Tijdens de Affiliateblogger Masterclass sprak ikzelf samen met Charlotte Vermeer van Tradedoubler over hoe je jezelf als blogger of content website neer zet in de affiliate markt.

Het gaat hierbij vooral om het creeren van bewustwording dat je niet alleen vanuit je eigen publisher perspectief denkt, maar ook vanuit een adverteerder of netwerk leert denken en zodoende meer begrip op kan brengen voor eenieders situatie of denkwijze.

De driehoeksverhouding

Om een goede affiliate samenwerking aan te gaan heb je drie partijen nodig: de adverteerder, de publisher en de netwerk accountmanager. Deze staan alle drie in contact met elkaar. De kleinere adverteerders zetten hun netwerk accountmanager in om hun affiliate programma te runnen, de grotere adverteerders hebben wel eens rechtstreeks contact met publishers. Maar ook de grotere adverteerders vragen advies of informatie aan hun netwerk accountmanager. De driehoeksverhouding tussen deze drie partijen zorgt ervoor dat je affiliate samenwerking echt tot een succes kan komen.

Charlotte en Jennifer vertellen over de driehoeksverhouding

Meer bloggers en content websites binnen affiliate marketing

Charlotte vertelde dat de afgelopen jaren meer nieuwe bloggers zijn gestart binnen affiliate marketing en daarnaast deze bloggers ook meer sales aantallen genereren voor adverteerders. Bij beide grafieken is een positieve trendlijn te zien.

groei nieuwe bloggers binnen affiliate marketing - Tradedoubler

Geld verdienen met je blog

Maar als je dan uiteindelijk geld wilt verdienen met je blog en niet alleen als hobby wilt bloggen, zal je een aantal punten voor jezelf in acht moeten gaan nemen.

Het verdienmodel

Het bepalen van je basis verdienmodel is heel erg belangrijk. Weet wat je uiteindelijk wilt verdienen per blogpost en probeer dit naar verschillende verdienmodellen om te rekenen. Stel dat je normaal gesproken €100,- voor een advertorial blogpost vraagt, dan is dit je basis verdienmodel. Maar welke verdienmodellen kun je hiernaast nog hanteren? Bijvoorbeeld CPS of CPS + een vast bedrag. Door open te staan voor andere verdienmodellen, die mogelijk beter uitkomen voor een adverteerder, zorgt ervoor dat je sneller een samenwerking kan aangaan en dat jouw netwerk accountmanager iets te onderhandelen heeft voor je.

Bepaal je doelgroep en richt je daarop

Je kan bloggen over de meest brede onderwerpen, maar juist door jouw niche te kiezen onderscheid je jezelf van andere bloggers. Je creëert een specifieke doelgroep die jouw website bezoekt en dat zorgt ervoor dat je voor sommige adverteerders middenin hun doelgroep zit. Dat geeft je een extra puntje om een sterkere samenwerking te starten.

Onderhandelen!

Onderhandelen is altijd een mogelijkheid. Je hoeft niet bij het eerste voorstel ja te zeggen als publisher, maar zorg ervoor dat je sympathiek onderhandeld en dat je onderhandelruimte hebt. Als je standvastig bij je €1000,- voor een blogpost blijft terwijl je nog niet heel groot bent als blogger, is er een grote kans dat je deze adverteerder voorgoed kwijtraakt. Als je bereid bent om bijvoorbeeld een testblog te schrijven, of net even iets extra’s te doen voor een adverteerder voor hetzelfde bedrag (bijvoorbeeld doorplaatsen op social media of meenemen in de nieuwsbrief) dan toon je bereidwilligheid en sympathie. Dat geeft je goodwill en een gunfactor tijdens deze onderhandeling.

De valkuilen van een publisher

Er zijn een aantal valkuilen waar Charlotte en ik publishers voor hebben gewaarschuwd tijdens deze sessie. Het is zonde namelijk als je hierin trapt en hierdoor je samenwerking mis loopt.

