Anouk de Lange

Anouk de Lange vond iets meer dan 10 jaar geleden haar eerste baan in de affiliate anouk de langemarketing. Iets meer dan 10 jaar later is Anouk Head International Sales bij TradeTracker UK. In dit interview neemt Anouk je mee in de wereld van Affiliate marketing in de UK, en of deze echt zoveel verschilt met de Nederlandse markt als men denkt.

“Mijn droom is een affiliate wereld waarin adverteerders en publishers op internationaal niveau samenwerken aan een optimaal kanaal. Geen geheimen, geen onmeetbaarheden, 100% focus op inzicht, transparantie en resultaat.”

Ik stelde Anouk de volgende vijf vragen:

Vraag 1: Er wordt vaak gezegd dat de UK affiliate markt voorloopt op de Nederlandse affiliate markt. Is dit echt zo?

Vraag 2: Welke trends en ontwikkelingen spelen nu in de UK affiliate markt?

Vraag 3: Verwacht je dat deze trends en ontwikkelingen naar de Nederlandse affiliate markt komt?

Vraag 4: Merk je ook vanuit TradeTracker verschillen in het netwerken en verschillen in ontwikkelingen tussen TradeTracker UK en TradeTracker NL?

Vraag 5: Wat is jouw allerbeste affiliate marketing tip?


1. Er wordt vaak gezegd dat de UK affiliate markt voorloopt op de Nederlandse affiliate markt. Is dit echt zo?

Als je naar de markt in zijn geheel kijkt, dan moet het antwoord ‘ja’ zijn. In de UK lijkt de markt volwassener te zijn, maar vergis je niet: het verschil met Nederland is niet groot. Veel trends die we in de UK zien, volgen kort daarna in Nederland. De UK/NL relatie is een internationaal leerproces, waarbij het enige echte verschil in de munteenheid en onze karakter ligt. Nederlanders en Engelsen zitten heel anders in elkaar.

De regelgeving heeft in mijn ogen het meeste invloed op de achterstand van Nederland op de UK. En dit verschilt enorm per marktsegment. In Nederland kent Shopping steeds meer innovatie en een internationale levering. Dit marktsegment loopt daardoor steeds meer gelijk met de UK. Maar in bijvoorbeeld Gambling & Lottery zit wel meer dan vijf jaar achterstand door de regelgeving. In de UK is Gambling & Lottery al jaren een welvarende sector voor affiliate marketing. Hopelijk volgt dit in Nederland in begin 2017.


De meeste trends in de UK zijn we in Nederland ook al mee bezig.

2. Welke trends en ontwikkelingen spelen nu in de UK affiliate markt?

Er spelen veel verschillende trends in de UK, waarvan ik de vijf belangrijkste actuele trends uit licht.

Trend 1: De veranderende rol van affiliate netwerken
In de UK speelt momenteel de trend omtrent de veranderende rol van affiliate netwerken. Wat zijn de dingen waar je een netwerk voor verantwoordelijk kan houden? Denk hierbij bijvoorbeeldaan het data-sharing debat.

Trend 2: het jaar van ‘mobiel’
De grote vraag in de UK op dit moment: wanneer begint toch het jaar van ‘mobiel’? Iedereen heeft het erover en het is een doorlopend onderwerp van discussie. Helemaal omdat we er nog steeds niet helemaal zijn met cross-device.

Trend 3: de nieuwe commerciële modellen
Men lijkt overal met nieuwe commerciële modellen bezig te zijn. Voor een antwoord op de vraag ‘Is last click nu eerlijk of niet?’ worden opties uitvoerig besproken.

Trend 4: internationale harmonisering
Cross-border is nog altijd een focus. Dit jaar kijkt de UK vooral naar de kansen in het MENA gebied

Trend 5: programmatic
Programmatic is het nieuwste buzzwoord. Hoe kunnen publishers diet optimaal benuten? Deze vraag staat bovenaan de agenda van evenementen en sprekers.


3. Verwacht je dat deze trends en ontwikkelingen naar de Nederlandse affiliate markt komt?

Ja zeker. De meeste topics die in de UK spelen, zijn wij in Nederland ook al mee bezig. De kijk en interpretatie van de topics, daarin zit het grote verschil.


4. Merk je ook vanuit TradeTracker verschillen in het netwerken en verschillen in ontwikkelingen tussen TradeTracker UK en TradeTracker NL?

Zeker. Dit verschil merk je vooral aan de publisher kant. UK is een markt die erg kortingscode ‘get the deal’ georiënteerd is. Merken willen hier wel vanaf stappen maar je kan als merk in de UK niet om deze partijen heen. De UK consumentenmarkt zit nu eenmaal zo in elkaar. In Nederland en ook de meeste andere Europese regio’s is dit concept niet zo extreem.


5. Wat is jouw allerbeste affiliate marketing tip?

Mijn allerbeste affiliate marketing tip is heel simpel: publisher-first. Affiliate marketing begint niet voor niets met het woord ‘affiliate’. Voor optimale resultaten moeten we inzien dat succes in relatiebeheer zit. Eerlijk delen van data en constante samenwerkingen. Dat is je recept voor succes.

Vergeet niet: voor optimale resultaten werk je met publisher-first. Affiliate marketing begint niet voor niets met het woord ‘affiliate’.

Anouk, bedankt voor het delen van jouw inzichten in de UK markt en jouw recept voor succes!