Zo leuk om een keer een ‘5 vragen aan’-interview te doen met Linda Dubel van cashbackwebsite Qassa. Ik ken Linda al een tijdje door zelf vanuit adverteerderzijde samen te werken met het platform. Ze werkt er al sinds 2010 en heeft zich via de Duitse tak van het bedrijf naar het Nederlandse deel opgewerkt. Momenteel werkt ze als één van de twee General Managers en kent ze het bedrijf maar ook de cashback markt door en door. Tijd voor 5 scherpe vragen!
Vraag 1. Je werkt al ruim 12 jaar bij Qassa, wauw! Hoe heb je de cashbackmarkt door de jaren heen zien evolueren?
“Toen ik bij Qassa begon was de term cashback nog helemaal niet ingeburgerd in Nederland. Qassa werd in de volksmond een spaarprogramma genoemd. Je spaarde punten met het lezen van e-mails, deelname aan leadcampagnes en marktonderzoeken en het doen van online aankopen. Het aanbod aan leadcampagnes (ken je de co-sponsoring campagnes nog?) liep door de jaren heen sterk terug door strengere regelgeving en een overkill aan traffic. Het online shoppen nam met de komst van de smartphone een vogelvlucht. De term cashback deed bij steeds meer mensen een lampje branden.”
“Met de grotere bekendheid nam het aantal cashbackwebsites snel toe. Veel hobbyisten waagden een gok en dat ging geregeld ten koste van de kwaliteit voor adverteerders. Het werd voor ons steeds belangrijker om ons te onderscheiden van de massa. Qassa veranderde van een mailpartij in een echte cashbackwebsite, maar wel met behoud van haar unieke identiteit. Vanaf dat moment begon onze missie om cashback op een positieve, professionele manier in de markt te zetten. Hoewel cashback in sommige branches nog altijd (onterecht) een negatief imago heeft, zien de meeste adverteerders tegenwoordig de toegevoegde waarde die cashback en vooral de individuele publisher kan bieden.”
Vraag 2. Als je als adverteerder met een cashback website werkt, dan werk je met een publisher die veel leden heeft en daarmee in een besloten omgeving hen kan overtuigen om tot een transactie over te gaan. Met de veranderingen die in de markt plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld de cookie veranderingen en verminderde meetbaarheid ben ik heel benieuwd wat voor effect dat heeft op de waarde van het werken met een cashback website. Wat is jouw visie hierop?
“Het is door de jaren heen steeds makkelijker geworden om zelf een website te beginnen. Wij hebben concurrenten zien komen en gaan. Ik denk dat veelgehoorde topics als AVG, privacy en cookies kansen zijn voor de echte professionals in de branche om zich te profileren en te onderscheiden. Een cashbackwebsite als Qassa heeft een groot ledenbestand opgebouwd met trouwe, kwalitatieve leden. Wij hebben door veel te testen via onze website en ons mailkanaal en door gebruik te maken van ledenprofielen en data, veel kennis vergaard over hoe wij een adverteerder het beste onder de aandacht kunnen brengen. Dit kan allemaal binnen onze eigen besloten omgeving.”
“Ik verwacht dat de waarde van deze informatie binnen het cashback segment alleen maar toe zal nemen. Voor het tracken van de sales maken wij gebruik van affiliate netwerken. De grote namen ontwikkelen continu nieuwe tracking methodes, waarbij de privacy van gebruikers gewaarborgd blijft. Als cashback publisher werken wij nauw met de affiliate netwerken samen om zo altijd gebruik te kunnen maken van de nieuwste technieken.”
Vraag 3. Naast dat je als adverteerder binnen Qassa getoond kan worden als een cashback gevende webshop of dienstverlener, hebben jullie verschillende mogelijkheden om extra zichtbaar te zijn. Hoe kun je als adverteerder het beste bepalen of je hier klaar voor bent en of dit het voor jou kan opleveren?
