Het optimaliseren van jouw website om meer verkeer te ontvangen, die je vervolgens door kunt sturen naar de websites van jouw adverteerders. Door de huidige datatrends is dit steeds vaker een doel voor publishers.

Ongetwijfeld heb je Google Analytics geïnstalleerd op je website en met regelmaat bekijk je de statistieken. Maar echt optimalisaties verbinden aan de data die je ziet blijft een uitdaging. Ik deel graag drie data inzichten in Google Analytics met je, die je inzichten geven in mogelijke optimalisaties voor jouw website.

1. Inzicht in de kanalen

Weten waar je verkeer vandaan komt, zorgt ervoor dat je weet of welke kanalen jij je nog meer kunt focussen. In Google Analytics vind je onder Acquisitie > alle verkeer > kanalen de kanalen waar verkeer via binnenkomt. Kanalen die er ongetwijfeld tussen staan zijn Organic Search en Direct. Hierbij gaat het om het verkeer dat je via een zoekmachine (organic) heeft gevonden of dat direct naar jouw website is gegaan.

Maar in dit rijtje kunnen ook kanalen staan als social, e-mail en referral. Duik hier vooral ook dieper in door te klikken op deze kanalen. Door te klikken op social kun je zien welke kanalen het erg goed doen. Als B2B platform zal er veel verkeer kunnen komen uit LinkedIn en Twitter, als B2C mogelijk meer uit Facebook en Instagram. Hier kun je conclusies aan verbinden en bepalen waar je jouw tijd het beste in kunt steken. Denk hierbij natuurlijk ook aan het aantal volgers dat je hebt per kanaal en wat je natuurlijk ook erg leuk vind om te doen!

Referral is ook zeker een punt waar je graag dieper op inzoomed. Hier vind je namelijk websites die verkeer naar jou doorsturen die een linkje van jou hebben genoemd. Dit kan bijvoorbeeld een forum zijn of een andere blog. Mogelijk kun je met deze partijen wel een samenwerking aan gaan!

2. Inzicht in de werkende SEO woorden

Onder Acquisitie > Search Console > zoekwoorden vind je de zoekwoorden die mensen hebben gebruikt binnen Google en waarbij jouw website naar voren is gekomen. Je kan zien op welke woorden je vertoond bent, via welke woorden geklikt zijn naar jouw website en op welke positie je gemiddeld staat voor deze zoekwoorden. Op basis van deze zoekwoorden kun je bepalen waar je nog meer over kunt schrijven op jouw website om nog beter geïndexeerd te worden.

Het kan zijn dat je de zoekwoorden nog niet ziet omdat je nog geen Search Console aan hebt staan. Via Google Analytics kun je dit aanzetten, waarna je een Search Console account kunt maken.

3. Inzicht in de zoekwoorden op de website

Nog een rapportage die je waarschijnlijk moet instellen, maar die je zeker verder kan helpen als je een zoekbalk hebt op jouw website. Via Gedrag > zoekopdrachten op de site > zoekwoorden kun je zien welke woorden gezocht worden op jouw website. Staat hier een product tussen waar veel op gezocht wordt maar je nog niet promoot? Of een woorden combinatie waar je nog niet over hebt geblogd? Ideeën voor nieuwe content waar jouw bezoekers ook echt op wachten!

 

Afbeelding copyright: © apinan via Fotolia