Deze week vertel ik je graag meer over een tool, welke een van mijn favorieten is, namelijk Canva.com. Ik licht deze tool ook altijd uit tijdens een Affiliateblogger Training of Adviestraject, omdat ik geloof dat dit publishers op weg kan helpen. Het voordeel van het beschrijven van een tool die ik zelf ken en regelmatig gebruik, is dat ik precies weet waar de valkuilen in het programma zitten en wat beter kan.  

Wat is Canva.com?

Laten we bij het begin beginnen: wat is Canva.com eigenlijk? Het is een online programma waarbij je gemakkelijk zelf designs kunt maken. Dus voor publishers die geen designer van origine zijn, zoals ikzelf met Affiliateblogger, zijn dit soort tools erg handig en tijdbesparend. Design skills zijn niet nodig, dankzij de standaard templates die je via Canva.com kunt inzetten en makkelijk kunt customizen.

Het programma kent een gratis en betaalde variant, waarbij je met de gratis variant al veel mogelijkheden hebt. Wat voor design mogelijkheden kun je aan denken? Van social media posts, tot het maken van een logo, het opmaken van presentaties, flyers, visitekaartjes tot het maken van een e-book of werkboek.

In de praktijk – een afbeelding voor Pinterest

Stel ik zou een Pinterest afbeelding willen opmaken. Via Canva.com selecteer ik de Pinterest optie, en het programma maakt een blanco sheet aan in het juiste formaat voor Pinterest. 

Aan de linkerkant zie je standaard templates staan om makkelijk een Pinterest afbeelding mee op te maken. Als ik de eerste selecteer, dan neemt de blanco sheet automatisch de template aan. Deze kan ik als uitgangspunt nemen om verder te customizen naar mijn eigen voorkeuren.  

Zo kan ik via Elements een keuze maken uit verschillende elementen die ik mogelijk de afbeelding wil verwerken. Bijvoorbeeld een handig icoon, illustratie of (gratis) stockfoto. Sommige elementen zijn betaalde elementen, maar een groot gedeelte is gratis. 

Ik kan door de juiste elementen te selecteren de afbeelding zo opbouwen dat het bij Affiliateblogger past. Met de vele mogelijkheden die Canva.com biedt kan het soms een uitdaging zijn om dezelfde stijl en lay-out aan te houden. Hiervoor zou je specifieke kleuren en logo’s kunnen instellen in jouw brand guide, zodat je deze standaard kunt gebruiken. Zet het programma dus strategisch in. 

 

Het grootste nadeel wat ik ervaar in het gebruik van deze tool is niet per se dat ik sommige elementen niet gratis kan gebruiken, maar dat sneltoetsen niet werken in het programma. Wil je iets kopiëren? Dan zal je de toolbalk moeten gebruiken om, na selecteren, het element te kunnen kopiëren. Dit zorgt ervoor dat ik nog niet zo snel werk in Canva als ik zou willen, omdat ik een aantal dingen gewend ben aan sneltoetsen te gebruiken.

Interactieve give-aways

Canva.com kun je ook ideaal inzetten om interactieve give-aways te maken, voor bijvoorbeeld na het aanmelden voor een e-maillijst. In Canva.com kun je een give-away als werkboek, checklist of e-book opmaken. Download deze als PDF.

Het PDF kun je vervolgens interactief maken met de tool PDF Escape. Door het PDF hierin te uploaden, kun je boxjes klikbaar maken als checklist, tekstvakken toevoegen en hierbij ook de lettertypes en groottes instellen, maar ook dropdown balkjes toevoegen. Zo creëer je extra waarde binnen jouw give-aways, want deze kunnen ook online gebruikt worden en niet alleen offline.

Ik ben enthousiast

Zoals je ongetwijfeld kunt lezen ben ik enthousiast over Canva.com. Ik gebruik het zelf veel voor Affiliateblogger, voor de social media kanalen maar ook voor het maken van werkboeken voor mijn trainingen. Het werkt nog niet altijd even snel doordat ik mijn sneltoetsen niet kan gebruiken, en helaas (maar begrijpelijk) zijn sommige elementen betaald. Over het algemeen ben ik heel blij met deze tool omdat ik me niet hoef te verdiepen in het opmaken van designs, en me vooral kan focussen op wat ik echt belangrijk vind. En dat is natuurlijk interessante content creëren voor jou en het verspreiden van mijn kennis over affiliate marketing!