Als adverteerder heb je teveel verschillende publishers in je affiliate programma om dagelijks intensief contact mee te onderhouden. Meer het grootste gedeelte heb je niet eens contact, met een aantal maandelijks en met enkele dagelijks.

Communicatie is binnen affiliate marketing erg belangrijk en zorgt voor betere resultaten en controle. Je kan namelijk als adverteerder veel meer sturen op extra exposure of promotie. Daarnaast helpt het meedenken vanuit de adverteerder omdat promotiemateriaal of content dan in de juiste huisstijl geplaatst wordt en een extra check krijgt.

De meeste publishers spreek je via het affiliate netwerk: via het berichten- of ticketsysteem. Je bereikt hen daarnaast ook via de updatemail van het netwerk, en als je rechtstreeks contact hebt spreek je hen telefonisch of per e-mail. Maar er zijn zoveel leukere manieren om contact te onderhouden met je publishers, zowel persoonlijk (1-op-1) als in massa. De 5 leukste manieren licht ik voor je uit.

1. Social media: Facebook, Twitter of LinkedIn

Via Facebook, Twitter en Linkedin kun je een groep maken of een pagina opzetten, die speciaal voor jouw affiliate campagne is opgezet. Goede voorbeelden hiervan zijn Bol.com en Otravo. Via deze pagina delen ze onder andere leuke tips en tricks, content(ideeen) en acties maar is het ook mogelijk om vragen te stellen.

Social media zit al goed ingebakken in onze samenleving en haast iedereen maakt hier gebruik van. Dit is een leuke, informele en laagdrempelige manier van contact onderhouden met je publishers op een persoonlijke manier. Je bereikt de publishers die de pagina geliked hebben, volgen of deel uitmaken van de groep. De echte ‘die-hards’ dus!

2. WhatsApp

In navolging van Facebook, Twitter en Linkedin: WhatsApp. Nog zo’n app die iedereen gebruikt. Een laagdrempelige manier om snel een vraag te stellen. Het enige dat je nodig hebt is een (bedrijfs)telefoon die je hiervoor inzet. Je kan via WhatsApp eventueel ook groepen maken met bijvoorbeeld je belangrijkste publishers zodat je bij een belangrijke update iedereen in een appje bij elkaar hebt. Zo kunnen ze nog met elkaar sparren over de update ook! Vraag uiteraard wel even eenieders toestemming voordat je ze samen in een groep zet.

3. Skype

Zet Skype is als chat voor snelle vragen en kleine updates die weinig draagvlak behoeven. Een snelle vraag als: ‘is er nog ruimte in de mailing morgen?’ of ‘hoe was jouw weekend?’ is hier perfect voor. Daarnaast kun je natuurlijk ook even snel bellen via Skype, met beeld!

4. Nieuwsbrief

Als je een eigen netwerk hebt, dan zet je dit ongetwijfeld al in: de nieuwsbrief. In de nieuwsbrief kun je op een persoonlijkere manier de beste acties communiceren naar je publishers. Het is veel exclusiever dan de netwerkmailing, waarin je met meerdere adverteerders zit. Het kost naast tijd ook eventuele tooling, en je hebt genoeg e-mailadressen nodig om het naar toe te sturen (uiteraard met dubbel opt-in).

5. YouTube

Wees extra persoonlijk en neem je eigen YouTube kanaal. Deel jouw kennis over affiliate marketing binnen jouw campagne, vertel over populaire producten, doe aan schermdelingen om lastigere dingen te laten zien. Via een video kun je heel veel vertellen en laten zien, plus publishers zien en horen jou. Je bent onderscheidend, kan meerwaarde leveren en je bouwt aan een persoonlijke relatie met je publishers. Je bent letterlijk aanwezig.

Welke tools zet jij al in om persoonlijk met je publishers in contact te treden?

 

Afbeelding copyright: © Niroworld via Fotolia