instagram affiliate

Instagram + Affiliate = een goede match?

Vandaag de dag is social media niet meer uit het dagelijks leven weg te denken. Facebook, Twitter, Linkedin, Pinterest, Instagram, SnapChat… En dit zijn ook nog eens platformen die steeds makkelijker ingezet kunnen worden met affiliate marketing. Facebook is erg populair: maak een Facebook-pagina aan over een onderwerp naar keuze en plaats posts met trackinglinkjes. Dit is natuurlijk erg kort door de bocht en er komt uiteraard meer bij kijken. Maar hier komt het in de basis op neer. Hoe zit het dan met Instagram? Is dat een goede match met affiliate marketing en hebben we straks een nieuw buzz woord Instagram Affiliate Marketing?

Instagram is een stuk lastiger gebruiksvriendelijk in te zetten voor affiliate marketing dan Facebook. Het kost veel moeite, maar dat wil niet zeggen dat het geen goede match is. Instagram is opkomend voor affiliate marketing. Instagram groeit met de dag en in Nederland alleen hebben ze al ongeveer 1 miljoen dagelijkse gebruikers.

Hoe zet je Instagram in via affiliate marketing?

Momenteel is Instagram nog niet affiliate proof ingericht. Als je wil verwijzen naar een product op de website, dan plaats je een foto met een stukje tekst, waarin je verwijst naar de url in de bio (de tekst over de Instagrammer/Instagrampagina). Het wordt tijd dat we op zoek gaan naar een gemakkelijkere manier waarbij gebruikers zonder moeite een aankoop kunnen verrichten.

Alsof onze marketing gebeden werden gehoord, zijn ze gestart met een test in Amerika. Twintig retailers testen met labels in foto’s, wat het makkelijker maakt om te klikken op het product en rechtstreeks naar de juiste landingspagina te gaan. Bekijk in onderstaand filmpje hoe het principe in zijn werk gaat.

Dit is een sterke e-commerce feature voor Instagram die haast wel met vlag en wimpel moet slagen voor de test, die onder andere door Levi’s, Abercrombie & Fitch en MVMT Watches wordt uitgevoerd. Op naar een uitrol in Nederland!

Voor nu is Instagram en affiliate marketing een match, maar de match wordt nog veel sterker als deze tags eraan meegegeven worden. Dan is de match erg sterk en zal Instagram nog populairder worden binnen affiliate marketing.

 

Afbeelding copyright: © Pommari via fotolia 

One thought on “Instagram + Affiliate = een goede match?

  1. Bij Daisycon liepen we in eerste instantie tegen hetzelfde aan Jennifer. Echter, sinds een aantal maanden maken wij het voor adverteerders wél mogelijk om hun Instagram account ‘shoppable’ te maken.

    Samengevat worden de foto’s dankzij een custom made ‘tussenpagina’ overzichtelijk weergegeven waarna een bezoeker, na een klik op de foto die hij initieel tegen kwam binnen Instagram, wordt doorgelinkt naar de productpagina. Zo komt hij/zij alsnog bij het product terecht waar de bezoeker in geïnteresseerd is en niet op de algemene landingspagina van de adverteerder. Het moge duidelijk zijn dat dit de conversie ten goede komt 🙂

    Meer weten? Check ons uitgebreide blog over het shoppable maken van Instagram: https://www.daisycon.com/nl/blog/omzet_uit_instagram/

    Groet,
    Daisycon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *