Met betrekking tot de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk liggen de regels anders. Zij werken met een totaal ander rechtssysteem dan in Nederland en de andere Europese lidstaten, waardoor het moeilijk te zeggen is of de regels erg verschillen. Daar zou je goed onderzoek in moeten doen voordat je deze markten betreedt.”

“Wat in Nederland als vanzelfsprekend wordt gezien, kan in een ander land totaal anders zijn. Naast de wijze van interpretatie van de Europese richtlijnen, heb je ook te maken met juridisch jargon in verschillende landen. Het gewoonweg vertalen van juridische stukken zou ik om bovenstaande redenen daarom niet aanraden.”

“Met deze achterliggende gedachte, hebben wij daarom ook ons internationale juridische warenhuis gelanceerd. Onze missie is om voor elk land de juiste juridische documentatie in de juiste taal aan te bieden. Ook zijn deze documenten up-to-date met de juiste regelgeving in desbetreffende land.”

“Op dit moment kunnen buitenlandse ondernemers Nederlands- en Engelstalige algemene voorwaarden voor webwinkels voor een vaste prijs afnemen. Deze algemene voorwaarden zijn geschikt voor het betreden van de Nederlandse markt.  Op korte termijn zullen ook de algemene webwinkelvoorwaarden voor de Belgische markt gelanceerd worden.”

Vraag 4. Hoe belangrijk is het om dit goed geregeld te hebben voor je buitenlandse bezoekers en klanten?  

“Vanuit juridisch oogpunt is het aan te raden om volgens de wet- en regelgeving te werken. Je kunt denken aan een recente privacyverklaring wat voldoet aan de AVG/GDPR en duidelijke en transparante algemene voorwaarden up-to-date met de meest recente regelgeving.”

“De gevolgen van het niet regelen van bovenstaande documenten kan impact hebben op jouw business. Denk aan de boetes die kunnen worden uitgedeeld door overheidsinstanties, wat een percentage kan bevatten van de omzet. Daarbij brengen juridische gevolgen veel administratieve handelingen met zich mee, waar je als publisher of adverteerder liever geen tijd aan wil besteden.”

“Vanuit commercieel oogpunt lijkt het mij ook belangrijk om jouw business juridisch goed geregeld te hebben. Door juridisch up-to-date te zijn, creëer je ook vertrouwen naar de bezoeker, je publisher of adverteerder toe.”

“Een buitenlandse bezoeker neemt toch een risico om vanuit een niet vertrouwd land een aankoop te doen of zijn persoonsgegevens achter te laten. Indien het voor de bezoeker onduidelijk is of het veilig is deze handelingen te verrichten, zullen zij ook niet converteren. Een adverteerder zal ook niet snel samenwerken met een publisher die niet de nodige maatregelen heeft getroffen om op juiste wijze bezoekers door te verwijzen naar hen.”

Vraag 5. Wat is jouw visie op juridische documentatie en affiliate marketing?

“Juridische documentatie en Affiliate Marketing gaan hand in hand. Adverteerders en publishers helpen de consument te vinden waar zij naar op zoek zijn. JuriDox helpt de adverteerder en publisher om duidelijkheid en transparantie te kunnen verschaffen aan de consument.”


Wil je zelf juridische stappen zetten? Namens Juridox mag ik je 10% korting aanbieden op alle documenten! Met code AFFILIATEBLOGGER10 kun je tot en met 31 december 2018 de benodigde documenten bestellen. Van algemene voorwaarden tot een privacyverklaring. Gebruik de code op Juridox.nl.