Bram van der Woudebram

Bram van der Woude is online marketeer bij Otravo (o.a. Vliegtickets.nl & WTC.nl – World Ticket Center) met affiliate marketing als specialisme en is daarnaast zelf ook publisher met zijn website lastminuteskreta.nl. Niet zo gek dat deze ervaren affiliate marketeer al 10 jaar actief is in dit vakgebied. Tijdens ‘5 vragen aan…’ geeft Bram tips aan (startende) publishers, maar ook aan andere adverteerders.

Mijn affiliate droom is dat alle bij Otravo aangesloten publishers onze campagnes zo optimaal mogelijk promoten en dat elke publisher de commissie toegekend krijgt waar hij recht op heeft. Dus niet één commissiebedrag voor de ‘last click publisher’, maar een eerlijke verdeling van de commissie voor meerdere publishers die betrokken zijn geweest bij het tot stand komen van de lead of sale.

Ik stel Bram de volgende vijf vragen:
Vraag 1: Als adverteerder zie je dagelijks nieuwe publisheraanmeldingen voorbij komen. Maken startende publishers in deze markt nog kans?
Vraag 2: Op basis waarvan kan een publisher zich onderscheiden van het gros voor een adverteerder?
Vraag 3: Waar merk je dat behoefte aan is onder de publishers?
Vraag 4: Wat zou jouw gouden tip zijn voor (startende) publishers?
Vraag 5: Merk je een voordeel als adverteerder omdat je zelf ook publisher bent?


 

Vraag 1: Als adverteerder zie je dagelijks nieuwe publisheraanmeldingen voorbij komen. Maken startende publishers in deze markt nog kans?

Jazeker. Er liggen nog altijd kansen voor nieuwe publishers, zeker als ze zich richten op niches. Binnen deze niches zullen nieuwe publishers zich moeten richten op de unieke content waar mensen echt naar op zoek zijn en die een meerwaarde bieden voor de bezoeker. De kunst is om een bezoeker te verrassen en te zorgen dat hij meer krijgt dan hij zoekt, zodat hij als een tevreden bezoeker je website weer verlaat.

Je kunt je als publisher richten op de hoge zoekvolume zoekwoorden waar in de zoekmachines op gezocht wordt, of je richt je op de groep daaronder met een minder hoog zoekvolume, maar ook een stuk minder concurrentie. Ook de kwaliteit van je site is belangrijk. Denk hierbij aan look & feel, usability, maar ook hoe steekt je website SEO technisch in elkaar? Denk goed na over deze punten voordat je start met jouw website.

Laat zien dat er over jouw website is nagedacht. Maak een zoekwoorden analyse en bepaal zo de structuur en onderwerpen van je site. Zorg voor de tekstuele content, zodat het leuk is om te lezen, en aantrekkelijke afbeeldingen. Gebruik het liefst geen stockfoto’s die overal al gebruikt worden. Vergeet ook niet een juiste social integratie en video content. Alles moet met elkaar in verhouding staan. Dus niet alleen tekst, heel veel afbeeldingen en video’s, maar de juiste mix, zodat je de bezoeker op alle fronten weet te ‘raken’. Je geeft met de juiste mix inspiratie, informatie en de motivatie om over te gaan op een actie, bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het aanvragen van informatie.


 

Deel inzichten met elkaar, vanuit publisher maar ook vanuit adverteerder. Laten we samen naar het beste resultaat toe werken.

 

Vraag 2: Op basis waarvan kan een publisher zich onderscheiden van het gros voor een adverteerder?

Punten waar een publisher zich op kan onderscheiden van het gros komen goed overeen met de kansen voor nieuwe publishers. Deze kansen kunnen ook door bestaande publishers goed benut worden om te optimaliseren.

Wat verder een belangrijk punt is, is de manier van communiceren tussen publisher en adverteerder. Ook de wil van een publisher om een adverteerder op een kwalitatieve manier te promoten, al dan niet tegen een vergoeding, speelt een rol. Het is vaak van beide kanten geven en nemen en dit moet een gezonde wisselwerking zijn om de beste resultaten te behalen. Deel inzichten die je ziet met elkaar om zo samen naar de beste manier van promotie toe te werken en het beste resultaat te behalen.


 

Vraag 3: Waar merk je dat behoefte aan is onder de publishers?

Ik merk dat er aan twee punten behoefte is onder de publishers: meedenken door de adverteerder en het persoonlijke contact. Een publisher wil graag geholpen worden en erkenning krijgen voor zijn geleverde werk (het bouwen en onderhouden/in de markt zetten van een website).

Samen weet je meer dan alleen. Benut elkaar kennis en kom tot een goed strijdplan.

Adverteerders moeten de juiste aandacht geven aan de publisher en hun erkenning uitspreken. Geef complimenten over de website en denk mee hoe de producten van de adverteerder het beste op de publisher website gepromoot kunnen worden. Dit zijn belangrijke punten die door een publisher op prijs worden gesteld, mits dit gegrond is natuurlijk. Samen weet je meer dan alleen. De adverteerder kent zijn producten, de publisher zijn website. Samen kom je zo tot een goed ‘strijdplan’ hoe de promotie het beste aangevlogen kan worden.


 

Vraag 4: Wat zou jouw gouden tip zijn voor (startende) publishers?

Geef nooit op. Alles is mogelijk, als je maar passie en een lange adem hebt. Probeer vooral nooit met sneaky trucjes sneller resultaten te boeken dan de rest. Kwaliteit duurt het langst en de aanhouder wint! Als je die twee factoren met elkaar op de juiste manier weet te combineren, dan heb je goud in handen


 

Vraag 5: Merk je een voordeel als adverteerder omdat je zelf ook publisher bent?

Jazeker. Je weet meer van de markt en ziet waar andere publishers en adverteerders resultaat mee boeken of juist welke fouten zij maken. Daar krijg je weer inspiratie van en leer je van. Om als adverteerder eens een kijkje te nemen vanuit de publisher rol, kan ik iedereen aanraden.

Geef nooit op. Kwaliteit duurt het langs en de aanhouder wint. Ga ervoor!