Een zoekwoordanalyse klinkt je mogelijk bekend in de oren van andere online marketing kanalen als SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). Maar wist je dat het ook heel waardevol is voor affiliate marketing? 

Het belang van de zoekwoordanalyse voor publishers

Als publisher wil je graag een website die goed geïndexeerd wordt in zoekmachines als Google, om zo verkeer zonder advertentiekosten naar je website te halen. Hoe meer relevant verkeer op jouw website, hoe groter de kans dat je meer verdiend met affiliate marketing. Er is immers een grote kans dat er iemand doorklikt op een tekstlink, banner of productfeed item en binnen een bepaalde (cookie)tijd converteert. Uiteindelijk hangt het allemaal met elkaar samen.

Daarnaast kun je een goede zoekwoordanalyse ook gebruiken voor advertenties via SEA. Je focust je dan alleen op de zoekwoorden waar je waarde aan kunt hangen.

Uiteindelijk is de zoekwoordanalyse het beginpunt van jouw website, voordat je aan de slag gaat met online marketing kanalen. Het bepaalt namelijk ook jouw focus. Welke woorden zijn voor jou belangrijk, waar wil je je op focussen met jouw website, welke woorden maken het verschil? 

Handige tools die je hierbij kunt gebruiken is de Keyword Planner van Google Adwords, Google Trends maar ook tools als KWFinder om handige synoniemen op te sporen. 

Het belang van de zoekwoordanalyse voor adverteerders

Als adverteerder is het ook belangrijk om aan de slag te gaan met een zoekwoordanalyse. Dit geeft richting aan het type publisher waar je mee wilt samenwerken, waar je waarde aan hecht tijdens de samenwerking en het gewenste resultaat. 

Hiervoor kan gekeken worden naar een lijst met goed converterende zoekwoorden of zoekwoorden met veel volume via SEA of SEO. Zo hoef je niet from stratchte beginnen. Vul deze woorden aan met zoekwoorden waar je graag van zou zien dat jouw publishers op gevonden worden. 

Let op: deze hoeven niet gelijk te zijn aan de woorden waar jij als adverteerder goed op gevonden wordt. Juist de onderscheidende kracht van focussen op zoekwoorden waar je zelf (nog) niet goed op scoort kan versterkend werken.

Bij het keuren van publishers en het aangaan van samenwerkingen kun je rekening houden met deze zoekwoordanalyse.

Het belang van de zoekwoordanalyse voor beide partijen is groot

Door als publisher en adverteerder duidelijk te hebben welke zoekwoorden belangrijk zijn, kunnen jullie elkaar aanvullen. Er zijn ongetwijfeld woorden waar een partner niet aan heeft gedacht en waar je zo op kunt inspelen. Het bepaalt elkaars focus en of jullie elkaar hierin kunnen aanvullen. 

 

Afbeelding copyright: © Dmitriy Shironosov via 123RF.com