Publishers recruiten als accountmanager doe je zo!

© Prisca Visser

Ik, accountmanager bij een affiliate netwerk met een portfolio van een aantal top adverteerders en verantwoordelijk voor een team met een arsenaal aan kleinere adverteerders, ben altijd op zoek naar nieuwe websites. Dit geldt niet alleen voor mij, maar ook voor al mijn collega’s bij Tradedoubler en voor accountmanagers bij andere netwerken. Voor een aantal grote adverteerders is het recruiten (het aansluiten van) nieuwe websites zelfs een belangrijke KPI waar sommigen maandelijkse targets voor gezet hebben.

We hebben dagelijks nieuwe sites die zich aanmelden binnen het netwerk dus er is altijd een aanwas, maar deze vinden zich niet altijd in de juiste niche. Ik ga dan zelf op zoek naar websites om aan te sluiten, meestal met een specifieke adverteerder in het achterhoofd.

Het begint eigenlijk heel simpel: ik Google op een niche onderwerp bijvoorbeeld ‘vakantie Duitsland’ of ‘stofzuiger vergelijken’ om vervolgens de zoekresultaten te bekijken. Afhangend van het zoekwoord komen er natuurlijk eerst veel adverteerders aan de orde, dan de grote prijsvergelijkers als Kieskeurig.nl of Zoover. Op pagina 2, 3, of zelfs verder vind ik websites die geschikt zouden kunnen zijn.

Deze websites ga ik één voor één bekijken, waarbij ik mezelf het volgende afvraag:

  • Hoe is de kwaliteit?
  • Werken alle interne- en externe links naar behoren?
  • Is de content relevant en recent? Zijn er al andere affiliate links?
  • Zou mijn adverteerder ertussen passen?

Dit zijn de belangrijkste vragen die ik eerst beantwoord wil hebben. Als dit naar wens is, gebruik ik Similarweb om een indruk te krijgen in het aantal bezoekers van de website. Daarmee kan ik besluiten of de site de moeite waard is om te contacteren. Als Similarweb deze site bijvoorbeeld niet herkent dan contacteer ik ze meestal niet omdat ze dan gewoonweg te klein zijn. Ook kijk ik in ons netwerk, want als zij al een account op ons netwerk hebben is het nog makkelijker hen te contacteren.

Mocht deze site goed bij mijn adverteerder passen, dan stuur ik een e-mail of pak ik de telefoon op. In de mail of het telefoongesprek vertel ik kort wie ik ben, waar ik werk, welke adverteerder ik vertegenwoordig en waarom deze goed bij de site past (mocht dit niet voor de hand liggen). Zouden ze willen samenwerken op affiliate basis?

Als ik een e-mail stuur moet ik natuurlijk wachten totdat er een antwoord komt, als ik heb gebeld gaat het allemaal een stuk sneller. Er kunnen vier zaken gebeuren:

  1. De publisher wil graag op affiliate basis samenwerken met de adverteerder én de site is al binnen ons netwerk aangemeld > dit maakt het erg gemakkelijk, ik meld ze dan direct aan op mijn programma of ik vraag mijn adverteerder of we hen kunnen aanmelden. Ik ken mijn adverteerder goed, dus ik weet meestal van te voren al dat dit geen probleem zal zijn.
  2. De publisher wil graag op affiliate basis samenwerken met de adverteerder maar zij hebben nog geen account binnen ons netwerk > ik vertel de publisher hoe zij een gratis account kunnen aanmaken (en ik bied ondersteuning daarbij) waarna ik hen direct op het programma toelaat. Verder help ik bij het aanmaken van tracking links en geef ik ze tips over hoe zij mijn adverteerder het beste kunnen promoten.
  3. De publisher wil graag samenwerken met de adverteerder maar niet op affiliate basis > dan wordt het wat lastiger want ik ben per slot van rekening bezig voor het affililate kanaal. Dit leg ik dan ook uit aan de publisher. Willen ze het overwegen toch op affiliate basis te beginnen en een test te draaien voor een periode? Soms kan ik een iets hogere CPA geven om deze publisher toch tegemoet te komen. Mocht dit niet kunnen (omdat ze alleen op bijvoorbeeld CPC of fixed fee werken) dan kan ik het bij mijn adverteerder voorstellen, maar vaak is een samenwerking op basis van de voorwaarden van de publisher niet mogelijk.
  4. De publisher werkt helemaal niet op affiliate of ze zijn niet geïnteresseerd in mijn adverteerder > dan houd het snel op. Ik zal ze nog wel vragen om de redenen en kijken of daar nog wat op tegen in te brengen is.

Het diagram hieronder, die ik ook gedeeld heb tijdens de Affiliateblogger Masterclass, laat de stappen nog eens zien. Het plusje staat voor een positief antwoord, het minnetje voor een negatief antwoord.

affiliate recruitment accountmanager

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here