Affiliateblogger Woordenboek: wat is promotiemateriaal?

Bij het inrichten van jouw affiliate programma, maar ook tijdens het managen van het programma kun je als adverteerder promotiemateriaal inzetten. Als publisher kun je hier gebruik van maken. Maar wat zijn promotiematerialen dan?

Promotiematerialen zijn hulpmiddelen om publishers gemakkelijker de adverteerder’s organisatie, -merken en –producten te laten promoten op hun media. Hieronder vallen onder andere tekstlinks, banners, productfeeds en widgets.

De verschillende promotiematerialen

Standaard zet je tekstlinks, banners en productfeeds in om jouw affiliate programma te verrijken met input en content voor publishers. Widgets worden ook wel HTML advertorials genoemd en kunnen dienen als dynamische zoekboxjes. Deze zijn niet voor iedere adverteerder even interessant en relevant.

Daarnaast kun je andere uitingen ook scharen onder promotiematerialen, afhankelijk van jouw definitie van promotiematerialen. In dit geval gaan we uit van hulpmiddelen die het publishers makkelijker maken om het affiliate programma en de bijbehorende zaken te promoten. Dat betekent dat je extra incentives als bonussen en kortingscodes hier ook onder zou kunnen laten vallen, of bijvoorbeeld een rally.

Moet ik alle promotiematerialen altijd inzetten?

Nee, dat hoeft niet. Kies strategisch welke bij jouw programma en organisatie passen. Laat hierbij ook afhangen met welke publishers je het liefste samen werkt en welke materialen passen bij jouw productcategorieën. Wil je graag met vergelijkers samenwerken? Dan zijn productfeeds een must. Tekstlinks worden door alle type publishers gebruikt, evenals banners.