Remy Pol

Remy Pol werkt bij Sport Unlimited Retail, het moederbedrijf van Perry Sport & Aktiesport en is verantwoordelijk voor de affiliate campagnes van Perry Sport & Aktiesport. In September 2015 is Remy begonnen bij het voormalige USG met online projecten voor Perry Sport & Aktiesport. Vervolgens werden daar de nieuwsbriefaccounts aan toegevoegd en sinds januari 2016 beheert Remy ook de affiliatecampagnes.

“Mijn affiliate marketing droom is om met onze publishers elke keer weer het meeste resultaat te halen uit de verschillende campagnes en promo’s. Door korte lijnen en goede communicatie de optimale win-win situatie te creëren, waarmee we samen maximale resultaten behalen.”

Voor Perry Sport werkt Remy samen met Familyblend, voor Aktiesport gebruikt hij het netwerk van TradeTracker.

Ik stel Remy de volgende vijf vragen:

Vraag 1: Je werkt zowel aan de affiliate campagne van Aktiesport als van Perry Sport. Wat zijn de grootste verschillen tussen deze campagnes?

Vraag 2: Wanneer raad je een publisher aan een specifieke campagne te promoten?

Vraag 3: We naderen het einde van het jaar. Welke trends en ontwikkelingen verwacht je dat in 2017 de overhand gaan nemen? Speel je hier al op in?

Vraag 4: En terugblikkend op 2016? Wat was je grootste uitdaging?

Vraag 5: Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Je werkt zowel aan de affiliate campagne van Aktiesport als van Perry Sport. Wat zijn de grootste verschillen tussen deze campagnes?

De verschillen hebben voornamelijk te maken met de focus van beide retailformules. Perry focust zich op lifestyle, sporten en adventure. Aktiesport richt zich meer op jongeren met voetbal-, casual- en trainingscollecties.

Dit betekent dat we steeds meer op zoek zijn naar passende Publishers. Zo zijn blogs over workouts, trainingen of healthy-lifestyle een hele mooie manier om de collecties van Perry onder de aandacht te brengen. Terwijl publishers die meer ‘Value for money’ gefocust zijn, een betere match vormen met Aktiesport.

Ook qua promotiemateriaal zijn beide campagnes totaal verschillend. Met Aktiesport kiezen we ervoor om sneakers en voetbaloutfits op een “toffe/hippe” manier uit te lichten, terwijl we bij Perry veel meer op het professionele vlak complete sport- of lifestylecollecties laten zien.

Vraag 2. Wanneer raad je een publisher aan een specifieke campagne te promoten?

Wij stellen onze Publishers wekelijks op de hoogte van nieuwe en aflopende campagnes. Veel Publishers weten zelf welke campagnes passen bij de doelgroep die hun site bezoeken en passen daar het promotiemateriaal op aan.

Daarnaast ben ik van mening dat data key is. Op het moment dat een bepaalde campagne goed presteert bij een Publisher, zal er bij een soortgelijke campagne een aanbeveling worden gedaan om ook die op te pakken. Zo proberen we de campagnes zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij onze affiliates, met als doel maximaal te presteren.

Vraag 3. We naderen het einde van het jaar. Welke trends en ontwikkelingen verwacht je dat in 2017 de overhand gaan nemen? Speel je hier al op in?

Het begrip “omni-channel” duikt steeds vaker (te pas en te onpas) op. Toch is dat voor onze bedrijfsstrategie de heilige graal. Door online bestellingen grotendeels te laten “picken” in onze filialen i.p.v. een centraal magazijn, en in elk filiaal orderscreens te plaatsen willen we de stap tussen online en offline zo klein mogelijk maken.

Deze stap wil ik volgend jaar ook doorvoeren in onze affiliate strategie. Door bepaalde affiliate campagnes ook in-store te activeren willen we de consument de mogelijkheid bieden om niet meer te hoeven kiezen tussen online of offline.

Ook valt op dat steeds meer retailers de Nederlandse grens oversteken. Leveren in het buitenland wordt steeds meer een standaard dan een uitzondering. Dit geldt zeer binnenkort ook voor ons. De affiliate campagnes worden dus internationaler en ik zie dat als een ontzettend mooie ontwikkeling met ongekende mogelijkheden.

Vraag 4. En terugblikkend op 2016? Wat was de grootste uitdaging?

De grootste uitdaging lag in april. Op dat moment waren we net overgenomen door JD Sports Fashion PLC en waren we verzekerd van een ontzettend sterke partij waarmee we Perry & Aktiesport mochten uitbouwen naar nóg mooiere formules.

Dat betekende ook dat we de affiliate campagnes weer konden herstarten. Je kan je voorstellen dat na het faillissement veel openstaande betalingen bij de curator lagen. Het was een uitdaging om bepaalde publishers weer enthousiast genoeg te krijgen om opnieuw de samenwerking aan te gaan.

Mede dankzij het vertrouwen en de grote inzet van Tradetracker en Familyblend konden we de campagnes relatief snel weer herstarten. Voor ons zijn deze netwerken dan ook ontzettend waardevol.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Na het faillissement van USG afgelopen februari en de overname door JD ben ik persoonlijk contact gaan zoeken met onze belangrijke publishers. Sindsdien zie ik de relatie tussen advertiser en publisher als het geheim van succesvolle affiliate marketing. Op het moment dat je direct met elkaar in contact treedt weet je precies wat de behoeftes en wensen zijn van een publisher. Maar ook de uitdagingen komen aan het licht. Door in gesprek te gaan kun je campagnes tot ongekende hoogtes laten stijgen.