📅 Gepubliceerd op: 21 februari 2023 door Jennifer Kok
✏️ Laatst bewerkt op: 29 april 2025 door Jennifer Kok
Als online marketeer wil je blijven groeien met jouw mix aan online marketing kanalen. In aantallen kanalen om zo risico te spreiden, maar ook om meer volume te realiseren en geld te verdienen. Vaak zien we in de praktijk dat affiliate marketing als laatste in het rijtje aan de online marketingmix wordt toegevoegd. Enerzijds logisch, want affiliate marketing kost tijd om goed op te zetten en in te richten. Anderzijds zonde, want affiliate marketing kan niet alleen ondersteunend werken maar ook goed converteren als een opzichzelfstaand kanaal. Ik deel 3 redenen met je waarom affiliate marketing een goede vervolgstap is in jouw online marketing mix.
1. Affiliate marketing is een goede manier om jouw naamsbekendheid te vergroten
Stel je dit eens voor. Je loopt in de supermarkt. Je hebt een hele korte nacht gehad en je hebt daarom echt zin in een lekker ijskoffietje. Je loopt richting de koelkast. Eenmaal aangekomen, zie je 10 verschillende merken met ijskoffie. Je kan niet kiezen. Totdat je ineens bedenkt dat je vorige week een gesprek met je beste vriend hebt gehad over ijskoffie. Hij vertelde dat hij een Starbucks ijskoffie heeft geprobeerd en dat dit echt heerlijk was. Je twijfelt nog steeds een klein beetje. Totdat je ineens bedenkt dat gisteren 3 mensen in jouw klaslokaal een Starbucks ijskoffie hadden meegenomen. Je ziet het merk overal voorbij komen dus je denkt bij jezelf “het moet wel goed zijn”.
Dit is de kracht van affiliate marketing. Potentiële klanten zullen jouw merk op verschillende websites en sociale media platformen voorbij zien komen. Onbewust zullen ze denken “ik zie dit product echt overal voorbij komen, het moet wel goed zijn”. Mensen zullen jouw product dus sneller kopen, doordat ze het herkennen.
Affiliate marketing zorgt dus voor meer naamsbekendheid, vertrouwen en omzet!
2. No cure, no pay-samenwerkingen
Affiliate marketing werkt op basis van een no cure, no pay beleid. Dit betekent dat je alleen hoeft te betalen bij een succesvolle sale, klik, view of lead. Met andere woorden, Komen er geen sales, kliks, views of leads binnen via een affiliate link, dan betaal je dus ook niet. Je kunt 4 verschillende afspraken maken over een affiliate campagne.
- CPC (cost per click). Je betaalt iedere keer dat er op een affiliate link wordt geklikt.
- CPL (cost per lead). Je betaalt alleen als er een leadformulier wordt ingevuld
- CPS (cost per sale). Je betaalt alleen als mensen een aankoop doen
- CPV (cost per view) Je betaalt iedere keer dat iemand jouw advertentie bekijkt.
Sommige prijsafspraken zijn gunstiger voor jou als adverteerder. Hoe fijn is het om alleen te betalen wanneer er een lead of sale binnenkomt? Dit is ideaal. Hier gaan promoters helaas niet altijd mee akkoord. De campagne moet voor de promoters ook een toegevoegde waarde hebben. Promoters willen zelf een passief inkomen verdienen met affiliate marketing. Ze zullen alleen akkoord gaan met deze prijsafspraken, als ze er zeker van zijn dat ze hier geld op gaan verdienen. Het is belangrijk om een prijsafspraak te maken waar beide partijen blij mee zijn. Dit stimuleert een langdurige en succesvolle samenwerking.
3. Maak gebruik van de expertise van affiliates
Iedere affiliate heeft zijn of haar eigen expertise. Het kennen van deze expertise en de doelgroep van de affiliate zorgt ervoor dat je affiliate marketing nog beter kunt inzetten, maar ook de rest van de online marketing mix naar een next level kunt tillen. Het is toekomstbestendig.
Specifieke affiliates die zich richten op een bepaald onderwerp met een eigen volgersgroep of die goed scoren via zoekmachines zijn hierin ontzettend waardevol. Ze spreken hun volgers of bezoekers op hun eigen manier aan, zijn authentiek en kunnen door goede samenwerkingen met hen aan te gaan hun community motiveren een kijkje te nemen bij jouw webshop. Het opzetten en onderhouden van dit soort samenwerkingen kosten tijd, die het zich op lange termijn terugbetaald. Belangrijk om hier tijd voor te maken, of om affiliate marketing uit te besteden.