Amanda van Ditshuizen

Amanda van Ditshuizen werkt bij Ohra en is verantwoordelijk voor de affiliate campagnes. Ze is al 9 jaar actief in dit vakgebied. Amanda neemt ons mee in de wereld van verzekeringen & affiliate marketing.

“Mijn affiliate marketing droom is om het meest innovatieve finance programma neer te zetten.”

Ik stel Amanda de volgende vijf vragen:

Vraag 1: Het einde van het jaar nadert, een piekmoment voor verzekeringen. Kun je meer vertellen hoe je naar zo’n piekmoment toewerkt?

Vraag 2: Waar merk je dat behoefte aan is onder publishers?

Vraag 3: En wat vind je zelf belangrijk in een samenwerking met publishers?

Vraag 4: Welke trends en ontwikkelingen zie je opspelen, mogelijk zelfs voor verzekeringen, waar je momenteel op inspeelt?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Het einde van het jaar nadert, een piekmoment voor verzekeringen. Kun je meer vertellen hoe je naar zo’n piekmoment toewerkt?

Het zorgseizoen is altijd een hele interessante periode. Van te voren kun je nooit zeggen of er veel of weinig mensen gaan overstappen. Deze periode kent meerdere fases:

1. Prinsjesdag: geeft een beeld van welke veranderingen gaan plaatsvinden in de zorg en hiermee een eerste indicatie of er veel mensen gaan overstappen. DSW is meestal de eerste verzekeraar die daarna de premie bekendmaakt en dan weten we dus ook of het een stuk duurder gaat worden of niet. Veel veranderingen zorgen meestal voor meer overstappers en meer inkomsten voor affiliates.

2. Leadfase: In deze fase verzamelen we alvast e-mailadressen van mensen die interesse tonen in de premiebekendmaking. Dit doen wij meestal in een gesloten programma. Dit jaar hebben we tijdens deze fase mensen bewust gemaakt van onze propositie “100% vrije zorgkeuze” via verschillende PR kanalen. Ook hebben we dit naar onze affiliates gestuurd, want veel van hen hebben blogs die ze ook van interessante content willen voorzien.

3. Premiebekendmaking: Zodra de premie bekend is gaat het spel direct beginnen. We houden daarvoor ook onze concurrenten in de gaten. De premie is heel belangrijk, want waar je in de vergelijker staat kan een groot verschil maken in je conversie. Langer wachten met de premiebekendmaking kan dus in je voordeel zijn, maar ze moeten uiterlijk 19 november bekend zijn.

4. Laatste dagen van het jaar: Dan gebeurt het; meer sales dan dat we het hele jaar door doen voor zorg. Zorgverzekering opzeggen kan nog tot 31 december en afsluiten tot 31 januari.

In de aanloop naar de premiebekendmaking zorg ik dat ik zoveel mogelijk belangrijke affiliates te spreken krijg door met hen af te spreken. We organiseren zelf een affiliate event, maar ik ga ook zelf naar events van de netwerken. Zo regelen we enkele special deals, maar kunnen wij ook affiliates helpen met vragen die ze hebben rondom zorg. Uiteraard speelt het netwerk hierbij ook een belangrijke rol.

Vraag 2. Waar merk je dat behoefte aan is onder publishers?

De meer actieve affiliates hebben vooral behoefte aan informatie, zoals: onze doelgroepen, de kwaliteit van de sales, onze plannen, informatie over de verzekeringen etc.

Vraag 3. En wat vind je zelf belangrijk in een samenwerking met publishers?

Ik ben vooral een voorstander van direct contact, want alleen zo weet je waar de behoeftes daadwerkelijk liggen. Daarbij is ook transparantie van beide kanten heel belangrijk. Wij delen graag zoveel mogelijk informatie met onze publishers, maar wij verwachten ook duidelijkheid van hen over de manier van promoten.

Vraag 4. Welke trends en ontwikkelingen zie je opspelen, mogelijk zelfs voor verzekeringen, waar je momenteel op inspeelt?

Ik zie vooral dat (finance) adverteerders moeite hebben met affilite marketing te plaatsen binnen alle ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Welke rol speelt affiliate marketing in de customer journey en welke toegevoegde waarde biedt het dan (waarde van attributie)? Spaarprogramma en cashback wordt vaak al uitgesloten voor finance programma’s en nu steeds vaker ook vergelijkers. Wat blijft er dan nog over?

Ik ben van mening dat hier nog veel te optimaliseren is en dat deze kanalen wel waarde kunnen bieden in de gehele customer journey. Kwaliteit (schadelast, premiewaarde, uitstroomrisico, polisdichtheid) speelt een steeds belangrijkere rol en dit kun je perfect doormeten als je ervoor zorgt dat alle data op de juiste manier met elkaar verbonden is. Voor een deel kun je deze data delen met affiliates, zodat zij ook weten wat kwaliteit betekend voor ons. En door middel van slimme vergoedingsmodellen willen we ervoor zorgen dat affiliate marketing een waardevol kanaal zal blijven waarbij kwaliteitssturing een belangrijk onderdeel is.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

De samenwerking met onze affiliates en ons netwerk Daisycon.