Affiliateblogger woordenboek: wat is een publisher?

Net als bij ‘Merchant’, is het woord ‘Publisher’ ook een synoniem. De woorden ‘Publisher’ en ‘Affiliate’ worden regelmatig door elkaar heen gebruikt, nog vaker zelfs dan ‘Merchant’ en ‘Adverteerder. De woorden betekenen hetzelfde binnen de affiliate marketing, maar een ‘Publisher’ kan ook een betekenis hebben buiten het vakgebied.

Met een ‘Publisher’ of ‘Affiliate’ bedoelen we een website die een adverteerder ondersteund bij het promoten van haar producten of diensten, met als doel om extra omzet te genereren voor de adverteerder. Hierbij krijgt de publisher een commissie uitgekeerd.

Welke soorten publishers zijn er?

Er zijn verschillende soorten publishers, en de meest voorkomende zijn (in willekeurige volgorde):

  • Kortingscodewebsites
  • Cashbackwebsites
  • Deal websites
  • Blogs
  • Content websites (statische websites met bijvoorbeeld product informatie)
  • Vergelijkers
  • Apps
  • Social media (social media pagina’s kunnen ook affiliate marketing inzetten)

Deze publishers bekleden samen de gehele funnel: van inspiratie tot conversie. Waarbij natuurlijk soms ook uit inspiratie een conversie komt of dat er alleen een conversietrigger plaats vind zonder inspiratie. De inspiratievolle partijen, die minder conversie triggerend zijn, krijgen ook wel eens een fixed fee van adverteerders.

Sommige adverteerders kiezen ervoor om met sommige type publishers wel samen te werken en met andere niet, of om een type publisher een lagere commissie te geven. Lees daarom altijd de affiliate voorwaarden van het affiliate programma voordat je jezelf als publisher aanmeld om het programma te promoten. Zo voorkom je teleurstellingen.

Hoe word ik een publisher?

Zodra je een website hebt, waarmee je van toegevoegde waarde kunt zijn voor een adverteerder, dan kun je een publisher worden. Meld je met jouw website aan bij een affiliate netwerk, om je vervolgens bij de aangesloten adverteerders te kunnen aanmelden. Een website is het enige dat je nodig hebt om te starten. Het is wel aan te raden om een zo compleet mogelijke website aan te melden en geen statische under construction pagina. De eerste indruk maakt het verschil.