Niet bereid zijn om te testen

Voor adverteerders is het belangrijk om te weten wat je voor hen kan betekenen. De ene blogpost is de andere niet. Dus zowel voor een adverteerder als publisher is het onmogelijk om in te schatten hoe een blogpost zal performen bij een eerste keer. Door bereidwillig mee te testen kan het je een langdurige samenwerking opleveren!

Vasthouden aan een te specifiek verdienmodel

Zoals eerder aangegeven: een verdienmodel is belangrijk, maar sta ook zeker open voor andere verdienmodellen! Door je te hard vast te houden aan een te specifiek verdienmodel kun je je eigen glazen ingooien voor deze samenwerking. En vergeet ook niet de te hoge vaste bedragen van je blogposts los te laten. Houd je vast aan je eigen visie en tarieven en laat je vooral niet teveel leiden door andere bloggers die hoge bedragen vragen. Je kan het niet met elkaar vergelijken: andere onderwerpen, ander verkeer op het blog.

Charlotte en Jennifer vertellen over de valkuilen van een publisher

Te lang doortesten

Meetesten met een adverteerder is goed, maar test niet te lang met ze mee. Op gegeven moment zakt de blogpost van je homepagina af, komt er minder verkeer op en de meeste van jouw doelgroep zullen de post al hebben gelezen. Daarbij: je doelgroep zal ongetwijfeld al door hebben geklikt. Houd dan rekening met de cookietijd van de adverteerder en houd dat als richtlijn aan voor de test.

Relevantie uit het oog verliezen

Een grote adverteerder benadert je, wat je heel gaaf vind maar wat eigenlijk niet past bij je doelgroep. Een voorbeeld: je bent een modeblogger die benaderd wordt door een automerk. Tenzij jij het haakje zo kan maken dat het een fashion haakje krijgt, is er niet meteen een match. Grote kans dat als je deze samenwerking aan zou gaan, dan je niet kunt leveren. Er is geen match met de doelgroep, dus je blogpost zal veel minder gelezen worden. Waak hiervoor en blijf relevant voor je bezoekers.

Hoe gaat een affiliate netwerk accountmanager relaties aan?

Hiervoor heeft Charlotte een model opzet om te laten zien hoe een netwerk accountmanager relaties aangaat. Belangrijk hierbij om in het achterhoofd te houden is, dat er een heel proces achter zit. Als je even niets hebt gehoord, betekent het niet dat er niet aan gewerkt wordt!

Model hoe een accountmanager relaties aangaat binnen affiliate marketing

Charlotte Vermeer heeft dit model over het aangaan van relaties vanuit een netwerk accountmanager opgezet.

De overwegingen van een adverteerder

Er zijn een aantal overwegingen die vanuit de adverteerder gedaan worden voordat er besloten wordt een samenwerking aan te gaan.

Allereerst wordt er gekeken naar de match tussen het merk en het blog, is er een brand match en biedt het blog authenticiteit? Hoe ziet het blog er eigenlijk uit, past de look en feel bij de adverteerder? Is een publisher bereid om inzicht te geven in de cijfers, mits dit ook vanuit de adverteerderszijde komt? Is de blogger bereidwillig genoeg om te testen en om data te delen? En hoe proactief denkt de blogger mee en reageert hij of zij op e-mails van de netwerk accountmanager of adverteerder?

Dit totaal plaatje bepaalt of er snel geschakelt onderling kan worden, hoeveel potentie er zit in de samenwerking en hoe groot de kans van slagen is.

Charlotte Vermeer vertelt

Tot slot 5 tips voor een succesvolle samenwerking

  1. Wees bereidwillig
  2. Bied relevantie en kwaliteit
  3. Werk met plezier en vol passie
  4. Geld verdienen is niet je enige doel
  5. Onderscheid je van de rest en maak je content uniek

Dit resulteert in het volgende resultaat:

  1. Een leuke en relevante blog
  2. Duurzame samenwerkingen met adverteerders en affiliate netwerken
  3. Mogelijkheid om met andere adverteerders in contact te komen
  4. Natuurlijk een leuke commissie verdienen
  5. En af en toe een extraatje van je top adverteerders (bijvoorbeeld voor een productreview waarbij je het product mag houden!)

Download hier de presentatie van Charlotte en Jennifer