Freelance affiliate strateeg: kies dé strategie voor jouw affiliate programma

📅 Gepubliceerd op: 5 maart 2023 door Jennifer Kok
✏️ Laatst bewerkt op: 5 maart 2023 door Jennifer Kok

de kracht van affiliate marketing
Afbeelding © Evelien Hogers 

Affiliate marketing zonder strategie?

Dat is als rondrennen als de spreekwoordelijke kip zonder kop. Wat is jouw verwachting van affiliate marketing? Welke doelstellingen en targets stel je? Hoeveel tijd ben je bereid te investeren? Drie vragen die het begin van jouw strategie voor jouw affiliate programma zouden moeten vormen. Op deze en aanvullende vragen bedenk ik graag het antwoord met je zodat je kunt stoppen met rennen en het maximale resultaat kunt behalen. Ongeacht de fase waarin je je nu bevindt.

Ik zie deze twee fases als de fase waarbij je jouw affiliate programma bijna lanceert of net hebt gelanceerd, en de fase waarbij je klaar bent voor next level affiliate marketing. Het is tijd voor maximalisatie.

Fase: programma lancering – lanceer jouw programma strategisch

Oeh, wat leuk! Jouw affiliate programma lanceert bijna of is misschien net gelanceerd. Weet je al met wie je wilt samenwerken? Hoe ga je deze samenwerkingen aanpakken? Welke technische mogelijkheden ga je inzetten? En hoe is je commissiemodel berekend? In de lanceringsfase komt veel op je af en is het des te belangrijker om focus te houden. Jouw strategie helpt hierbij.

Fase: tijd voor maximalisatie & toegevoegde waarde

Zie je volop potentie maar merk je dat er iets mist? Dat is naar alle waarschijnlijkheid jouw strategie. Je ziet niet wat er mist omdat er ‘officieel’ niets te missen is. Als je weet waar je naar toe beweegt kun je gaan maximaliseren. Kun je de samenwerkingen op scherp gaan zetten, optimaliseren binnen het programma en strategische keuzes maken die ten goede komen van jouw resultaat. Heb je de maximalisatie fase er al op zitten? Dan kijk ik graag met je naar de incrementality mogelijkheden. Is alles wat je doet van toegevoegde waarde?

Ik kan jou helpen op strategisch niveau

Een affiliate programma lanceren of even aan de rem trekken om stil te staan en de strategie te bepalen. Welke fase je ook in zit: beide zijn spannend. Het is de blik vooruit die je nu nodig hebt, om te weten waar jouw focus en prioriteiten liggen. Je stippelt hiermee jouw rode draad uit voor de toekomst. Met mijn ervaring in het bouwen van succesvolle affiliate strategieën help ik je graag op weg met jouw strategie. Ik zie wat jij niet ziet, ik ken de best practises en ik geef je ongezouten advies. Dat kunnen we samen op twee manieren aanpakken. Ik kan de kar trekken hierin, of jij trekt de kar hierin en ik inspireer, teach en coach je op de weg naar jouw ideale affiliate strategie.

Way of work

Ik hou van transparantie en dat je weet met wie je uiteindelijk komt samen te werken. Meer over mij kun je hier lezen, maar dat zegt nog niet meteen iets over de strategieën en werkwijzen waarin ik geloof. Daarom wil ik je vast meenemen in wat je kunt verwachten aan methodologieen als je met mij aan de slag gaat. Een van mijn favorieten waar ik voor de volle 100% in geloof is de ‘recruit – activate – optimize’-methodologie. Daar neem ik je in het kader van way of work binnen het bouwen van strategieën graag in mee.

Als ik voor jou aan de slag ga dan…

Dus: de ‘recruit – activate – optimize’ methodologie. Dit is één van de onderliggende logica’s die je nodig hebt om tot een succesvol affiliate programma te komen. Deze methodologie is een ongoing pad om een affiliate programma te laten groeien en naar een next level te tillen. 

