Affiliateblogger Woordenboek: wat is een banner?

Een banner is kort gezegd een afbeelding die ingezet kan worden door publishers om het affiliate programma beter te promoten. Een banner valt onder de noemer promotiematerialen, samen met onder andere productfeeds en tekstlinks.

Verschillende soorten banners

Er zijn verschillende soorten banners inzetbaar. Zo heb je image banners, die meestal JPEG of PNG banners zijn, GIFjes en HTML5 banners. Iedere soort banners heeft zijn voor- en nadelen en meestal afhankelijk van het formaat van de banner. Zo zijn kleinere banners uitermate geschikt als GIF en kunnen HTML5 door de codering zwaarder zijn dan image banners.

Welke bannerformaten zijn er?

Via jouw affiliate netwerk accountmanager kun je opvragen welke banners er ingeladen kunnen worden in het affiliate programma. Niet alle affiliate netwerken ondersteunen alle bannerformaten. De meest voorkomende en ingezette bannerformaten zijn onder te verdelen in drie categorieën:
• Vierkante banners
• Horizontaal rechthoekige banners
• Verticaal rechthoekige banners

Binnen deze categorieën, zijn de volgende bannerformaten aan te raden:
• Vierkante banners
– 250×250
– 500×500

• Horizontaal rechthoekige banners
– 120×60
– 300×250
– 336×280
– 468×60
– 728×90

• Verticaal rechthoekige banners
– 120×600
– 160×600

Zet je altijd alle bannerformaten in voor iedere set?

Bannersets opmaken kost veel tijd voor de designafdeling, zeker als je meerdere sets per week nodig hebt. Hoe meer tijd je hen hierin kunt laten besparen, hoe fijner. Kijk daarom altijd naar jouw statistieken. In de algemene bannerset wil je graag alle formaten vertegenwoordigd hebben, maar voor een weekactie is dit mogelijk niet nodig. De meest gebruikte en best converterende banners hebben voorrang.

Wat is het voordeel van een banner?

Het voordeel van banners voor een adverteerder is dat je op deze manier goed kunt sturen waar de focus van een publisher ligt. Door specifieke productcategorieën of bestsellers uit te lichten in de bannersets worden deze overgenomen door de publishers op hun website.

Als publisher kent een banner ook een voordeel: in een aantal gevallen wordt deze overschreden als de actie voorbij is. Je hoeft dus nooit verlopen actiebanners of themabanners op jouw website te hebben staan.