Rico Stuijt

Rico Stuijt is internationaal affiliate marketeer bij Takeaway.com, in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl. Rico is inmiddels al vier jaar actief in de affiliate marketing en heeft door zijn internationale rol snel trends en ontwikkelingen in de gaten.

“Mijn affiliate marketing droom is dat affiliate marketing op de gewenste momenten vlekkeloos programmatic kan worden aangestuurd en zo nog beter in de totale online strategie geïntegreerd kan worden.”

Ik stel Rico vijf vragen:

Vraag 1. Wat is jouw visie op de huidige affiliate marketing met de huidige trends en ontwikkelingen die spelen?

Vraag 2. Hoe vertaalt jouw visie zich voor Takeaway.com?

Vraag 3. Hoe zorg jij ervoor dat de affiliate campagne van Takeaway.com tot de top van Nederland behoort?

Vraag 4. Hebben jullie specifieke focuspunten of momenten in het jaar? Hoe raad je publishers aan hiermee om te gaan?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Wat is jouw visie op de huidige affiliate marketing met de huidige trends en ontwikkelingen die spelen?

Affiliate marketing laat momenteel een paar grote mogelijkheden liggen om geïntegreerd te worden in de totale online strategie van adverteerders en publishers, om zo het speelveld te vergroten. Extra mogelijkheden om vanuit wederzijdse klant inzichten extra targeting te verrichten is voor veel netwerken en publishers nog een stap te ver. De brug om mee te gaan in het programmatic geweld van de andere kanalen, aangestuurd vanuit een DMP (Data Management Platform), moet ook nog gebouwd worden.

Vraag 2. Hoe vertaalt jouw visie zich voor Takeaway.com?

We zijn een langdurig project ingegaan om affiliate marketing zo breed, schaalbaar en efficiënt mogelijk in te zetten. Geïntegreerd met alle andere kanalen en waar mogelijk aangestuurd vanuit een DMP en ingevoerde rules in de Tagmanager.

Vraag 3. Hoe zorg jij ervoor dat de affiliate campagne van Takeaway.com tot de top van Nederland behoort?

Ik heb het idee om affiliate marketing voor meer te gebruiken dan ordergeneratie. IT technisch zijn sommige implementaties nog vereist, maar we willen affiliate marketing ook gebruiken voor:
– Nieuwsbrief inschrijvingen
– Reviewgeneratie
– Nieuwe klantengeneratie
– App downloads
– Churn-ratio verbetering
– Heavy user creation
– Reach-campagnes
Het programma met deze facetten dient zo te staan ingesteld dat (waar technisch mogelijk), indien ons systeem verwacht dat affiliate marketing een relevante bijdrage kan leveren, het wordt ingeschakeld/geactiveerd om zo de ideale customer journey te creëren.

Vraag 4. Hebben jullie specifieke focuspunten of momenten in het jaar? Hoe raad je publishers aan hiermee om te gaan?

Er zijn natuurlijk dagen/evenementen waar meer mensen aan ons denken dan anders, bijvoorbeeld op 1 januari of tijdens EK/WK voetbal. Daarnaast is er ook de traditionele zondag, waarop wij meer mensen dan gemiddeld blij kunnen maken met onze dienst. Alle momenten die substantieel wat extra kunnen opleveren worden gedeeld met de publishers. Soms is het echter ook samen met publishers, door middel van trial and error, dat we erachter komen wat voor hun bereik of leden het beste werkt.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Mijn geheim voor succesvol affiliate marketing is dat er goed duidelijk is wat de verschillende partijen (publishers, adverteerders, netwerken en de nodige tooling) aan elkaar hebben en in die wenselijke bandbreedte bewegen, om voor elkaar zoveel mogelijk waarde te creëren.

Wist je dat ik Rico’s visie ook heb gequote in ‘Meer klanten met Affiliate Marketing in 60 minuten’?