Recruit

In de ‘recruit’ fase ben je op zoek naar nieuwe affiliate partners voor in het programma om mee samen te werken. Hier zijn verschillende manieren voor waaronder het gebruik van databases en tooling. De kunst is om de juiste publishers bij jouw programma aan te sluiten die een bijdrage leveren aan jouw doelstellingen en KPI’s.

Activate

De publishers toevoegen aan het affiliate programma is stap 1, hen daarna aan het promoten krijgen is stap 2. De activatie – ofwel ‘activate’ – fase draait om de affiliate partners motiveren te starten met de promotie van de producten en het merk van de adverteerder.

Optimize

Eenmaal data hebbende als publishers promoten kun je het programma optimaliseren. Dat kan op verschillende vlakken, bijvoorbeeld op het gebied van de voorwaarden van het programma, de samenwerkingen verder optimaliseren door extra exposure in te kopen, of verschillende technische optimalisaties. 

De recruit – activate – optimize methodologie volgen elkaar op, maar zijn een continu proces van het vinden van nieuwe partners, het bouwen van een band en een samenwerking, en om deze verder uit te breiden en de optimaliseren. 

Er is één hele grote maar: deze methodologie werkt alleen optimaal als hier vooraf een duidelijke strategie gevormd is. Op deze manier heb je een duidelijk plan van aanpak en weet je de doelstellingen waar je naar toe wilt werken, en wat haalbaar is. 

Ik geloof in de ‘recruit – activate – optimize’ methodologie dat als volgt is opgebouwd. 

Maar voordat je klaar bent voor deze methodologie, is het belangrijk dat je eerst een strategie hebt: een plan van aanpak. De stap die hiervoor zit is ‘strategize’.

Strategize

Creëer een rode draad door jouw affiliate programma zodat je weet wanneer je waarop moet focussen om het beste resultaat te behalen, maar ook welke technische implementaties je nog nodig hebt, welke type partners je mee wilt samenwerken, hoeveel je aan hen kun uitgeven en welke KPI’s je hier tegenover stelt. Dit en meer punten pak je samen in de ‘strategize’ fase. De fase waarin je jouw strategie bouwt en een plan van aanpak neerlegt hoe jij de komende periode – idealiter jaarlijks – het programma leidt naar het best mogelijke resultaat voor dat jaar. 

Zonder strategie, ga je in de recruit – activate – optimize methodologie geen duidelijk pad bewandelen. Je weet niet wie dan jouw ideale publisher is om mee samen te werken, je weet niet exact wat je van hen verwacht in het kader van promoten en je weet niet wanneer je tevreden bent. Het is onduidelijk wanneer het programma gezien kan worden als succesvol. 

Van methodologie naar de praktijk

Deze methodologie staat centraal in mijn manier van werken voor klanten. Dit is mijn uitgangspunt om jouw affiliate programma naar de next level te tillen en het grootst mogelijke succes te behalen. Met name in het startpunt – de strategie – is vaak veel winst te behalen door het te concretiseren. Hier kan ik jou mee helpen, om een duidelijke way of work te realiseren voor jouw affiliate programma. 

Ook als jouw vraagstuk concreter is, zoals ik wil mijn affiliate programma van het ene affiliate netwerk naar het andere affiliate netwerk migreren, staat deze methodologie centraal. Door een duidelijke strategie te hebben voor de migratie, weet je wanneer deze succesvol is en hoe dit aangepakt wordt. Je zoekt niet per definitie naar nieuwe publishers, maar je bepaalt wel welke affiliate partners je mee wilt nemen naar het volgende netwerk (indien dit toegestaan is vanuit jouw huidige netwerk, anders ga je juist wel recruiten voor jouw nieuwe programma).  

Deze manier van werken is in de praktijk succesvol. Je besteed jouw tijd aan de next steps en optimalisaties waar je het meeste impact kunt maken. Mag ik jou hierin helpen? Stuur mij een berichtje per mail of op LinkedIN.

Scroll naar boven