Op 29 september vond de Affiliateblogger Masterclass plaats in Amsterdam. Studio Sarphaat was volledig omgetoverd in een wondere affiliate wereld, waarbij we niet alleen heel veel kennis hebben gedeeld maar ook flink hebben kunnen netwerken.

Voor wie er niet bij was: de Affiliateblogger Masterclass werd gevuld door 8 top sessies, die twee keer gegeven werden. Een keer voor de ochtendgroep en een keer voor de middaggroep. Tussen de twee Masterclasses door hadden we een borrel voor beide groepen, zodat deze nog wel konden netwerken als zij dit wilden.

Sessie 1: internationale trends en ontwikkelingen die we ook in Nederland kunnen verwachten – Mike Lamboo van Symbaloo

Mike van Symbaloo trapte de Masterclass af met een interactieve sessie. Tijdens zijn sessie noemde hij verschillende trends en ontwikkelingen, die of al in Nederland zijn of naar verwachting binnenkort naar Nederland komen. Van deze trends en ontwikkelingen maakte hij interactieve stellingen en ging hij samen met de aanwezigen in discussie. Een sterk begin van de Masterclass!

Sessie 2: het vermarkten van je affiliate website met de juiste tools – Floris van Vredendaal van hatless.com

De sessie van Floris heeft veel uitkomsten geboden voor publishers die graag niet continu het wiel opnieuw willen uitvinden en graag techniek op een makkelijkere manier inzetten. Floris heeft handige tips en tricks gegeven over verschillende tools, waaronder Screaming Frog en zijn eigen tool affiliatefeeds.com.

Sessie 3: de waarde van de juiste tijdsbesteding: hoe publishers succesvol producten kunnen promoten – Marieke Struijk & Rick Curé van Shopsuite

Makkelijk een eigen affiliate webshop bouwen of relevante producten verkopen op jouw affiliate website? Shopsuite maakt het mogelijk. Tijdens deze sessie stonden Marieke en Rick stil bij het veelvoorkomende probleem van het promoten van producten, bijvoorbeeld als deze uitverkocht zijn en nog op je website staan, en hoe Shopsuite hier een bijdrage aan kan leveren.

Sessie 4: Een affiliate website waar je echt kunt shoppen is de toekomst – Ali Lotfi van Affiliform

Een affiliate website waarbij je doorklikt naar een webshop om een product aan te schaffen is verleden tijd. Met Affiliform van Ali Lotfi kunnen affiliate websites nu de producten op hun website verkopen, zonder alle administratieve en logistieke processen. Het werkt namelijk precies hetzelfde als het promoten van een product via affiliate marketing, je krijgt namelijk ook gewoon een commissie over de orderwaarde als publisher. En toch schaft men het product aan op de website van de publisher.

Sessie 5: Branded en native advertising: wat is het en hoe werkt het? – Klaas Joosten van LinkPizza

Klaas stond tijdens zijn sessie stil bij branded en native advertising. Het zijn woorden die regelmatig voorkomen in het lijstje van trends en ontwikkelingen, maar wat is het precies en hoe werkt het? Ook heeft Klaas vertelt hoe LinkPizza hierin een rol kan spelen en hoe dat exact in zijn werking gaat.

Sessie 6: De trends binnen en de voordelen van een inhouse affiliate programma – Emily Brown, Jake Dipple en Sean Sewell van Performance Horizon

Het is tegenwoordig een trend geworden: overstappen van een traditioneel affiliate netwerk naar een technologie partner om een inhouse affiliate programma te runnen als adverteerder. Deze trend en andere lichtte Performance Horizon uit en benoemden de voordelen van het hebben van een inhouse affiliate programma.

Sessie 7: Commission Sharing met Vraym – Dani Azulai en Jeffrey Darius van Vraym

Voor wie Vraym nog niet kent: zij maken shoppen in video’s mogelijk. Dankzij hun nieuwste samenwerking met Awin kan dit volledig op affiliate basis en creëert dit nieuwe kansen voor zowel adverteerders als publishers. Tijdens deze sessie legde Dani en Jeffrey goed uit wat hier precies bij komt kijken en hoe adverteerders en publishers aan de slag kunnen met video affiliate marketing.

Sessie 8: De zin en onzin van attributie binnen affiliate marketing

Jelle Oskam is Interim Global Affiliate Manager bij adidas en runt een eigen bureau Nubis. Door de zoektocht naar de juiste attributie binnen affiliate marketing, en het gebrek aan een juiste tool hiervoor, heeft hij zelf Odyssey laten bouwen. Odyssey is de incrementality tool van het moment om daarmee de publishers de juiste commissies toe te kennen op basis van hun toegevoegde waarde.

Nog meer leuks

De borrel was geslaagd, we hadden lekkere mini tompouces van HEMA om de verjaardag van Affiliateblogger nog even te vieren, en we hebben heel veel leuke en mooie foto’s! Fotograaf Anne Hospers heeft de dag vastgelegd en geeft een perfecte reflectie van hoe eenieder de Masterclass heeft ervaren. Kijk je mee?

Fotograaf: Anne Hospers