“Adverteerders die bij een affiliatenetwerk zijn aangesloten kunnen als webshop geplaatst worden op de Qassa website. Dit gaat op basis van CPS. Er zijn ook opties om adverteerders extra onder de aandacht te brengen op onze website. Dat kan met banners op home, op de meest bezochte pagina’s of als leadcampagne bij onze gratis acties. Qassa pusht zelf ook traffic via haar mailkanaal naar de website. We hebben bijvoorbeeld aparte thema pagina’s waar relevante webshops getoond worden rondom een thema. Denk aan Valentijn, Black Friday, Kerst, etc. Een ander voorbeeld zijn onze informatieve pagina’s zoals Zorg Tips, Zorg FAQ en een premieoverzicht voor het zorgseizoen. Verder kunnen onze leden de webshops op de site beoordelen dit tonen we als webshopreviews. We proberen op verschillende fronten een meerwaarde te bieden. Enerzijds voor onze leden, anderzijds voor onze adverteerders.”
“Naast de website hebben we ons mailbestand met een grote groep actieve leden. Mailings van Qassa hebben een klikpercentage van ca. 30% tot 50%. Alle klikkende leden komen als potentiële klanten op de website van de adverteerder. En ook leden die in eerste instantie klikten voor het klikincentive, worden daar getriggerd om een aankoop te doen. Dit resulteert in mooie views en sale resultaten voor de adverteerder.”
“Overweeg jij als adverteerder om met een cashback website te gaan samenwerken? Stel dan voor jezelf eerst een doel op. Wat wil je met de samenwerking bereiken? Heb jij branding als doel, wil je vooral kwalitatieve sales of ben je op zoek naar een combinatie? Bedenk ook wat voor budget bij dat doel past. Als je dit helder hebt, neem dan snel contact met ons op dan kunnen we samen kijken hoe we jouw doelen het beste kunnen verwezenlijken. En levert een eerste test niet het gewenste resultaat op? Blijft vooral testen! Probeer een andere doelgroep of test eens met een andere cashback publisher. De resultaten tussen de verschillende publishers kunnen erg verschillen per adverteerder. Naast Qassa hebben wij ook het label Geldrace. Sommige campagnes doen het bij Geldrace heel goed en bij Qassa helemaal niet en andersom. Geef dus vooral niet te snel op!”
Vraag 4. Je hebt zelf ook een blog naast dat je bij Qassa werkt. Dat betekent dat je verschillende affiliate invalshoeken kent. Zou je daar iets meer over willen vertellen? Maakt het echt uit wat voor type affiliate website je hebt of voor werkt hoe je affiliate marketing toepast?
“Klopt! Ik ben uit nieuwsgierigheid een paar jaar geleden een blog begonnen over mijn leven als mama en affiliate marketeer. Gewoon om te kijken hoe deze tak van affiliate marketing precies werkt. Hoe zit dat nou precies met SEO en kun je dat makkelijk leren? Door er heel veel over te lezen en het vervolgens gewoon te gaan doen, kom je echt een heel eind.”
“Ik schreef in die tijd ook geregeld als gastblogger voor andere grotere blogwebsites. Ik mocht dan bijvoorbeeld met Disney op excursie voor de nieuwste Disney’s Nature film of ik kreeg een product om een review over te schrijven. Wat mij opviel is dat verschillende takken van affiliate marketing veel raakvlakken hebben, maar volledig los van elkaar functioneren. Toch zit er een grote overlap in het type adverteerders dat zich binnen elk kanaal profileert. Dat is binnen affiliate marketing al zo en binnen de hele online marketing al helemaal. Ik denk dat de kansen voor de toekomst liggen in het combineren van verschillende funnels en het zoeken naar samenwerkingen. Elk type online marketing spreekt een andere doelgroep aan en zelfs elke publisher binnen een segment heeft haar eigen sterke punten.”
“Met dit in het achterhoofd is Qassa onlangs actief geworden op Instagram. We proberen hier onze identiteit neer te zetten, Qassa een gezicht te geven en de interactie met leden op te zoeken. Leuke acties en een goede dosis humor vormen de basis. En hoe gaaf is het dat je tegenwoordig ook gewoon affiliate linkjes in de je stories kunt plakken! Een heel goed voorbeeld van hoe wij de toekomst tegemoet zien.”
Vraag 5. Wat is jouw tip voor affiliates die succesvol willen worden met affiliate marketing?
“Daar kan ik heel kort over zijn: Testen, testen en nog eens testen. Waag de sprong en probeer gewoon eens verschillende publishers via verschillende kanalen uit. Werk met duidelijke doelen en vraag ook de publisher om advies, ga het gesprek aan. Zij kennen hun gebruikers immers het best!”