Olaf Bus

Olaf Bus is werkzaam voor VidaXL en beheert de affiliate campagnes voor zowel de Nederlandse als de Belgische markt. Hij is pas vier maanden actief in de affiliate marketing, maar heeft al een sterke visie op het vakgebied ontwikkeld. Vanuit VidaXL werkt Olaf samen met verschillende netwerken per land. Stuur een bericht naar o.bus@vidaxl.com voor meer informatie.

“Mijn affiliate marketing droom is om een goede relatie op te bouwen met zoveel mogelijk verschillende publishers en samen voor de beste resultaten te gaan.”

Ik stel Olaf de volgende vijf vragen:

Vraag 1: VidaXL heeft zowel een Nederlandse als een Belgische affiliate campagne. Wat merk jij dat het grootste verschil is tussen deze twee markten? Hoe ga je hiermee om?

Vraag 2: Gezien jullie brede scala aan producten: met welke publishers werk je het liefst samen?

Vraag 3: Wat zijn jullie focusmomenten in het jaar? Hoe raad je een publisher aan hiermee om te gaan?

Vraag 4: Zie je waarde in de verschillende themamaanden die netwerken initiëren? Bijvoorbeeld de Oktober woonmaand?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvolle affiliate marketing?

Vraag 1. VidaXL kent zowel een Nederlandse als een Belgische affiliate campagne. Wat merk jij dat het grootste verschil is tussen deze twee markten? Hoe ga je hiermee om?

Ik denk dat het gedrag van een Belgische klant in het algemeen anders is. En dan heb ik het met name over het gehele aankoopproces. Naar mijn mening vergelijken Belgische online shoppers producten, prijzen en specificaties veel meer met elkaar en hechten zij meer waarde aan de betrouwbaarheid van een merk of webshop.

Affiliate marketing draagt een hoop bij voor VidaXL op het gebied van vertrouwen. Dankzij onze publishers performt onze campagne niet alleen naar verwachting, maar zijn we ook op diverse websites en sociale kanalen te vinden. Deze exposure zorgt voor een stijging van onze naamsbekendheid, welke op den duur ook een positief effect heeft op het vertrouwen dat je van de consument krijgt.

Vraag 2. Gezien jullie brede scala aan producten: met welke publishers werk je het liefst samen?

VidaXL werkt intensief samen met publishers op het gebied van ‘home & living’, omdat de relatief grote productcategorieën zoals (buiten)meubelen en ‘huis en tuin’ voor ons ontzettend van belang zijn.

Dit zal in de toekomst echter uitgebreid worden naar publishers die andere thema’s vertegenwoordigen. Eind dit jaar opent vidaXL namelijk een Marketplace die het voor derde partijen mogelijk maakt om via vidaXL producten te verkopen. Hierdoor zal ons assortiment alleen maar verder groeien in zowel de diepte als de breedte van ons aanbod.

Vraag 3. Wat zijn jullie focusmomenten in het jaar? Hoe raad je een publisher aan hiermee om te gaan?

Uiteraard maken wij graag gebruik van de vaste feestdagen. Zo is de periode vanaf Black Friday tot en met Nieuwjaarsdag een goede gelegenheid om zo nu en dan een exclusieve coupon code weg te geven of om mee te liften op campagnes die publishers hebben samengesteld.

Het is juist als publisher ontzettend slim om op de feiten vooruit te lopen. Op die manier voorkom je dat de meest aantrekkelijke aanbiedingen, coupon codes of andere promoties al vergeven zijn. Daarnaast is er ook sprake van jaarlijks terugkerende ‘pieken’, die met name gebaseerd zijn op seizoensgebonden delen van ons assortiment.

Vraag 4. Zie je waarde in de verschillende themamaanden die netwerken initiëren? Bijvoorbeeld de Oktober woonmaand?

En of ik dat doe. Voor ons is het bijvoorbeeld een unieke kans om onze producten zeer doelgericht aan de man te brengen. Maar het mes snijdt aan twee kanten. Zo heb ik namelijk gemerkt dat deze thematische campagnes onder de consumenten ook steeds populairder worden.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvolle affiliate marketing?

Maak een planning. Zorg ervoor dat je in het begin van een kalenderjaar al weet wat je van plan bent en op welke momenten er bijvoorbeeld budget is voor een extra promotie. Op die manier behoud je het overzicht en ben je in staat om de meest effectieve keuzes te maken.